Akinek a Musso név hallatán déjà vu érzése támadt, nem téved, a kilencvenes évek elején Magyarországon is forgalmazták a visszafogott népszerűségnek örvendő Musso szabadidő-autót, még fut belőlük pár leharcolt példány a hazai utakon. A Musso koreaiul orrszarvút jelent, méltó név egy terepjáróhoz, némelyik járműről orrdísz formájában is visszaköszönt a kihalás szélére került páratlanujjú patás. Hogy még jobban összekeverjük a kártyákat a SsangYong és a Daimler-Benz együttműködése révén, hiszen a németek öt százalék érdekeltséget is szereztek, a Musso egyes fejlődő piacokon csillaggal az orrán is megjelent. Így a stuttgartiaknak is volt egy SUV-típusuk a G-osztály alatti szegmensben, ne feledjük, hogy évekkel járunk az M-osztály megjelenése előtt! A koreaiak cserébe Mercedes-Benz motorokat gyárthattak, és ezeken az évek alatt pontosan annyi módosítást hajtottak végre, hogy a jelenlegi Musso-tulajdonosok vakarhassák a fejüket bizonyos alkatrészek beszerzése közben, amikor azokat Mercedes-Benz egységekkel szeretnék pótolni. A Daewoot is megjárt, és az utóbbi pár évben jelentős megújuláson átesett márka többségi tulajdonosa jelenleg a Mahindra. Az indiaiak hatalmas összegeket invesztáltak a SsangYongba, így nem meglepő, hogy a Koreában a terepjárók és a SUV-ok kategóriájában piacvezető autógyártó az utóbbi években a teljes járműkínálatát új típusokkal töltötte fel. Az ős Mussóból 2002-től készült pickup kivitel, ezt az Actyon Sports követte, és már meg is érkeztünk mostani főszereplőnkhöz, a Musso Sports Utility Truck (SUT) kisteherautóhoz.
A legnagyobb, húszcolos, krómozott felületű, könnyűfém keréktárcsáknak nem tenne jót a kőbányai felhasználás
Dobjuk SUT-ba, amit egy pickuptól elvártunk
A Musso azon kevés pickup közé tartozik, ahol előbb volt a tyúk – illetve SUV –, mint a tojás. A negyedik generációs Rexton génjeit örökölte, ezt le sem tudná tagadni, viszont ennek köszönhetően a kategória átlagánál komfortosabb. A két tonna feletti saját tömegből masszív, strapabíró járművet asszociálunk. Alvázas konstrukció, ahogy egy jó pickuphoz illik, ennek a hosszútávú tartósságra vetített előnyeit természetesen a SsangYong is hangsúlyozza. A futómű terén viszont eltér a megszokottól: elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztést találunk, ez nem meglepő, hiszen a legkeményebb vonalat képviselő terepjárók közül sem sok úszta meg a „függetlenedést”, lásd az eddig etalonnak számító Mercedes-Benz G-osztály új generációjában is függetlenre cserélték az első merevhidat.
Magaslesnek is tökéletes a Musso
Hátulra viszont a szokásos laprugó helyett merevtengely került öt összekötőkarral és csavarrugóval. Ez is jelzi, hogy a célcsoport már jellemzően nem a nehéz terhek szállításának képességét várja el egy pickuptól, hanem egy személyautósan vezethető, de robusztus családi autót szeretne, egy olyan többcélú járművet, amellyel a lehető legkevesebb kompromisszumot kell kötni a hétköznapokban. Ez a filozófia akkor válik nyilvánvalóvá, amikor megnézzük a terhelhetőségi adatokat: manuális váltónál, kiviteltől függően 703, illetve 800 kilogramm, automatikus váltó esetén ugyancsak változó értékekkel találkozunk, itt 688, illetve 790 kilogrammot tehetünk a Musso hátára.
Óvatosan mezőgazdasági, illetve áruszállítási feladatokra is alkalmas az új pickup, de a terhelhetőségre oda kell figyelni!
Habár nem valószínű, hogy gyakori vendég lesz idehaza, de van csak hátsókerék-hajtású változata is, ennek minden kivitelben ötven kilogrammal nagyobb a terhelhetősége. Ezek az értékek körülbelül 250–300 kilogrammal maradnak el a kategóriában megszokottól. A viszonylag kicsi platón elfér egy Euro-raklap, kapott elforgatható rögzítőgyűrűket és egy praktikus 12 voltos/120 wattos elektromos csatlakozót. A fékezett utánfutó legnagyobb össztömege manuális váltóval 2800 kilogramm, automatikussal kereken 3000 kilogramm lehet. Fékezetlen utánfutóból egységesen 750 kilogramm össztömegűt akaszthatunk a vonóhorogra.
Akár három tonnát is vontathat a Musso
Terepen is sportoSan
A Rextonból jól ismert négyhengeres, e-XDi220 névre keresztelt, 2,2 literes dízelmotor hozza a manapság elvárható szintet, de többet aligha. A 181 lóerő teljesítményről és az 1400-astól egészen 2800-as percenkénti fordulatszámig jelenlévő 400 newtonméter forgatónyomatékról nehezen tudjuk elképzelni, hogy a 2880 kilogramm össztömegű Mussót tényleg sportosan mozgatná. Terepen bizonyára bőséges erőtartalékokkal rendelkezik, de azért vannak a piacon ennél jóval combosabb versenytársak.
Ennél jóval többre is képes a Musso terepáttétellel, kipörgésgátlóval és hátsó differenciálzárral felvértezett összkerékhajtási rendszere
Az erőátvitel egy hatfokozatú manuális vagy egy ugyancsak hatfokozatú Aisin automatikus váltóval jön létre. Szilárd útburkolaton csak a hátsó kerekek kapnak a nyomatékból, ez jótékonyan hat a tüzelőanyag-fogyasztásra. Elektromosan kapcsolhatjuk az elsőkerék-hajtást, ha a járt út helyett inkább a járatlant választanánk. Abban az esetben, ha a terepviszonyok megkívánják, rendelkezésünkre áll az osztómű második fokozata, a népies nevén: felező. Eddig még nem áll rendelkezésünkre konkrét áttételi érték. Szorult helyzetben, mielőtt hívnánk a traktorost, aktiválhatjuk a hátsó differenciálzárat, ezt követően teljesen biztos, hogy minimum három kerekünk azon dolgozik majd, hogy továbbjussunk. A negyediket csak egy első differenciálzár tudná munkára bírni, de ilyen nem csak a Mussóhoz, hanem sok keményvonalas terepjáróhoz sem rendelhető.
Íme, a Nature-born 3 Motion formai nyelvezet
Természet ihlette külső, komfortos belső
A külsőt a SsangYong a természet áramló mozgásai által inspirált Nature-born 3 Motion formai nyelvezettel magyarázza. Ismerve a márka korábbi típusait elmondhatjuk, hogy egyértelműen jót tett a koreaiaknak, hogy az anyatermészetbe mentek friss levegőért. Rendelhetünk gázkisüléses fényszórókat integrált LED-es helyzetjelzővel és irányjelzővel. Praktikusak a nagy, küszöböt is eltakaró ajtók, így ki-és beszálláskor csökken az esélye, hogy összekoszoljuk magunkat. Színárnyalatból nyolc, keréktárcsából négyféle áll rendelkezésre: 17 colos acél vagy 17, 18, illetve 20 colos könnyűfém keréktárcsák közül választhatunk, a legnagyobb krómozott felületet kapott.
A SUV-rokonságnak köszönhetően az átlagosnál igényesebb és komfortosabb az utastér a gyártó ígérete szerint
Genfben beültünk a járműbe, személyautós hangulat, bőséges térkínálat és kiemelkedő minőségérzet fogadott bennünket. Akár fekete vagy barna színű, Nappa bőrrel bevont, fűthető, szellőztethető és három fokozatban állítható keménységű komfortüléseket is rendelhetünk. A vezetőülést nyolcféleképpen, az utasoldalit pedig hatféleképpen lehet motorosan állítani, és a hátul ülők is kapnak fűtést az ülőgumójuk alá. Amikor sikerült kényelmesen elhelyezkednünk, megvizsgáltuk a fejlett információs-szórakoztató rendszert. Kiviteltől függően 8 vagy 9,2 colos, HD felbontású érintőképernyővel rendelkezik, támogatja az Apple CarPlay és az Android Auto alkalmazásokat, mindent tükröz, akár a telefonunk navigációját is, ezen keresztül kezelhetjük a digitális rádiót és igény esetén a TomTom navigációt. Természetesen Bluetooth-on keresztül is kapcsolatot tud teremteni telefonunkkal.
A korszerű információs-szórakoztató rendszer szinte minden igényt kielégít
A műszeregységen a hétcolos, színes (szériában 3,5 colos és fekete-fehér) folyadékkristályos központi kijelzőn minden fontos információt láthatunk a navigáció instrukcióit is beleértve. A digitális, kétzónás légkondicionáló jól jöhet, ha útitársunkkal nem jutunk egyezségre a belső hőmérsékletet illetően. Kedves figyelmesség, hogy automatikusan reteszelődnek az ajtók, ha a slusszkulccsal eltávolodnánk a járműtől, az Easy Access pedig a könnyebb beszállást támogatva az ajtó nyitásakor megfelelő pozícióba helyezi a vezetőülést. A kamerák jóvoltából akár 360 fokos madártávlati képen is láthatjuk a Musso környezetét, ezek után gyerekjáték a manőverezés.
A kamerák révén 360 fokos képet kapunk környezetünkről
Sziklaszilárd biztonság
Az Actyonhoz képest sokat csökkent a zaj- és rezgésszint, a karosszéria nyolc ponton csatlakozik az alvázhoz, a kerékdobok poliészter betétet, a motortér jobb szigetelést, a motor pedig nagyobb tartóbakokat kapott, ezzel is csökkentve az utasokat terhelő menetzajokat és rezgéseket. A szélzaj ellen négyrétegű gumikéderekkel és optimális légellenállású ablaktörlőkkel harcoltak a SsangYong mérnökei, a sajtóanyag szerint sikerrel. Nagy hangsúlyt fektettek az ütközésbiztonságra, így akár hat légzsák is körbevehet bennünket. A SsangYong állítása szerint az alváz jelentős részén felhasznált nagyszilárdságú és világelsőként alkalmazott, 1,5 gigapascal szakítószilárdságú ultraszilárd acél révén vetélytársainál jelentősen merevebb és könnyebb a Musso „gerince”. A passzív biztonság mellett három- és négybetűs vezetéstámogató rendszerek armadája vigyáz ránk. A teljesség igénye nélkül: holttérfigyelő rendszer (BSD), hátsó keresztforgalmat figyelő (RCTA), sávváltást segítő (LCA), elektronikus menetstabilizáló (ESP) kipörgésgátlóval (TCS), lejtmenetvezérlő (HDC), aktív borulásgátló (ARP), a vészfékezést a féklámpák villogtatásával jelző rendszer (ESS) és guminyomás-figyelő (TPMS).
A Genfi Nemzetközi Autószalonon munkatársunk is lencsevégre kapta az új Mussót
A nemzetközi forgalmazás előreláthatólag májustól indul. A vételárról egyelőre nincs információnk, de egy jól eltalált árazással az egykori mostoha küllem béklyója alól felszabadult és vetélytársainál kényelmesebbre hangolt új Musso sikerre számíthat. Kíváncsian várjuk a menetpróba lehetőségét.
A SsangYong Musso Sports Utility Truck főbb adatai | |
---|---|
Méretek/tömegek | |
Hosszúság (mm): | 5095 |
Szélesség (mm): | 1950 |
Magasság (mm): | 1840 |
Tengelytávolság (mm): | 3100 |
Fordulási kör átmérője (m): | 11,82 |
Szabad hasmagasság (mm): | 215 |
Saját tömeg kézi váltóval (kg): | 2080–2177 |
Saját tömeg automatikus váltóval (kg): | 2090–2192 |
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg): | 2880 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 75 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül kézi váltóval (kg): | 2800/750 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül automatikus váltóval (kg): | 3000/750 |
Gumiabroncs mérete: | 235/70R17 |
Hajtáslánc | |
Motor típusa: | e-XDi220 |
Felépítés: | soros, négyhengeres |
Összlökettérfogat (cm3): | 2157 |
Furat/löket (mm): | 86,2/92,4 |
Sűrítés: | 15,5:1 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 133(181)/4000 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 400/1400–2800 |
Sebességváltó típusa: | hatfokozatú manuális vagy hatfokozatú automatikus Aisin típusú |
Legnagyobb sebesség kézi/automatikus váltóval (km/h): | 195/185 |
Tüzelőanyag-fogyasztás városban/városon kívül/ kombinált kézi váltóval (l/100 km): | 9,7/6,9/7,9 |
Tüzelőanyag-fogyasztás városban/városon kívül/ kombinált kézi váltóval (l/100 km): | 10,9/7,2/8,6 |