Idén júliusban lesz hatvan éve, hogy a Scania belépett a brazil piacra. Ennek méltó megünneplésére hozta létre az R-széria megjelenésében a klasszikus Scania 113-ra emlékeztető különkiadását.
Hirdetés:

Brazíliában nem a kamion a köznyelvben elterjedt szó a nagyteherautóra, mint minálunk, hanem a Scania. A svéd márka 1957-ben nyitotta meg összeszerelő üzemét, Scania-Vabis do Brasil S/A  Motores Diesel néven, São Paulóban. Eleinte Svédországból import alkatrészekkel dolgoztak, de öt év múlva már megkezdte a termelést a komplett járműgyár São Bernardo do Campóban, hogy az évek múlásával ma már 410 ezer gépkocsi előállításáról számolhasson be, amelyek közül 290 ezer a határokon belül maradt. Ezáltal Brazília a Scania legnagyobb piaca, ahol a márka körülbelül harminc százalékos részesedéssel büszkélkedhet. 

 -

Korántsem ritkaság Brazíliában egy ilyen szép állapotban tartott Scania 113 H. Nyerges vontató és platós kivitelben egyaránt megbecsült veteránjármű, de mindennapi fuvarozásra is sokat használnak még, rajongói külön Facebook-oldalt működtetnek. Népszerűségének fő oka legendás strapabírása és megbízhatósága – további szép évtizedek állnak előtte

Hatvan esztendő alatt óriásit fejlődött a technika, de van, ami nem változott semmit: például a Scania „vas” legendás tartóssága, megbízhatósága. Saját szememmel láttam a gyári múzeumban egy külszíni ércbányában félmillió kilométeren nyúzott billencs szétszedett motorját, amelynek alkatrészein nem lehetett észrevenni az elhasználódás tüneteit. Az akkori – Scania 113 – és későbbi csőrös modellek mindmáig a gyűjtők és a sofőrök kedvencei. A mai követelményeknek megfelelően, nyereségesen fuvarozni persze a korszerű bulldogfülkésekkel lehet, mint amilyen a jubileumi különkiadásra választott Scania R 440 Highline és R 480 Highline. A két generáció közötti évtizedeket optikailag jól áthidalja a hasonló égszínkék fényezés, rózsaszín, lila és bíbor elemekkel. Ugyanakkor jelentősek a differenciák: a rövidfülkés, kéttengelyes 113-as mellett különösképp érvényesül a tágas, minden rafinált kényelmi extrával ellátott komfortlakosztály, a 6×4-es hajtásképlet pedig minden bizonnyal megfelel Amazónia kevésbé jó minőségű útjaira is.

Az ünneplés közben persze nem áll meg az élet. A brazil Scania tavaly csaknem 800 millió euró értékben ruházott be termékfejlesztésbe, a gyártóberendezés modernizálásába és a márkakereskedői hálózat erősítésébe.

 -