Leszállította az első üzemanyagcellás buszt a Toyota Motor Corporation a tokiói Fővárosi Önkormányzat közlekedési osztálya számára. A Toyota FC Bus (Toyota Fuel Cell Bus) névre keresztelt busz a Toei útvonalon közlekedik márciustól.
Hirdetés:

Március folyamán a korábban leszállított példány mellé még egy üzemanyagcellás buszt állít forgalomba Tokió környékén a Toyota. A vállalat a 2020-as tokiói olimpiai és paralimpiai játékok kezdetére az FC Bus több mint 100 példányát tervezi átadni az üzemeltetőnek Tokió vonzáskörzetében. A buszok városi régiókban történő használatának egyik fontos célja, hogy megmutassa a lakosságnak, hogy az üzemanyagcellás járművek alkalmasak a közösségi közlekedési igények kiszolgálására.
Eredetileg a Mirai üzemanyagcellás személygépkocsihoz készült Toyota Üzemanyagcella Rendszert kapta meg a busz, amely a belsőégésű motorokkal összehasonlítva kedvezőbb energiahatékonysággal üzemel, valamint környezetvédelmi szempontból is kiemelkedő, ugyanis helyi szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátás nélkül működik. Mindezek mellett a Japánban érvényben levő szabályozásoknak megfelelően akadálymentesített busz könnyű fel- és leszállást tesz lehetővé a gyerekek és idősek számára is.
A busz nagy kapacitású külső energiaforrásként is használható. 9 kilowatt teljesítmény leadására képes, míg maximális kapacitása 235 kilowattóra, így a jármű katasztrófák esetén áramellátóként alkalmazható, de akár az otthoni elektromos készülékek működtetéséhez is biztosíthatja a szükséges villamos energiát.

 -

 

De hogyan is működik a Toyota üzemanyagcellás járműve?
Az üzemanyagcellás járművek hajtóanyaga a hidrogén, amelyet gáz formájában speciális tartályokban tárolnak. Az üzemanyagcella-kötegben találkozik egymással a hidrogén és a járműbe annak hűtőmaszkján keresztül beáramló levegő, ahol a kémiai folyamatok hatására a molekulák elektromos árammá alakulnak. Ez az elektromos áram hajtja végül a járműveket. A hidrogénhajtás a jelenleg ismert egyik leginkább környezetbarát technológia, ugyanis semmilyen helyi károsanyag-, illetve szén-dioxid-kibocsátással nem jár, a kipufogóból víz távozik.
A Toyota-csoport szerint a hidrogén a jövő egyik legfontosabb energiaforrása. Ennek szellemében vezették be a Mirai üzemanyagcellás autót, illetve kötelezték el magukat az üzemanyagcellás buszok, villástargoncák irányában, sőt lépéseket tettek az otthonok üzemanyagcellás energiaellátására is.  

A Toyota üzemanyagcellás buszának műszaki paraméterei
Jármű
Hosszúság / Szélesség / Magasság10 555 / 2 490 / 3 340 mm
Utaskapacitás
(ülőhelyek, állóhelyek, járművezető)
77 (26+50+1)
Üzemanyagcella
ElnevezésToyota FC Stack
TípusSzilárd polimer elektrolit
Maximális teljesítmény114 kW × 2 egység
(155 LE × 2 egység)
Motor
TípusAC szinkronmotor
Maximális teljesítmény113 kW × 2 egység
(154 LE × 2 egység)
Maximális nyomaték335 Nm × 2
Nagynyomású hidrogéntartályok
Tartályok száma10
Nominális üzemi nyomás70 MPa (nagyjából 700 bar)
Tartály tárolási sűrűsége5,7 tömegszázalék
Tartály térfogata600 liter
Akkumulátor
TípusNikkel-metál hidrid
Nagy kapacitású külső áramellátó rendszer
Legnagyobb leadott teljesítmény7,2 kW
Kapacitás235 kWh