Már beszámoltunk arról, hogy a Delta-Truck Kft. megkezdte hazánkban a török Ford Trucks nehéz-tehergépkocsik forgalmazását, főbb vonalakban bemutattuk a termékkínálatot és a járművekhez kapcsolódó szolgáltatásokat is. Az első sajtótájékoztatón azonban még csak kiállítva sem láthattunk teljes valójában egy Ford Trucks teherautót. A Delta-Truck Kft. szigetszentmiklósi telephelyén tartott nagyszabású márkabevezető ügyfélrendezvényen azonban már testközelből és mozgásban is megtapasztalhattuk az újdonságokat.
Ismerkedésünket a nemrég átfogóan megújított és az európai piac követelményeire felkészített Ford Trucks tehergépkocsikkal egy 1848 T Euro 6 nyerges vontatóval kezdtük. Az már kívülről is első pillantásra látszott a járművön, hogy nem a fülkéje adja majd el, legalábbis nem távolsági, nemzetközi fuvarozáshoz. Ugyanis ez mintegy húsz centiméterrel keskenyebb az alépítménynél, hasonlóan, mint ahogy az európai gyártók kínálatában is szerepelnek 2,3 méter keskeny kivitelek például tömegérzékeny alkalmazásokhoz, mint a tartányos és silós fuvarozás. Csakhogy a Ford Trucks esetében nincs 2,5 méter széles fülke a programban. Ezenkívül a tető vonala sem túl magas az európai nagyfülkékhez viszonyítva.
Az európai típusokban megszokottnál kisebb és vékonyabb a fekhelyek matraca
Miután négy lépéssel felmásztunk a belsőtérbe, beigazolódott az, amit már kívülről is sejtettünk. A térkínálat minden irányban lényegesen szűkösebb, mint a többi márka nagyobb fülkéiben megszokott, és a motorsátor is jóval magasabb. Ennek megfelelően a fekhelyek is kisebbek, az alsó ágy alatti tárolók meglehetősen laposak, hűtőrekeszt rendelni sem lehet ide, és a tetőtárolók is kisebbek a szokásosnál. A fekhely alatti tárolók kívülről nem hozzáférhetők. Praktikus viszont a középkonzol alján a sok tárolóhely, valamint az ajtók alsó kiegészítő ablaka, amely manőverezéskor, illetve városi forgalomban nagy segítséget nyújt.
A belsőtér kivitelezése, anyagminősége is elmarad az európai vetélytársakétól, inkább olyan, mint egy 15-20 évvel ezelőtti nem prémiummodellé. Itt-ott elnagyoltak a részletek, például a vezetőülés előtt nem éppen esztétikus a gumipadló kivágása, a műszerfalon pedig látszódnak a süllyesztett csavarfejek. Zavaróbb ennél, hogy a szellőzőventilátor már az első fokozatában is hangosan zúg, a középkonzol legtöbb gombjának eléréséhez előre kell hajolni, a kormánykerék pedig nem állítható kellően meredek szögbe.
Jobb oldalon laposabb a tetőtároló, hogy nagyobb szabad mozgástér maradjon a fülkében. Praktikus, hogy az oldalfalakon is kialakítottak tárolókat
Inkább furgonos, mint kamionos
A puhára habosított felületű műszerfal formavilága, kialakítása és elrendezése egyébként olyan, mint egy nagy furgoné. A műszerpanel is mintha egy kishaszonjárműből került volna át, egy ma már kicsinek számító, pontmátrixos, egyszínű központi kijelzővel. A menürendszere is egyszerű, egy mezőben lehet körbe-körbe léptetni olyan információkat, mint a menetadatok, a tüzelőanyag-fogyasztási adatok, a részecskeszűrő állapota, az AdBlue-szint, a hőmérséklet- és nyomásadatok, a fékbetétek kopottsága százalékosan, a szervizintervallum és a tengelyterhelés. A felső két fix mezőben pedig a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és a sebességváltó fokozatkijelzése látható.
Olyan funkciókat, mint a vezetési stílus kiértékelése, multifunkciós kormánykerék, navigációs rendszer, a tachográfról a vezetési és pihenőidők megjelenítése vagy a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó hajtásláncvezérlés, még rendelni sem lehet. A tesztautóba információs és szórakoztató rendszer gyanánt csupán egy egyszerű, egy DIN méretű, utólag beszerelt autórádió került.
Inkább egy nagy furgonéra emlékeztet a műszerfal, mint nehéz-tehergépkocsiéra. Az automatizált sebességváltó karja olyan, mint a ZF AS Tronic váltóé, azonban a Ford Trucks tehergépkocsik már a korszerű ZF TraXon robotváltóval készülnek
Ugyanakkor szériafelszerelés a manuális légkondicionáló, az álló helyzeti fűtés, a sebességtartó automatika, a fűthető, légpárnás deréktámaszokkal ellátott és légrugós vezetőülés, a motoros ablakemelők és tükörállítás, a motoros tetőablak, a négy irányban állítható kormányoszlop, a ZF TraXon automatizált sebességváltó, az automatikus fényszórókapcsolás, a nappali menetvilágítás, az esőérzékelő, az indításgátló, a hazakísérő fény, a fellépők megvilágítása, az igényvezérelten lekapcsolódó levegősűrítő, a változó kormányrásegítés, a visszagurulás-gátló, a tengelyterhelés-kijelzés, a motoros fülkebillentés és az összekapcsoltság-jelző. Felárért pedig Intarder, könnyűfém keréktárcsák, ADR-csomag, többféle mellékhajtás, többféle kapcsolási magasság, plusz 450 literes gázolajtartály és oldalszoknya is elérhető.
Korszerű és kellemes hajtáslánc
Ha a fülke és a felszereltség nem is, a hajtáslánc már könnyen eladhatja a Ford tehergépkocsikat, persze a nagyon kedvező beszerzési ár mellett. Igaz, hogy csak szólóban vezethettük a 1848 T nyerges vontatót, de így is érződött, hogy a Ford saját fejlesztésű, 12,7 literes motorja mennyire finoman, csendesen, zavaró rezgések, zörejek nélkül, valamint élénken és kellemes nyomatékleadási jelleggel dolgozik. Gyorsan reagált a gázadásra, és már 800-900-as percenkénti fordulatszámtól erőteljesen húzott. A korszerű ZF TraXon robotváltó pedig gyorsan és leheletfinoman kapcsolgatta a fokozatokat, már 1300-1400-as fordulatszámnál felváltva. Nagy terheléssel bizonyára nagyobb fordulatszám-tartományban üzemelt volna a motor, a műszeren 1000 és 1500 közé esett a zöld mező. A hajtáslánc átlagos áttételezést kapott, nyolcvan kilométer/óra sebességnél 12. fokozatban kicsivel 1100-as fordulatszám felett járt az erőforrás. Még ennél a tempónál is nagyon csendesnek bizonyult a Ford, a szélzaj és a motor hangja egyaránt elenyésző volt.
Opcióként a bal oldalra egy 450 literes gázolajtartály is rendelhető
A kétfokozatú, dekompressziós motorfék pedig nagyon erőteljesen lassította a vontatót, érződött, hogy egy megrakott félpótkocsival a hátunk mögött is hatékony lassulást produkálna. A sebességváltóhoz ráadásul teljesítményre hangolt Power és elakadáskor kihintáztatást segítő Rocking üzemmód is társult. Szintén dicséretes, hogy a középkonzolról gombnyomással letiltható vagy éppen aktiválható a részecskeszűrő kényszerregenerálása. Továbbá az Európában kötelező sávelhagyásra figyelmeztetés és automatikus vészfékrendszer is gombnyomással kikapcsolható.
Testhezállóbb alkalmazás
A nyerges vontatóval szerzett kellemes vezetési élmény után átnyergeltünk a 4142 D 8×4-es billencsre, amelyre gyárilag a török Aslan felépítménygyártó billenőplatója került, és persze a Delta-Truck Kft. ehhez is teljes körű szerviztámogatást nyújt. Ami egy távolsági nyerges vontató esetében kifogásolható, vagyis a szűkös fülke, a nem túl igényes anyaghasználat és az itt-ott egyszerű, ám robusztus kivitelezés, az egy billencsnél nem hátrány, sőt, még előny is lehet.
Idén már több kisebb építőipari Ford Trucks flottát is átadott a Delta-Truck Kft., a robusztus felépítés, az egyszerű kialakítású fülke, a korszerű hajtáslánc és a kedvező ár vonzó kombinációt jelent ezen a felhasználási területen
Ez a tesztjármű nem az Európában gyakran alkalmazott, hosszított nappali fülkét kapta, hanem a szó szerint rövidfülkét, így az ülések háttámlája mögött közvetlenül véget is ért. Nem maradt hely a támla hátradöntéséhez, hogy a pihenőidőben kicsit nyújtózhasson a gépkocsivezető. Ráadásul a fejtér is minimális, szélvédő feletti tárolók már nem is fértek el az alacsony tető miatt. Tárolóhelyekben tehát ez a fülke sem bővelkedik, viszont strapabíró és könnyen tisztán tartható a belsőtere, ami jól jön az építőipari használat során.
Nagy első terepszög, masszív alsó védőlemezek, több részből álló lökhárító, rugalmasan elhajló alsó fellépők – nehéz terepviszonyokra is felkészítették az építőipari modelleket
Ugyanazzal a műszerfallal néztünk szembe, mint a nyergesben, és külön praktikusnak találtuk, hogy a billentőkart is a középkonzolon helyezték el, jól láthatóan és könnyen elérhetően. Továbbá a motorsátoron a 16 fokozatú, manuális ZF sebességváltó hosszú karja is jól kézre állt, amellyel könnyen és pontosan lehetett kapcsolgatni a fokozatokat. Extrafelszerelésként automatizált sebességváltó is kérhető.
Ebbe a járműbe a 12,7 literes Ecotorq dízelmotor 420 lóerős változatát építették be, és ez is ugyanolyan jó nyomatékleadási jelleget mutatott, mint nagyobb teljesítményű társa. Sőt, ennél 900–1400 közé esett a zölddel jelölt fordulatszám-tartomány, ami egyáltalán nem túlzás. Az erőforrás már 900-950-es fordulatszámtól szépen, kulturáltan és dinamikusan dolgozott, 1400-as érték körül nyugodtan felválthattunk egy egész fokozatot az üres tesztjárműben. Persze rövidebb áttételezést kapott, mint közúti testvére, így hetven kilométer/óra sebességnél 16. fokozatban 1200-as percenkénti fordulatszámon dolgozott az erőforrás.
Szemlátomást az alváz hossztartói és a hátsó tandemtengely laprugókötegei is kellően masszívak
Természetesen az elöl-hátul laprugózás miatt kicsit keményebb, pattogósabb volt, mint a vontató, és többet fordult a kormánykereke a végállások között, vagyis többek kellett tekerni, de még így is kényelmesnek találtuk a vezetését. Kormányzása és dobfékes fékrendszere is érzékletesen, pontosan működött. Gépészete tehát éppúgy megfelelt az európai színvonalnak, mint a vontató modellé, fülkéje pedig nem lógott ki annyira az itteni billencsek sorából, ezért ezen az alkalmazási területen jobb esélyeket látunk a Ford Trucks számára a két jármű rövid menetpróbája alapján.
Vonzó szolgáltatások
A márka lehetőségeit a magyar piacon egyébként a termékekhez kínált szolgáltatások is erősítik, különösképpen a három év kilométer-korlátozás nélküli, teljes körű garancia, ami egyedülállónak számít. Továbbá az ügyfelek igény szerint rugalmasan alakítható finanszírozási konstrukciókat vehetnek igénybe, személyre szabható karbantartási szerződést köthetnek a járművekre, valamint rendelkezésükre áll a Ford Trucks segélyszolgálat, az EBTS 24 órás nemzetközi szervizügyelet és az egész Európára kiterjedő 24 órás Service Assistance szolgáltatás. Sőt, az érdeklődők rövid távon ingyenesen, hosszú távon pedig kedvezményes bérleti díj ellenében saját fuvarfeladatiak ellátása közben tesztelhetik a Ford Trucks tehergépkocsikat.
A kipróbált modellek főbb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Modell: | 1848 T Euro 6 nyerges vontató | 4142 D Euro 6 fülke-alváz |
Méretek/tömegek | ||
Hosszúság (mm): | 5994 | 8890 |
Szélesség (mm): | 2540 | 2540 |
Magasság légterelővel (mm): | 3910 | 3168 |
Tengelytáv (mm): | 3600 | 2050+3050+1340 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 600 | 315 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | 78 | 55 |
Kapcsolási magasság (mm): | 1200 | – |
Fordulókör átmérője (m): | 15,0 | 21,28 |
Gumiabroncsok mérete: | 315/70 R 22,5 | 315/80 R 22,5 |
Alváz hossztartóinak vastagsága (mm): | 8 | 10 |
Saját tömeg (kg): | 7792 | 11 582 |
Legnagyobb megengedett össztömeg hatóságilag (kg): | 18 000 | 32 000 |
Legnagyobb megengedett össztömeg műszakilag (kg): | 18 000 | 39 000 |
Hajtáslánc | ||
Motor típusa: | Ecotorq | |
Összlökettérfogat (l): | 12,7 | |
Furat/löket (mm): | 130/160 | |
Sűrítés: | 17,0 | |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 353(480)/1800 | 309(420)/1800 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 2500/1000–1200 | 2150/1000–1300 |
Legnagyobb motorfék-teljesítmény (kW): | 340 | 340 |
Intarder legnagyobb fékteljesítménye (kW): | 600 | 600 |
Sebességváltó: | ZF 12 TX 2620 TraXon | ZF 16S 2230 |
Kormánymű: | Hema ZF 8098 Servocom | |
Felfüggesztés elöl/hátul: | laprugó/légrugó | laprugó/laprugó |
Hajtásképlet: | 4×2 | 8×4 |
Szervizintervallum (km): | 100 000 | 100 000 |