Jelenleg az a legnagyobb probléma az elektromos hajtással, hogy az akkumulátorok egy töltéssel nem alkalmasak sok száz kilométer megtételére. Svédországban sikerült áthidalni mindezt egy villanyút kiépítésével, ami menet közben tölti a haszonjárműveket.
Hirdetés:

Svédországban idén tavasszal megnyílt a világ első villamosított útja, amely képes menet közben feltölteni az autók és teherautók akkumulátorát. Ezzel a felsővezetékes autópálya ellenpárja – az ég után a föld – is megvalósult a skandináv országban. Körülbelül 2 kilométer villamosút épült meg eddig Stockholm külvárosában, az Arlanda nemzetközi repülőtér és egy logisztikai központ között, ám már tervezik a projekt folytatását. Ezzel a megoldással egyrészt nagyobb távolságokat tehetnek meg az elektromos járművekkel, másrészt – ha a technológia elterjed – olcsóbb, könnyebben hozzáférhető akkumulátorok is elegendőek lesznek.

A különleges pálya esetében síneket fektetnek az úttestbe, az energiát pedig a járművek aljára csatlakozó áramszedő kar továbbítja az akkumulátorba. Az áramszedő automatikusan megtalálja és csatlakozik a sínhez, sávváltás esetén ideiglenesen leválik arról. Amikor a jármű megáll vagy elhagyja a villanyutat, a kar automatikusan lecsatlakozik az útról. A rendszer képes kiszámolni a pontos energiafogyasztást, amely alapján kiszámlázzák a villamosenergia-költségeket az üzemeltetőnek. Ráadásul az alsóvezetékes rendszer rövid szektorokra oszlik, amiben mindig csak a rész kap áramot, amelyiket éppen ténylegesen használ egy jármű.

 -

A konduktív rendszer kiépítése gyors: óránként egy kilométer sín telepíthető

Hans Säll, a projekt mögötti eRoadArlanda konzorcium ügyvezető igazgatója korábban a The Guardian kérdésére elmondta, Svédország körülbelül félmillió kilométernyi útjából 20 ezer kilométernyi az autópálya. „Ha 20 ezer kilométernyi autópályát alakítunk át villanyúttá, az már bőven elég ahhoz, hogy elektromos járművekkel át lehessen szelni az egész országot. Két autópálya közötti távolság ugyanis soha nem haladja meg a 45 kilométert, az elektromos autók pedig újratöltés nélkül is meg tudnak tenni ekkora távolságot.”
A villanyúttal kapcsolatos költségekről az ügyvezető azt mondta, egymillió euróba kerül kilométerenként a villamosítás, amit ha összehasonlítunk egy hagyományos, felsővezetékes városi villamosvonal kiépítésének költségeivel, azt jelenti, hogy ez a megoldás 50-szer olcsóbb!

 -

Eddig két kilométer készült el a villanyútból

Üzembiztonság szempontjából sem utolsó megoldás: szükség esetén fűthető a rendszer, a projektcég saját tesztpályája négy kemény telet vészelt át bárminemű probléma nélkül. Aki pedig attól tart, a gyalogosok számára veszélyes lehet, hogy az úttestben áram fut, annak sem kell aggódnia. Eleve mindig csak a járművek környezetében lévő rövid szakaszok állnak áram allatt. Ráadásul nem a felszínen, hanem öt-hat centiméter mélyen található az alsóvezeték. Így akár mezítláb is át lehet sétálni a pályán. A biztonságos kialakítása egyúttal azt is jelenti, hogy a városi alkalmazása sem elképzelhetetlen. Így a villamosvonalakat felválthatják gyorsforgalmú villanybuszjáratok – még az érzékeny területeken is. Ráadául a felsővezetékkel szemben az úttestbe épített vezeték nem rontja a táj- és városképet sem!

Svédország első teljesen elektromos teherautója
Forgalomba helyezés:2017 nyara
Alapjármű:DAF LF
Villanymotorok:Két kerékagymotor a hátsó tengelyen
Teljesítmény (kW / LE):226 / 307
Akkumulátorok kapacitása (kWh):80
Hajtáslánc / akkumulátorok tömege (kg):1600 / 600
Megengedett össztömeg (kg):18 000
Terhelhetőség, kb. (kg):6500

 -

Az akkumulátorok és a kerékagymotorok alacsony tömegközéppontot eredményeznek, ami pozitívan hat a jármű vezethetőségére