Cikksorozatunk előző részében a pótkocsik, illetve felépítmények újdonságait mutatuk be, most pedig a gumigyártók újdonságíit ismertetjük.
Legnagyobb járműipari beszállítóként a Bosch méretes kiállítói területén ezúttal is számos izgalmas újdonságot és jövőbemutató koncepciót ismerhettek meg a látogatók. Mindezekről már részletesen beszámoltunk egy külön cikk keretében. A gyártó becslései szerint legalább tíz százalék tüzelőanyag-megtakarítási potenciál rejlik a járművek hajtásláncában, illetve ugyanennyi a hálózatba kapcsolt logisztikai láncban és az automatizált vezetésben. Továbbá a biztonsági rendszerek terén is kecsegtető lehetőségek kínálkoznak még. A stand leglátványosabb és legtöbb érdeklődőt vonzó újdonsága kétségkívül a Vision X tanulmányjármű volt, amelyben a Bosch nehéz-teherautókhoz fejlesztett párhuzamos hibrid rendszere bújt meg. A 120 kilowatt teljesítményű villanymotort használó rendszer akár hat százalékkal is csökkentheti majd a tüzelőanyag-fogyasztást a távolsági fuvarozásban. A tüzelőanyagból nyert energia nagy része ma még hulladékhő formájában kárba vész, ám a kipufogógáz hőjét hasznosító, gőzenergiát alkalmazó hőenergia-visszanyeréssel akár négy százalékkal csökkenthető majd a fogyasztás.
A Bosch Vision X tanulmányjárműve a jövő technikáját hordozza magában
A Bridgestone standján a BASys rendszer állt a figyelem középpontjában, amelynek többféle alkalmazása segítségével nyomon követhetők és menedzselhetők a karkaszkészletek az újrafutózáshoz. Ezáltal a flottaüzemeltetők hatékonyabban gazdálkodhatnak a karkaszaikkal, illetve csökkenthetik az abroncsköltségeiket. A BASys tehát kulcsfontosságú eleme a márka Total Tyre Care szolgáltatási programjának. Ennek a programnak a lelke egyébként a Tirematics™ rendszer, amely a gumikon elhelyezett érzékelők által folyamatosan valós idejű adatokat szolgáltat a flotta abroncsainak állapotáról, vagyis azok nyomásáról és hőmérsékletéről. Ezáltal a program segít az üzemeltetőknek a legtöbbet kihozni a gumikból, megelőzni a nagyobb állásidővel járó problémákat, valamint csökkenteni a tüzelőanyag-felhasználást, miközben mérsékli a vállalkozás adminisztrációs terhelését is.
A Bridgestone és a Bandag megoldása kevesebb nyersanyag felhasználását eredményezi, ami a környezetnek és az ügyfél költségvetésének is kedvez
ContiConnect néven az IAA-n mutatta be a Continental a haszonjármű-flottáknak kínált új abroncsinformációs és -menedzsment rendszerét. A ContiConnect a ContiPressureCheck érzékelők adatai alapján folyamatosan figyeli, elemzi és egy online weboldalon elérhető kimutatásokban összegzi a teljes flotta összes abroncsának nyomását és hőmérsékletét. Rendellenesség esetén a rendszer értesíti a flottairányítót. Az adatok persze más telematikai rendszerekbe is továbbíthatók felhasználásra. Ennek köszönhetően növelhető az abroncsok élettartama, illetve csökkenthető a flotta tüzelőanyag-felhasználása és állásideje. Az érzékelők utólag is elhelyezhetők az abroncsokon, míg az új Continental iTire modellek már gyárilag tartalmazzák. Az iTire gumikkal tehát az üzemeltetők megspórolhatják az érzékelők telepítésének idejét és költségét. Jelenleg 22 méretváltozat kapható iTire abroncsként, főleg a Conti Hybrid és a Conti EcoPlus családok tagjai. Az aktuális nyomás- és hőmérsékletadatokat a gépkocsivezető is figyelemmel kísérheti egy képernyőn, nyomáscsökkenés esetén pedig a rendszer figyelmezteti a sofőrt. A digitalizációs megoldásokon túlmenően két új abroncsot is felvonultatott a német gyártó Hannoverben. A hosszú távú fuvarozáshoz ideális, a gördülési ellenállás tekintetében A minősítésű Conti EfficientPro kormányzott és hajtott tengelyre való gumik akár 0,64 liter tüzelőanyag megtakarítását is eredményezhetik száz kilométerenként a korábbi Conti EcoPlus modellekhez képest. A pótkocsikhoz a Conti EcoPlus HT3 áll rendelkezésre A minősítésű abroncsként. A Conti LightPro családot pedig olyan alkalmazásokra fejlesztették ki, ahol rendkívül fontos a saját tömeg csökkentése, mint például a tartányos és silós fuvarozás. Így ezekkel a gumikkal mintegy nyolcvan kilogrammal mérsékelhető a szerelvények saját tömege a Conti Hybrid modellek használatához képest. Ezt jól kiegészíti a gyártó új, acél helyett műanyag dugattyúval ellátott légrugója, amely tengelyenként 12 kilogrammot farag le a haszonjárművek tömegéből. A márka további fontos újdonsága a Dynamic eHorizon rendszer, amely az előrelátó hajtásláncvezérléshez nemcsak a GPS-adatokat és a domborzati információkat veszi figyelembe, hanem az időjárási viszonyokat, a baleseteket és a közlekedési dugókat is. Ezáltal jelentősen fokozza a fuvarozás hatékonyságát és a közlekedésbiztonságot. A gyártó egy másik innovációja a haszonjárművek világába is behozza a szélvédőre, illetve szélvédőhöz vetített kijelzőt. Ezt beszállítóként kínálja majd a haszonjárműgyártóknak, akik nagymértékben személyre szabhatják, hogy az eszköz milyen információk megjelenítésére legyen alkalmas közvetlenül a vezető látóterében. A Continental ProViu®Detect rendszer a jobbra befordulást teszi biztonságosabbá azáltal, hogy érzékelők adatai alapján LED-es villogó fénycsíkkal, illetve hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt a holttérben tartózkodó gyalogosokra vagy kerékpárosokra.
A Continental Taraxagum nevű keverékanyaga pitypanggyökérből készül
A Firestone standján egy kishaszonjármű-abroncs jelentette az újdonságot. Az új generációs Vanhawk 2 megtartotta a Vanhawk gumik két legfontosabb tulajdonságát, a tartósságot és a nagy futásteljesítményt, miközben jelentősen javult a tapadása nedves úton, valamint a tüzelőanyag-takarékossága. Az új mintázatnak köszönhetően a nedves felületen való tapadás terén a Vanhawk 2 már B minősítésű, a futófelület és a keverékanyag módosításával pedig a gördülési ellenállás tekintetében C minősítést kapott. Az eredmény egy nagyon sokoldalúan használható és megbízható abroncs kishaszonjárművek számára, amely húsz gyakori méretváltozatban készül.
Jól mutatja a Hankook márka előretörését és fejlődését, hogy immár az MAN, a Mercedes-Benz és a Scania tehergépkocsikra, illetve autóbuszokra is gyári szerelésként kerül többek között az e-cube MAX, a SmartFlex és a SmartWork típus számos különféle méretváltozatban. A gyártó az IAA-n újdonságként mutatta be az energiatakarékos e-cube Blue pótkocsiabroncs kiegészítéseként az e-cube Blue kormányzott (AL20) és hajtott (DL20) tengelyre való változatát, amelyekkel immár a hosszú távú fuvarozásban használt szerelvények minden tengelyére tud a gördülési ellenállás terén A minősítésű gumit kínálni. A sikeres e-cube Blue generáció nyolc százalékkal jobb, gumiabronccsal összefüggő tüzelőanyag-hatékonyságot, 17 százalékkal nagyobb futásteljesítményt és 55 százalékkal nagyobb tartósságot nyújt az üzemeltetőknek az korábbi abroncsokhoz képest. A mega szerelvények számára az IAA-n bemutatkozott az AL10+ e-cube MAX 355/50 R 22,5 méretű változata, amely nyolc tonna tengelyterhelést tesz lehetővé, miközben a raktér három méter belmagasságát biztosítja. Szintén itt állt a nagyközönség elé a SmartControl TW01 pótkocsiabroncs, amely a három hegycsúcs és hópihe jelölést is megkapta. A helyi teherfuvarozás számára kínált SmartFlex AH35 kormányzott és SmartFlex DH35 hajtott tengelyre való modell pedig elnyerte a 2016-os Red Dot Design Award kitüntetést. Ezek a négyévszakos gumik kifejezetten jó vonóerő-átadást biztosítanak téli körülmények között is. A SmartFlex családot az IAA alkalmával a TH31 jelű pótkocsiabroncs tette teljessé. A Hankook az autóbuszok számára is kiállított egy új gumit. A SmartTouring AL22 a távolsági autóbuszok mindegyik tengelyén alkalmazható, főbb jellemzői pedig a kiváló futáskényelem és iránytartás, a kis gördülési zaj, a mérsékelt kopás, valamint a kis gördülési ellenállás.
Michelin X® MULTI™ ENERGY™ D 315/70 R 22,5 a hajtott tengelyre
A Michelin standján a nemrég megújult X® LINE™ ENERGY™ termékcsalád állt a középpontban, amely elsőként kínál a szerelvények minden tengelyére a gördülési ellenállás tekintetében A minősítésű abroncsokat. Ezekkel száz kilométerenként akár egy liter tüzelőanyag is megtakarítható. Az új X® LINE™ ENERGY™ 60 sorozat pedig a mega szerelvények üzemeltetőinek kínál számottevő tüzelőanyag-megtakarítási lehetőséget, ugyanakkor ezek az abroncsok nyolc tonna tengelyterhelhetőséget is lehetővé tesznek. Az új /50-es, illetve /60-as, Z jelű, azaz bármelyik tengelyre felszerelhető abroncsok ezenkívül még hosszabb élettartamúak is elődeiknél, akárcsak a 445/45 R 19,5-es T, azaz pótkocsiabroncs. A helyi, illetve rövid távú fuvarozásra ideális X® MULTI™ ENERGY™ 315/70 R 22,5-es abroncsokkal pedig 1,1 liter tüzelőanyagot is megtakaríthatnak az üzemeltetők száz kilométerenként az X® MULTIWAY™ 3D modellhez képest. A távolsági abroncsok innovációnak jó részét ez a család is megkapta a jobb tapadás, illetve a kedvezőbb kopási tulajdonságok érdekében. Továbbá az X® MULTI™ ENERGY™ gumik a három hegycsúcs és hópihe jelölést is hordozzák, azaz téli körülmények között is megfelelnek. Az új X® MULTI™ modellek még jobb tapadási tulajdonságaikkal és még hosszabb élettartamukkal tűnnek ki, és ezek is jogosultak a három hegycsúcs és hópihe viselésére. A terepes használatra szánt X® WORKS™ gumik pozíciótól függően 10-25 százalékkal hosszabb élettartamúak, mint elődeik. Egyik fő újdonságuk a POWERCOIL technológia, amely a karkaszba épített erős, ám könnyű acélsodronyokra utal, csökkentve a sérülések kockázatát, ezáltal az állásidőt. A gyártó arról is beszámolt, hogy immár abroncsai felét a rádiófrekvenciás azonosításra alkalmas RFID chippel ellátva értékesíti az európai piacon, amely segítségével az üzemeltetők könnyen nyomon követhetik az abroncsok nyomását és kopását az élettartam során. Ezt az akkumulátor nélküli kis chipet belevulkanizálják a gumiba. A MICHELIN TIRE CARE hálózatba kapcsoláson alapuló digitális szolgáltatások szintén az üzemeltetés optimalizálását segítik elő. Sőt, az EFFITRAILER™ szolgáltatás keretében a Michelin a pótkocsikhoz is teljes körű flottairányító megoldást nyújt.
Stoneridge FCD4 (Fully Configurable Dashboard 4) szabadon konfigurálható műszerfal
A digitális tachográfjairól ismert Stoneridge a jövőt vetítette előre standján a szabadon konfigurálható műszerfalával. Az FCD4 (Fully Configurable Dashboard 4) elnevezésű koncepció része, amelynek részei az egyetlen nagy képernyőből álló műszerpanel, a visszapillantó tükröket helyettesítő MirrorEye kamerarendszer, a fejmozgást követő rendszer és a kivehető táblagépként is szolgáló képernyő a középkonzolon. Ez utóbbit a járművezető saját alkalmazásaival teheti személyessé, például a Truck Status programmal, amely segít figyelemmel kísérni a jármű állapotát. Az új SE5000 tachográfhoz kifejlesztett Driver Decision Support nevű döntéstámogató alkalmazás pedig visszaszámolja a vezetési és pihenési időt, valamint figyelmeztet a vezetési idő végének közeledtére. A MirrorEye a jobb oldali holtteret is figyeli.
Élethű szimulátort állított ki a ZF
„Lát-gondolkozik-cselekszik” – ezzel a szlogennel jelent meg a ZF az IAA-n, amely arra a stratégiára utal, hogy a német gyártó törekszik az önvezető haszonjárművek technológiáinak beszállítói között kulcsfontosságú szerepet betölteni. Ennek jegyében a ZF olyan termékeket kínál, amelyekkel a haszonjárművek látni, gondolkozni és cselekedni is tudnak. Ezeket a fejlett vezetéstámogató rendszereket a ZF Innovation Truck 2016 tanulmányjármű foglalja egybe, amely számos érzékelője segítségével a jármű teljes környezetét felméri, nagy teljesítményű számítógépe villámgyorsan meghozza a legjobb döntést, majd korszerű elektromechanikus berendezései, például kormányműve, végrehajtják ezt. A ZF a „Vision Zero”, azaz a nulla közlekedési baleset elérését célzó stratégia szellemében új vezetéstámogató rendszereket is bemutatott. A Highway Driving Assist segít a járművet a sávban tartani, míg az Evasive Maneuver Assist lehetővé teszi, hogy a tehergépkocsi önmaga kerüljön ki akadályokat, illetve fékezzen. A SafeRange pedig automatikus manőverezésre képes, például beavatkozás nélkül, hatékonyan rátolat a rakodórámpára. Ehhez a jármű hálózatba kapcsolódik a rakodóhely rendszerével, amely kiszámítja a célponthoz vezető irányt, majd ezt WiFi-n keresztül továbbítja a járműben működő ZF Openmatics telematikai rendszernek. Innentől a jármű saját rendszere veszi át az irányítást, és a TraXon Hybrid automatizált sebességváltó segítségével akár elektromos üzemben is a rámpához vezetheti a szerelvényt. Ebből is jól látszik, hogy a ZF nagy hangsúlyt fektet a haszonjárművekben alkalmazható hibrid, illetve tisztán elektromos hajtásláncok fejlesztésére is. Új termékkínálatának része az AVE 130 elektromos hajtású portáltengely városi buszok számára, valamint a kerekek közelében elhelyezett elektromos motorokat magában foglaló merevhíd a nehézkategóriás elosztó tehergépkocsiknak. Továbbá egy új, központi elhelyezésű villanymotort is bemutatott a ZF városi buszok, illetve elosztó teherautók számára. A TraXon Hybrid esetében pedig a dízelmotor és az automatizált sebességváltó között helyezkedik el egy elektromos motor, párhuzamos elvű hibrid hajtást biztosítva akár negyven tonnás szerelvényeknek is. A kishaszonjárművekbe kínált elektromos hajtását az eredetileg személyautóknak tervezett hajtási rendszerekből fejlesztette ki a gyártó. Ez egyetlen kompakt egységben tartalmazza a központi villanymotort, a fordulatszám-csökkentő áttételt, a differenciálművet és a teljesítményelektronikát. A rendszer teljesítménye eléri a 150 kilowattot. A hagyományos részegységeket illetően pedig az új ZF PowerLine automatikus sebességváltó az eddigieknél is hatékonyabban és kényelmesebben működik, a ZF TraXon moduláris automatizált sebességváltó egyre több piacon és egyre több járműtípusban jelenik meg, a középkategóriás tehergépkocsik számára újdonság a ZF EcoTronic mid automatizált váltó, a ZF EcoLife automatikus sebességváltó már stop-start funkciót is kínál a városi buszoknak, míg a deTAGtive Logistics rendszerrel átláthatóvá tehető a logisztikai iparág.