Több dolog is eszünkbe juthat az Amerikai Egyesült Államok Wisconsin államában található Oshkosh városról. A helyiek például nagyon büszkék futballcsapatukra, a Green Bay Packers klubra, valamint a környék híres a tejtermelő farmjairól és tavairól is. Online magazinunk profiljába azonban nem az ilyen jellegű érdekességek illenek, hanem az a vállalat és különleges termékei, amelynek neve a városéval egyezik meg: az Oshkosh Corporation.
Idén ünnepli fennállásának százéves jubileumát a speciális feladatok ellátására kifejlesztett nehéz-tehergépjárművek és felépítmények egyik legnagyobb gyártója, az Oshkosh. A világ számos országába exportált járművei között találhatunk többek között katonai, tűzoltó- és mentőjárműveket, továbbá készítenek hagyományos fuvarfeladatok ellátására alkalmas tehergépkocsikat, valamint emelőkosaras felépítményeket is.
Repülőtéri tűzoltójárműbe repülőgépekből ismerős kezelőelem. Joystick karral vezérelhető az oltóberendezés
Éppen csak nem repül
A vállalat idén áprilisban mutatta be legújabb, négytengelyes, összkerékhajtású, Striker 8×8 névre keresztelt járművét, amely a hagyományosnak mondható repülőtéri mentő- és tűzoltójárművek továbbfejlesztett változata. A vállalat termékválasztékában ugyan már korábban is szerepelt négytengelyes, összkerékhajtású tűzoltójármű, de a Striker 8×8 több szempontból is felülmúlja elődeit: hatalmas méretű tartányának köszönhetően 17 ezer liter vizet szállíthat, és nehéz terepen is megállja a helyét. Sőt, az Oshkosh sajtóközleménye szerint „olyan erős a motorja, hogy ha szárnyakat tennénk erre a szörnyetegre, akkor még repülni is tudna”.
Ilyen 16,4 literes, V8-as, 770 lóerős Scania dízelmotorból hajtja kettő a Striker 8×8 tűzoltójárműveket
A hajtásról két motor gondoskodik, amelyeket a Scania szállítja az Oshkoshnak. A két vállalat már a jármű tervezésének kezdetétől együtt dolgozott a motorok kapcsán, így a járműbe kerülő, a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő, 16,4 literes, 770 lóerős, V8-as motorok tökéletesen ellátják feladatukat. A járművet nagy teljesítmény, jó manőverezőképesség, menetstabilitás és fülkekényelem, valamint kiváló kilátás jellemzi.
Az Oshkosh repülőtéri tehergépkocsik világszinten elérhetők, egyedi megrendelésre készülnek, és olyan különleges extrafelszereléseket kínálnak, mint például az ormány. Ez egy kinyújtható kar, amely a repülőgép alá és fölé is be tud nyúlni, illetve szükség esetén az utastérnél vagy a csomagtérnél átlyukasztja a gép törzsét, hogy így fecskendezzen be nagy mennyiségű vizet, illetve habot az oltáshoz.
Az Oshkosh járművei egyedi megrendelésre készülnek. A vállalat az Amerikai Egyesült Államok nyolc államában, Kanadában, Ausztráliában, Belgiumban, Franciaországban, Mexikóban, Romániában és Kínában folytat gyártási tevékenységet
Ugyanakkor az Oshkosh tűzoltójárművek repülőtereken kívüli feladatok esetén is kiválóan helytállnak. Oshkosh gépkocsik segítettek például 2001. szeptember 11-én a Pentagont ért támadás után az oltásban, valamint hasonlóképpen Oshkosh Striker 8×8 tűzoltóautók vettek részt Kanadában egy közel 90 ezer ember evakuálásával járó, pusztító bozóttűz megfékezésében. Az új Striker 8×8 járművek legnagyobb felvevőpiacai egyébként Kína és a Közel-Kelet országai lesznek.
Más különlegességek
A Scania és az Oshkosh együttműködése azonban közel sem új keletű, hiszen számos Striker 6×6, illetve 4×4 tehergépkocsiban, valamint hókotróban, betonkeverőben és hulladékgyűjtőben dobog a griffes emblémát magán viselő szív.
A Striker 8×8 járművek esetében a dizájnt teljes mértékben a funkcionalitás határozza meg – a minőséget pedig az elkötelezett és nagyon megbecsült dolgozók
Szintén újdonság az Oshkosh termékkínálatában az egymotoros, háromezer tonnás hómaró, amely könnyebben manőverezhető, gazdaságosabban üzemeltethető és kisebb szervizigényű, mint kétmotoros elődje. Az amerikai vállalat fejlesztőmérnökeinek választása ebben az esetben is a Scania motorokra esett. Az első járművek már munkába is álltak a dermesztően hideg teleiről és az évente hulló 115 centiméternyi hóról ismert Minneapolis repülőterén.
Mindazonáltal a 13 ezer főt foglalkoztató Oshkosh tisztában van azzal, hogy a kiváló termékek mellett a siker másik kulcsfontosságú tényezőjét az alkalmazottak jelentik. Nem véletlen, hogy nemrégiben felkerültek a legetikusabban viselkedő vállalatok listájára, illetve a Forbes magazin 2016-ban megválasztotta az Oshkosht Amerika egyik legjobb nagyvállalatának.
Az Oshkosh Striker 8×8 ARFF (Aircraft Rescue and Firefighting – repülőtéri mentő és tűzoltó) főbb adatai | |
---|---|
Motor típusa: | 2 db Scania V8 Tier 4 |
Legnagyobb összlökettérfogat (l): | 16,4 |
Legnagyobb teljesítmény (LE): | 770 |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 3183 |
Megengedett legnagyobb össztömeg (t): | 62 |
Víztartány térfogata (l): | 17000 |
Habtartány térfogata (l): | 2400 |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 110 |