Ezúttal a szemétgyűjtést kívánja biztonságosabbá és hatékonyabbá tenni a Volvo Trucks és a Renova közös projektje: az önvezető jármű elvében ugyanolyan, mint amelyik már 2016 ősze óta dolgozik az észak-svédországi Kristineberg bányájában.
Hirdetés:

Korábban már bemutattuk a Volvo Trucks előző projektjét, azaz egy FMX önvezető járművet, amely egy észak-svédországi bányában dolgozik. A skandináv gyártó ezen a vonalon továbbhaladva egy újabb területen mutatta meg, hogy mire képesek az autonóm járművek.
Nem a legirigyeltebb foglalkozás hulladékgyűjtő teherautó vezetőjének lenni: döcöghet lépésben, minden háznál meg-megállva, ugyanakkor nagyon figyelhet, nehogy kárt okozzon a szűk utcákban manőverező monstrummal. Ahogy Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági főnöke megfogalmazta: „Nehéz haszonjárművet vezetni egy-egy városi lakókörnyezet keskeny utcáin, védtelen közlekedők között, még gyalogostempóval is nagy felelősség. Most tesztelt hulladékgyűjtő teherautónk folytonosan figyeli környezetét, és azonnal megáll, ha hirtelen felbukkan valamilyen akadály az útjában. Az automatizálásnak köszönhetően jobban szemmel tarthatja a vezető a tolató gépkocsi mögötti területet.”
Amikor első ízben megy ki a jármű egy begyűjtési területre, a sofőr vezeti manuálisan, mialatt a fedélzeti rendszer érzékelőkkel és GPS-szel veszi fel az útvonalat. Legközelebb ugyanott már magától mehet a Volvo FM 330 4×2, pontosan tudja, merre forduljon, és melyik kukáknál álljon meg.

 -

Aki itt ballag, az a jármű vezetője, azaz az önvezető jármű felügyelője

 

Tolatva dolgozik
Az automatizált menet első megállójánál kiszáll a gépkocsivezető, hátramegy, előgurítja és a szokott módon kiüríti a kerekes hulladéktároló edényeket. Amint végzett – erről nem szól a sajtóanyag, de ezt alighanem jelzi valahogyan, például gombnyomással a gépnek –, a jármű eltolat a következő helyig, az ember pedig mellette sétál, miközben teljes rálátása van a területre. De miért tolat a gépkocsi, miért nem előre halad? Ésszerű oka van.
„Ha tolat a jármű, kezelője egyfolytában közel maradhat az ürítőberendezéshez, ahelyett, hogy folyton előre-hátra szaladgálhatna, minden egyes háznál. Nem kell ki-be szállnia, így megszűnik az ebből adódó sérülések, ízületi megerőltetések veszélye” – fejtegette Hans Zachrisson, a nagy svéd kommunális cég, a Renova stratégiai fejlesztési vezetője.

 -

Mind a négy sarkán szeme van

A tolatás amúgy eléggé kockázatos manővernek számít, mert a vezető még kamerával sem tökéletesen lát a gépkocsi mögé. Biztonsági okokból egyes területeken tiltják is a tolatást nehéz-haszonjárművel, másutt előírják, hogy szálljon ki figyelni a kocsikísérő. A tesztelt megoldás kiküszöböli ezeket a tényezőket. Mivel a gépjármű mind a négy sarkán vannak érzékelők, lényegében teljesen mindegy, hogy előre megy, vagy tolat. Beszűkíti az utcát egy parkoló kocsi? Semmi baj: ha elegendő a hely, akkor magától kikerüli az autonóm jármű, ha pedig nem, akkor megáll. Ezeknél a sebességeknél nem számít, hogy hátrafelé csak egy sebességfokozat van, előremenetben sem lehetne felkapcsolgatni. Az automatikus rendszer úgy vezérli a motort és a menetsebességet, hogy minimális legyen a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás.

 -

A felügyelőnek külső kezelőpanel takarítja meg a ki-beugrálást

Év végéig tart a próbaüzem
Jóllehet, megvan a műszaki háttér, de nagyon sok kutatásra, fejlesztésre és tesztelésre lesz még szükség, mire mindennapi valósággá válhat az önvezető hulladékgyűjtő teherautó. A jelenlegi közös projekt 2017 végéig folytatódik, aztán nagyon alaposan kiértékelik a funkcionalitást és a közlekedésbiztonságot, illetve azt, hogy miképp fogadják az ilyesfajta járművet a gépkocsivezetők, a többi közlekedők és a helyi lakosok. Arról például hallgat a gyári információ, hogy az üzemszerűen hátramenetben haladó járműnek szól-e közben a szaggatott figyelmeztető kürtölése. Mert ha igen, hamar ráunhatnak a csendes kertváros lakói… Lehetséges, hogy eleinte, bizonyos esetekben különféle fokon automatizált gépkocsikat alkalmaznak, hasonlóképp, mint lezárt üzemterületeken, például konténerkikötőben vagy bányában.
Vannak, akik idegenkedve fogadják az önvezető járműveket. Az ellen viszont aligha lehet kifogásuk, hogy a mellette ballagó „gazdája” mellett, fegyelmezett kutyaként haladó teherautó gyűjtse a szemetet, anélkül, hogy egyetlen személyautót megkarcolna, vagy virágágyást letaposna. Apró lépésekkel jön el a jövő.

 -

Nem tesz kárt parkoló kocsiban vagy a környezetben az autonóm hulladékgyűjtő tehergépkocsi