„Hölgyeim és uraim, íme a 2038-as modellévű Mercedes-Benz Sprinter. Ha pár perc türelmet még kérhetek mielőtt elkapcsolnak, akkor lecseréljük a felépítményt, és máris ugyanitt látható az új S-osztály is. Ami egyben az új Citaro városi autóbuszunk is! Ezzel meg is mutattuk szinte a teljes idei termékkínálatunkat, a szuperszonikus utasszállítókat és a távolsági fuvarozást végző haszonjárműmodulokat egy következő eseményen ismertetjük majd. Ne feledjék, hogy mindezeket elérhetik, igénybe vehetik megújult okostelefon-alkalmazásunkkal. Szolgáltatásainkat kedvező havi díjért vagy eseti alapon is használhatják az igényeiktől függően!”
Nyilvánvaló, hogy az elképzelt termékbemutató egyik vagy másik részlete ma még túlzónak vagy egyenesen valószerűtlennek tűnik. Azonban igen komoly problémákkal nézünk szembe már a következő húsz évben is, ha nem indulunk el egy új irányba már ma. A ránk váró nehézségekre megoldásként, a városi közlekedési és szállítási igények lefedésére a Mercedes-Benz egy önvezető, cserefelépítményes és megosztott flottát vizionál.
Zseniális: először hidraulikusan letalpal és megemeli a járművet, majd kitolja oldalra a hátsó kerekeket, így sínen lecsúsztatható hátrafelé a felépítmény
Baljós árnyak |
---|
Amikorra a Mercedes-Benz Vision Urbanetic nevű jövőképe valósággá válhat, már több mint 5,2 milliárd ember él majd a föld városaiban. Az egymilliónál nagyobb lélekszámú települések száma a mostani mennyiség közel hétszeresére, nagyjából hétszázra nő. Ez már önmagában is komoly problémákat okoz, ám a sok városlakónak naponta közlekednie is kell. Ám értelemszerűen az infrastruktúra nem mindenhol képes ezzel együtt bővülni. Hiszen jelenleg napközben a személyautók többsége órákat áll egyhelyben a munkahelyen, és az átlagos kihasználtságuk sajnos menet közben sem éri el a két főt. A Mercedes-Benz saját autóbérlő rendszere már több mint két tucat városban működik, az idén tízéves car2go tapasztalatai azt mutatják, hogy már az ilyen rövidtávú bérleti rendszerben használt megosztott járművek is hatalmas lépést jelentenek, ugyanis kevesebb jármű is elég ugyanannyi személy elszállítására. Egyetlen ilyen eszköz akár több mint 15 (!) hagyományos személyautót kivált! Ezzel csökkennek a torlódások, több parkolóhely marad. Ha ezt „lefordítjuk magyarra”, egyből láthatjuk, hogy ez bizony nálunk is előnyös lenne. Csak Budapesten és Pest megyében ma nagyjából 1,2 millió darab személygépkocsit tartanak nyilván – ez az országos járműállomány egyharmada. Részben a népességnövekedéssel is összefügg a városi áruszállítás várható növekedése, valamint azzal, hogy egyre több mindent és egyre gyakrabban vásárolunk az interneten. Míg két évvel ezelőtt 65 milliárd csomagot kell kiszállítani világszerte, a következő nyolc évben ez évi 8-10 százalékkal nő majd. Ez a logisztikai lánc legdrágább része, a kiszállítási költség akár fele az utolsó kilométereken keletkezik. Ráadásul az online vásárlás korában rettentő sok a visszaküldött áru, ez is fokozza a városaink terhelését. Vagyis mind a személyszállítás, mind az áruszállítás komoly kihívások előtt áll a következő évtizedekben, és akkor az éghajlatváltozásról még is beszéltünk. Ezért is fontos, hogy már most előre gondolkodjunk a jövő már ma látható problémáinak lehetséges megoldásain. |
Redundáns rendszerek biztosítják a kritikus funkciók – például kormányzás, fékezés – védelmét
Gördeszkázzon mindenki!
A jármű két részből áll, a gördeszkából és az azon utazó modulból. Az előbbi a szó szerint önjáró alváz, amelyre az aktuális felhasználáshoz illő cserefelépítményt rakják. A gördeszka rejti az akkumulátort, a villanymotort, és ez hordozza a teljes érzékelőarzenált is, így felépítmény nélkül is képes közlekedni. Egyik legfontosabb biztonsági üzenetként egyértelmű kommunikációt ígér a cég a többi közlekedő felé: A gördeszka „homlokfalán” a „hűtőmaszk-optikájú” fekete felületben a csillag mellett kiírja, amikor éppen elindul vagy megáll. A jármű előtti gyalogosnak is egyértelműen jelzi, hogy látja őt és éppen türelmesen vár, amíg átkel a zebrán. A személyszállító kivitel oldalfala mellett tartózkodó személyek pedig a több száz fénydióda jóvoltából digitális „árnyékot vetnek” a járműre, azaz az elhaladók kontúrjának megjelenítésével mutatja a rendszer, hogy észleli őket.
Az évszázad közepéig háromszorosára nő a városainkban el- és kiszállítandó áruk mennyisége – vagyis a folyamatok automatizálásának hatalmas szerep jut, ha szeretnénk megbirkózni ezzel a kihívással
Két elképzelt modult mutatott meg a csillagos márka, ezek a városi mobilitás két jellemző felhasználási köre számára kínálnak megoldást. Az áruszállító felépítmény kialakításának csak a képzelet szab határt, bázisként szolgálhat a kiszállítódrónok számára vagy akár csomagautomata is kialakítható benne. A Mercedes-Benz által bemutatott csomagszállító felépítmény az 5,14 méteres járműben 3,7 méter hosszú rakteret kínál. Összehasonlításképpen az új Sprinter legrövidebb változatának 5,27 méteres hossza 2,36 méter hosszú bendőt rejt. A Vision Urbanetic tíz köbméteres felépítményében akár tíz EPAL-szabványú rácsos konténer elfér. Ennek titka a kétszintes rakfelület, az oldalfalakból lehajló, fél szélességű második szint rendkívüli variálhatóságot biztosít. Egyik oldalon nyugodtan szállítható magas rakomány a teljes, 2,03 méter magasság mellett, míg a másik oldalon két szintre pakolható az áru. A padlóban és az emeleten pneumatikus görgők segítik a be- és kirakodást. Mivel a rakodást is végezhetik robotok, így akár teljesen automatizált logisztika is megvalósítható valós idejű nyomkövetéssel, hőmérséklet- és rázkódásnaplózással.
Nyolc ülőhelyet és négy állóhelyet kínál a faborítással és hasított bőrrel nemesített utastér. A tetőben körbefutó fényújság a következő megálló és látványosságok – netán reklámok? – olvashatók
Az utasok egyszerűen, alkalmazással foglalhatnak magukat járművet a tervezett útjukra. Legfeljebb öt perc sétával elérhető a beszállópont, a jármű megtalálását színkód és pályaszám segíti
Kulcsszó: maximális hatékonyság
Az önvezető és javarészt önműködő rendszer egyik legnagyobb előnye minden érintett számára, hogy az akkumulátor töltéséhez és a karbantartáshoz szükséges időt leszámítva éjjel-nappal bevethető. Így olyan helyeken és időpontokban is alkalmazható, ami hús-vér járművezetővel nem rentábilis. Villanyos, így nincs helyi károsanyag-kibocsátás és csendes is, vagyis késő éjszaka vagy kora hajnalban is dolgozhat bárhol. A helyi információk, például rendezvények, ünnepek figyelembevételével tervezi az utazási és szállítási igényt, sőt tanul ezekből, így legközelebb előre felkészül. Ezenkívül figyeli az időjárást, a beérkező igényeket, az igények sürgősségét. Természetesen az egyes utazásokban intermodális módon gondolkodik – ha megfelelőbb, akkor az utazót közösségi közlekedési eszközök igénybevételével juttatja el a céljához. Figyelembe veszi a felhasználói szokásokat: az ingázót a leggyorsabb úton viszi, a turistákat meg a leglátványosabbon. Nyilvánvalóan nem tudja kiváltani az elővárosi vasutat, ám a korábban nem vagy nem megfelelően lefedett kisebb városszéli települések közlekedését jobbá teheti.
A háttérrendszerek optimalizálják a járműpark kihasználtságát, így a reggeli és délutáni-esti csúcsidőben a gördeszkák többnyire személyszállítóként üzemelnek, napközben és éjszaka automatikusan átváltanak áruszállító felépítményre
A logisztikai folyamatokat is optimalizálhatja: nem kell a járműnek megvárnia, amíg végre sorra kerül, nem kell malmozóprogramot futtatnia vagy keresztrejtvényt generálnia a lerakodás hosszú ideje alatt. Beérkezik a kiszállítójármű, lerakja a felépítményt, és már megy is tovább. Amikor átvették és kipakolták, akkor majd elviszi egy másik gördeszka. Még előnyösebb, ha közben meg is rakják, és akkor egyből hasznosan mehet tovább. Az építőanyagokat és szerszámokat előző éjszaka kiviheti a munkaterületre, ahol mobil raktárként vagy műhelyként funkcionálhat a felépítmény. A munkásoknak nem kell előbb bemennie a vállalkozó telephelyére, bezsúfolódni a duplafülkésbe és onnan eljutni a munkaterületre, hanem egyből mehetnek a tett helyszínére. A gázszerelő egyszerre érkezhet meg a beépítendő kazánnal, nem kell azt előbb az ő telephelyükre kiszállítani, majd utána még egyszer járműre rakni. Mindkét felhasználás esetén fontos szempont, hogy nem szükséges többé parkolóhelyet vadászni se a saját autónak, se a céges kishaszonjárműnek – mindkettő megy tovább dolga végeztével. Akár késő este is átvehető az interneten rendelt macskaeledel, az önvezető járműnek mindegy, hogy mikor kell kihoznia – ezzel elkerülhető a napközbeni többszöri kiszállítási kísérlet. Ezek az előnyök mindenki számára meggyorsítják és kényelmesebbé teszik azokat a folyamatokat, amelyeknek csupán egy szükséges része, hogy valami vagy valaki eljusson A-ból B-be. Szerencsére még éppen maradt húsz év, hogy ez a ma még utópisztikusnak látszó terv megvalósuljon.
A csere automatikusan vagy akár kézzel is elvégezhető, a robotok pár perc alatt képesek kicserélni a felépítményt