Brazíliában nem a kamion a köznyelvben elterjedt szó a nagyteherautóra, mint minálunk, hanem a Scania. A svéd márka 1957-ben nyitotta meg összeszerelő üzemét, Scania-Vabis do Brasil S/A Motores Diesel néven, São Paulóban. Eleinte Svédországból import alkatrészekkel dolgoztak, de öt év múlva már megkezdte a termelést a komplett járműgyár São Bernardo do Campóban, hogy az évek múlásával ma már 410 ezer gépkocsi előállításáról számolhasson be, amelyek közül 290 ezer a határokon belül maradt. Ezáltal Brazília a Scania legnagyobb piaca, ahol a márka körülbelül harminc százalékos részesedéssel büszkélkedhet.
Korántsem ritkaság Brazíliában egy ilyen szép állapotban tartott Scania 113 H. Nyerges vontató és platós kivitelben egyaránt megbecsült veteránjármű, de mindennapi fuvarozásra is sokat használnak még, rajongói külön Facebook-oldalt működtetnek. Népszerűségének fő oka legendás strapabírása és megbízhatósága – további szép évtizedek állnak előtte
Hatvan esztendő alatt óriásit fejlődött a technika, de van, ami nem változott semmit: például a Scania „vas” legendás tartóssága, megbízhatósága. Saját szememmel láttam a gyári múzeumban egy külszíni ércbányában félmillió kilométeren nyúzott billencs szétszedett motorját, amelynek alkatrészein nem lehetett észrevenni az elhasználódás tüneteit. Az akkori – Scania 113 – és későbbi csőrös modellek mindmáig a gyűjtők és a sofőrök kedvencei. A mai követelményeknek megfelelően, nyereségesen fuvarozni persze a korszerű bulldogfülkésekkel lehet, mint amilyen a jubileumi különkiadásra választott Scania R 440 Highline és R 480 Highline. A két generáció közötti évtizedeket optikailag jól áthidalja a hasonló égszínkék fényezés, rózsaszín, lila és bíbor elemekkel. Ugyanakkor jelentősek a differenciák: a rövidfülkés, kéttengelyes 113-as mellett különösképp érvényesül a tágas, minden rafinált kényelmi extrával ellátott komfortlakosztály, a 6×4-es hajtásképlet pedig minden bizonnyal megfelel Amazónia kevésbé jó minőségű útjaira is.
Az ünneplés közben persze nem áll meg az élet. A brazil Scania tavaly csaknem 800 millió euró értékben ruházott be termékfejlesztésbe, a gyártóberendezés modernizálásába és a márkakereskedői hálózat erősítésébe.