Észak-Amerikában a mai napig megszokott és „elfogadott”, hogy a középkategóriás és a nehéz-teherautók esetében a hajtásláncot a vevő a saját szájíze szerint válogassa össze. Ha ő Cummins motort és Eaton Fuller manuális váltót szeretne, akkor a járműgyártó erre is lehetőséget kínál. Egy ideje azért a teherautó-gyártók jobban szeretik a saját maguk által gyártott erőforrásokat: amióta a károsanyag-kibocsátási szabványok ilyen mértékben szigorodnak, illetve a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentését elváró vásárlói igények ilyen mértékben nőnek. Ezért kapott idézőjelet az elfogadott kifejezés a cikk elején, hiszen nyilván szabad. Ám nagyobb örömmel veszik a Kenworth és Peterbilt márkák értékesítői, ha PACCAR motort emleget az ügyfél. Sokkal szélesebb a mosolya a Freighliner és Western Star gyártók kereskedőinek, ha a kedves vevő inkább a Daimler saját Detroit Diesel erőforrását igényli. Érthető ez az ő részükről, hiszen a saját motor és váltó az új jármű árának egy jelentős hányada. Nem túlságosan nagy baj, ha azok ellenértéke is az ő számlájukra érkezik – és nem egy harmadik felet gazdagít. Ám a Cummins e trendek ellenére nem tágít, hajtásláncok terén a világ vezető hatalmává kíván válni! Ennek jegyében augusztus végén bepillantást engedett hajtásláncmegoldásainak teljes spektrumába.
Idén mutatkoztak be az új X12 és X15 dízelmotorok, ám a Cummins a jövőben az etanoltól a hidrogénig mindent be akar vetni palettáján
Sok gyártó hangoztatja, hogy nem lehet egyetlen alternatívánál leragadni. A haszonjárművek rendkívül sok különböző alkalmazása miatt az erőforrásoknak is legalább olyan sokszínűeknek kell lennie, mint a feladatoknak. Úgy látszik, a Cummins is erre jutott, hiszen minden elképzelhető alternatíva felmerült a bemutatójukban. Első és legfontosabb helyen természetesen továbbra is a dízelmotor áll, hiszen még hosszú évekig nagyon sok piacon meghatározó szerepet játszik majd. Idén mutatta be a gyártó az új X12 és X15 dízelmotorjait, amelyek rendkívül takarékosak a levegőmenedzsment és tüzelőanyag rendszer fejlett szabályozásának köszönhetően. Karbantartási igényüket pedig többek között az egyetlen kompakt modulban elhelyezett kipufogógáz-utánkezelő rendszer csökkenti. Ezek azok a kulcsjellemzők, amelyeket minden üzemeltető szeret hallani. Emellett a gyártó még a mézesmadzagot is elhúzza mindenki orra előtt: 2022-ben egy teljesen új, forradalmi dízelmotorjuk érkezik. Igen, ennyit árultak el és nem többet: forradalmi.
Ám addig is haladnak előre az alternatív megoldások fejlesztésével. Egy egész szikragyújtású termékcsaládon dolgoznak, amely a dízelmotorok teljesítményét kínálja olyan folyékony tüzelőanyagokkal, mint például a metanol és a benzin. A márka emellett sokéves tapasztalattal rendelkezik a földgázüzemű motorokkal. Bár a legújabb nemzedéket is egyelőre csupán rövid távú és regionális üzemre kínálja, már a készülnek a távolsági fuvarozásban is használható egységek bemutatására. Emellett különböző bioüzemanyagokat, szintetikus üzemanyagokat és a hidrogént is vizsgálja a gyártó. Protoncserélő membrános és szilárd oxidos üzemanyagcellákkal kapcsolatos alapkutatásokat is végeztek, hogy felmérjék az e technikák kínálta lehetőségeket.
A villanyvontató igazán meggyőző számokat ígér, ám ugye mindez egyelőre egy koncepció, nem egy sorozatgyártásra alkalmas termék
Azonban a tervezett offenzíva legérdekesebb témája villamosítás. Ennek első „konkrét” állomása a Cummins Aeos 1, amely egy Class 7 kategóriájú, vagyis legfeljebb 15 tonna össztömegű villanymotoros vontató tanulmánya. Folytatódnak az ígéretek is: a piacot újradefiniáló energiahatékonyságot és -sűrűséget ígér az akkumulátoruk. Az egység 140 kilowattóra kapacitású, ez a tesztjeik alapján körülbelül 160 kilométerre elegendő városi forgalomban. A villamosított hajtáslánc körülbelül ugyanannyit nyom, mint a kidobott 12 literes dízelmotor, a váltó, a kipufogógáz-utánkezelés és a gázolajtartály együttes tömege. Vagyis a jelenlegi rendszereknél könnyebb, ám mégis nagyobb hatótávolságot biztosít és gyorsabban feltölthető.
A jármű igyekszik megőrizni ezt az előnyét, hatékonyan hasznosítani az akkumulátorban lapuló elektronokat. A motorfékes lassítás és a fékezés során működésben lép az energia-visszatáplálás. A félpótkocsi tetejére napelemeket képzelnek a Cummins szakemberei, amelyek legalább a fedélzeti fogyasztók ellátására tökéletesen elegendőek lehetnek, sőt akár az akkumulátort is tölthetik. A rendkívül kedvező légellenállást olyan részletek teszik lehetővé, mint a külső tükrök kamerákra cserélésre, a keskeny első kerékjárati ívek, valamint a hatalmas hűtőmaszk elhagyása. Könnyebben áramlik a levegő az Aeos 1 körül, ugyanis jobban szigetelt a karosszéria és a jármű alja. Ehhez az összehasonlítási alapot nyilván az International teherautója jelenti, amelyiktől a fülkét – és nyilván az alvázat is – kölcsönözték.
A legfeljebb 34 tonna szerelvényössztömegű tanulmány két különböző opciót is biztosít a munkabírása növelésére. További akkumulátorokkal 480 kilométerre bővíthető a hatótávolsága vagy opcionálisan belső égésű motort használhat hatótávnövelőként. A Cummins 4,5 literes négyhengeres vagy 6,7 literes hathengeres motorja ebben az alkalmazásban 50 százalékos tüzelőanyag-megtakarítást kínál a mai dízel-elektromos hibridekhez képest.