Március folyamán a korábban leszállított példány mellé még egy üzemanyagcellás buszt állít forgalomba Tokió környékén a Toyota. A vállalat a 2020-as tokiói olimpiai és paralimpiai játékok kezdetére az FC Bus több mint 100 példányát tervezi átadni az üzemeltetőnek Tokió vonzáskörzetében. A buszok városi régiókban történő használatának egyik fontos célja, hogy megmutassa a lakosságnak, hogy az üzemanyagcellás járművek alkalmasak a közösségi közlekedési igények kiszolgálására.
Eredetileg a Mirai üzemanyagcellás személygépkocsihoz készült Toyota Üzemanyagcella Rendszert kapta meg a busz, amely a belsőégésű motorokkal összehasonlítva kedvezőbb energiahatékonysággal üzemel, valamint környezetvédelmi szempontból is kiemelkedő, ugyanis helyi szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátás nélkül működik. Mindezek mellett a Japánban érvényben levő szabályozásoknak megfelelően akadálymentesített busz könnyű fel- és leszállást tesz lehetővé a gyerekek és idősek számára is.
A busz nagy kapacitású külső energiaforrásként is használható. 9 kilowatt teljesítmény leadására képes, míg maximális kapacitása 235 kilowattóra, így a jármű katasztrófák esetén áramellátóként alkalmazható, de akár az otthoni elektromos készülékek működtetéséhez is biztosíthatja a szükséges villamos energiát.
De hogyan is működik a Toyota üzemanyagcellás járműve?
Az üzemanyagcellás járművek hajtóanyaga a hidrogén, amelyet gáz formájában speciális tartályokban tárolnak. Az üzemanyagcella-kötegben találkozik egymással a hidrogén és a járműbe annak hűtőmaszkján keresztül beáramló levegő, ahol a kémiai folyamatok hatására a molekulák elektromos árammá alakulnak. Ez az elektromos áram hajtja végül a járműveket. A hidrogénhajtás a jelenleg ismert egyik leginkább környezetbarát technológia, ugyanis semmilyen helyi károsanyag-, illetve szén-dioxid-kibocsátással nem jár, a kipufogóból víz távozik.
A Toyota-csoport szerint a hidrogén a jövő egyik legfontosabb energiaforrása. Ennek szellemében vezették be a Mirai üzemanyagcellás autót, illetve kötelezték el magukat az üzemanyagcellás buszok, villástargoncák irányában, sőt lépéseket tettek az otthonok üzemanyagcellás energiaellátására is.
A Toyota üzemanyagcellás buszának műszaki paraméterei | |
---|---|
Jármű | |
Hosszúság / Szélesség / Magasság | 10 555 / 2 490 / 3 340 mm |
Utaskapacitás (ülőhelyek, állóhelyek, járművezető) | 77 (26+50+1) |
Üzemanyagcella | |
Elnevezés | Toyota FC Stack |
Típus | Szilárd polimer elektrolit |
Maximális teljesítmény | 114 kW × 2 egység (155 LE × 2 egység) |
Motor | |
Típus | AC szinkronmotor |
Maximális teljesítmény | 113 kW × 2 egység (154 LE × 2 egység) |
Maximális nyomaték | 335 Nm × 2 |
Nagynyomású hidrogéntartályok | |
Tartályok száma | 10 |
Nominális üzemi nyomás | 70 MPa (nagyjából 700 bar) |
Tartály tárolási sűrűsége | 5,7 tömegszázalék |
Tartály térfogata | 600 liter |
Akkumulátor | |
Típus | Nikkel-metál hidrid |
Nagy kapacitású külső áramellátó rendszer | |
Legnagyobb leadott teljesítmény | 7,2 kW |
Kapacitás | 235 kWh |