Elnyűhetetlen erőgép, ügyes munkaeszköz, kisebbségi érzésben szenvedők önérzetnövelője, nagyobb teherautót kiváltó gazdaságos jármű vagy luxuskocsi – hogy ezek közül melyik lesz a Nissan Titan, az attól függ, hogy ki veszi meg és mire használja.
Hirdetés:

Kezdetben az őserő megtestesítői, később találmányaik által az emberiség jótevői voltak a titánok a némiképp zavaros görög mitológiában. Találó tehát a Nissan Titan elnevezése: kétségkívül őserőt testesít meg, és újításai révén ésszerűen használva jó célt szolgálhat. Az már más kérdés, hogy egy átlagautó átlagember vezetője rémülten húzódik le vagy engedi át önként az elsőbbségét, ha egy ilyen masztodon tornyosul föléje fenyegetően. A Nissan amerikai tervezőközpontjainak konstruktőrei és formatervezői minden bizonnyal nagyon tudatosan adtak kettős arculatot neki! Emellett úgy gondolhatták, hogy ha a piacvezető Ford F-150 marcona stílusát követik, nagyon nem lőhetnek mellé a megjelenés tekintetében.

 -

Nagy, imponáló, önérzetfokozó, marcona ábrázatú luxusjármű a Titan XD

Nagypályás

Az idén Detroitban debütált, de hivatalosan 2016-os évjáratú Nissan Titan XD év végétől kerül forgalomba az Egyesült Államokban és Kanadában – az ottani „heavy-duty” (nagy igénybevételre tervezett) kategóriában, ám a gyártó szerint a „light-duty” (könnyű igénybevételre tervezett) járművek vezethetőségével és költségszintjével. A hatméteres behemót tömegéről hallgat a sajtóanyag, azt viszont elárulja, hogy hasznos teherbírása ugyan mindössze nevetséges 900 kilogramm, tehát kisebb, mint nem egy mifelénk járatos pickup típusé, de akár 5,4 tonnás utánfutót is vontathat. Egyelőre az első-, illetve összkerékhajtású, duplafülkés XD modell jött ki, később majd háromféle fülkét, kétféle tengelytávot, háromféle hajtásláncot és ötféle felszereltségi kivitelt gyártanak.

 -

Inkább ilyen miliőbe való a Titan XD, mint a farmer sáros udvarára, noha ott is helyt állna

A felmérések szerint potenciális vásárlóinak fele évente legalább tízszer használja vontatásra, és negyedük rendszeresen szállít rajta munkaeszközöket, ezért a lehető legmasszívabb a szerkezet. Zártszelvényű létraalvázát alaposan megerősítették, hogy még jobban ellenálljon csavarásnak és hajlításnak. Tengelytávja 3850 milliméter, a nem XD kiviteleké ennél 508 milliméterrel rövidebb lesz. Teleszkóp-lengéscsillapítókkal ellátott futóműve hagyományos felépítésű: elöl kettős keresztlengőkaros, keresztstabilizátorral kiegészítve és elődjéhez képest megerősítve, hátul pedig egy elpusztíthatatlan merevtengelyen támaszkodnak meg a laprugók. A fülke hidraulikus felfüggesztéseken nyugszik, hogy az utasokat minél jobban elszigeteljék az alváz rezgéseitől, illetve rázkódásaitól. Az új Titan XD-hez 17, 18 vagy 20 colos könnyűfém keréktárcsák közül lehet választani, a sajtóanyag szerint mindenféle útfelületre és időjáráshoz alkalmas gumiabronccsal – mármint amennyire egyáltalán létezik ilyen. A négy belső szellőzésű féktárcsát elektromos szivattyút használó rásegítő segít satuba szorítani, a szervokormány pedig a jármű nagy össztömegének megfelelően golyósoros rendszerű.

 -

Szövet és bőr üléskárpit közül lehet választani, a könyöklő alatt 15 colos laptop is elfér

Kigyúrt izmok

A tengeren túl közepes méretűnek számító, ötliteres, V8-as, 310 lóerős Cummins dízelmotoron először alkalmazták a márka kétlépcsős turbófeltöltését, amely a kis- és a nagynyomású turbó együttműködésének precíz kiegyensúlyozásával csökkenti a turbólyukat, illetve tartja kordában a kipufogógáz hőmérsékletét. Hűtője több mint 25 százalékkal nagyobb az előző Titanéhoz képest. Hasonlóan jó választásnak tűnik a Bosch közös nyomócsöves befecskendezése, munkaütemenként több részdózissal, mert jó keverékképzést eredményez és csökkenti a jellegzetes dízelkopogást. A biztos hidegindítás érdekében ugyaninnen szerzik be a karbantartást nem igénylő kerámia izzítógyertyákat is – Kanadában és Alaszkában eléggé harapós fagyok fordulnak elő…

 -

Amerikában közepes méretűnek számít az ötliteres, V8-as, 310 lóerős turbódízel

A motor tömegét a közönséges öntöttvasnál szilárdabb gömbgrafitossal, alumínium hengerfejjel és kompozit szelepfedéllel mérsékelték. Nehéz vontatási feladatokra gondolva a típuselődhöz képest jócskán megnagyobbították a hűtőt és a ventilátort, és külön hűtik az erőátvitelt. A kipufogógáz tisztítását részecskeszűrőre és SCR-rendszerre bízták.

Gyakorlati szempontból nagyon előnyös a kis fordulatszámon kifejtett brutális nyomaték – utazósebességnél 45 százalékkal múlja felül az Újvilágban annyira kedvelt, hasonló méretű V8-as benzinesekét. Ezenkívül azzal büszkélkedik a Nissan, hogy a vontatási kapacitást kihasználó utánfutót húzva a tüzelőanyag-fogyasztás húsz százalékkal jobb azokénál, de hogy literben mennyi, arról szemérmesen hallgat. Ha abból indulunk ki, hogy az említett vetélytársak átlagosan nagyjából 23 liter benzint gurítanak le a torkukon száz kilométerenként, akkor a Titan XD gázolajfogyasztását csekély 18-19 literre saccolhatjuk. Minden relatív… Az átlagfogyasztást a hatékony motor mellett az elődhöz képest csökkentett légellenállás is mérsékli. Az új Titan elejére, tetejére és hátuljára is légterelő rendelhető, az első vontatószem üregét fedél takarja, a jármű aljára burkolatok kerültek, a hátsó kerekekhez kis légterelőket szereltek fel, valamint a fülke és a plató közötti hézagot is betömítették. 

Nyolc évtized – és még mennyi?
A Datsun kisteherautók históriája több mint nyolcvan esztendeje, 1934-ben kezdődött, egy bájosan csúf, nyomorultul apró járművel. Időközben Nissanra változott a márkanév, és egyre jobb típusok jöttek ki, amelyek meghódították szinte az egész földkerekséget, több országban sokmilliós darabszámban készültek, mint eleinte egyszerű munkaeszközök, később divatautók. Az Egyesült Államokba 1960 óta exportálták őket, és az egyszerű szerkezetű, házilag is karbantartható első példányok némelyike mindmáig üzemben van egy-egy isten háta mögötti farmon. Nagy kérdés, hogy a mai csúcstechnikájú Titan egyedei futnak-e még 2070-ben vagy addigra mind elpusztul azzal a világgal együtt, amelynek hanyatlását pazar(ló) stílusukkal siettették…

1960-as Datsun 1200 pickup (PLG221)

A motor tekintélyes nyomatékát hatfokozatú, erősített és kimondottan a Titanhoz hangolt Aisin automatikus sebességváltó továbbítja. A 4×4-es verzióhoz új fejlesztésű osztómű tartozik. Terepen lejtmeneti sebességszabályozó, visszagurulás-gátló és a fékdifferenciál elvén működő elektronikus differenciálzár segít a vezetőnek uralma alatt tartani a nagy vasat. Egy újfajta, gyorsulásérzékelővel kiegészített műszer segít meghatározni a jármű dőlését. Később V8-as és V6-os benzinmotorokkal is rendelhető lesz a Titan, ám ezekről még nem közölt adatokat a gyártó.

 -

Vezetőhely: a sebességváltó választókarjának végén kapcsolható be a vontatási üzemmód

Igásló

Robusztus felépítése és erős hajtáslánca révén nemcsak utánfutó-vontatásra használható remekül az új Titan XD, hanem például hóekézésre is. A vontatmány, illetve a munkaeszközök felkapcsolását könnyíti meg, hogy a vezetőülésből ellenőrizhető, működik-e mindegyik hátsó lámpa, illetve, hogy az opcionális tolatókamera képén látszik a vonóhorog is. Az ultrahangos akadályérzékelőt és a járművet madártávlatból mutató körkamera-rendszert kiegészítették egy mozgó tárgyakat jelző rendszerrel, amely figyelmeztetést villant fel a monitoron és jelzőhangot ad, ha másik jármű, bevásárlókocsi vagy ember kerül a veszélyzónába. Menet közben megnyugtató érzés a guminyomás-ellenőrzőre, az oldalsó holttérfigyelőre, az utánfutó-fékszabályozásra, a csóválásgátlóra és a lejtmeneti sebességszabályozó vontatási üzemmódjára hagyatkozni – vészfékezéskor egy öttonnás utánfutó ijesztően meg tudja tolni a nála könnyebb gépkocsit, síkos úton nagy a szerelvény bebicskázásának veszélye.
Többféle vonóhorog mellett kapható a Titan XD-hez az alvázra gyárilag felszerelt gömbfej is, hattyúnyakú utánfutó felkapcsolásához. Az arizonai menetpróbákon ezzel húzta el magabiztosan az öt tonnánál is nehezebb trélert.

 -

Ezekkel a kameraképekkel gyerekjáték tolatni és utánfutót felkapcsolni

Luxushintó

A Nissan Titan XD olyan, mintha igáslovat fognának parádés hintóba – maga a gyártó „nagy teljesítményű precíziós munkaeszközről” beszél. Azt azért megnézném, hogy hányan ugranak majd be sáros gumicsizmával a fényűző utastérbe vagy szállítanak istállótrágyát a finoman burkolt platón. Ilyesmire valószínűleg a később megjelenő, egyszerűbb kivitelű munkamodellek lesznek majd alkalmasabbak, és azokra vélhetően nem rendelnek majd fénydiódás fényszórót, nappali menetvilágítást és hátsó lámpákat, kilépővilágítást vagy három légterelőt. Az XD vásárlói viszont aligha mellőzik majd az iparági újdonságnak számító Utili-track™ alumíniumsínt a négy tetszőleges lekötözőszemmel, amellyel sok mindent egyszerűen lehet rögzíteni a platón, a zárható, vízzáró (de azért leeresztő lyukkal ellátott) és hűthető poggyászládákat, a LED-es platóvilágítást vagy a 120 voltos dugaszoló aljzatot. Ügyes részlet, hogy a plató hátfala nem nagyot csattanva, hanem finoman fékezve nyílik le.

Hattyúnyak
Amerikában nagyon népszerű a hattyúnyakú utánfutó, amelynek magasított frontnyúlványáról függőlegesen lenyúló oszlop csatlakozik a pickup platójából a hátsó tengely vonala előtt kiálló gömbfejhez. A vontatóhoz képest nagyon nehéz és nagy méretű trélereket, illetve többszobás lakókocsikat találunk közöttük. A súlyeloszlás és a manőverezhetőség sokkal jobb, mint az autó hátulján elhelyezett vonóhoroggal.

Egy Ford F-150 hattyúnyakas utánfutóval

Odabenn sincs különösebb ok panaszra, az ajtók kisebb erővel csukódnak az elődhöz képest, még több a tárolóhely (a felhajtható hátsó ülés alatt is), a szórakoztatásról 12 hangszórós Rockford Fosgate prémium-hangrendszer gondoskodik és 120 voltos csatlakozó is található a belsőtérben. A műszerfalon ötcolos, színes központi kijelző nyújt sok hasznos információt, míg a hétcolos NissanConnectSM navigációs rendszer és okostelefonos alkalmazások futtatását kínálja. Az ülések pedig nem kisebb csodát valósítanak meg, mint a súlytalanság állapotát! A NASA által inspirált, szériafelszerelésnek számító, fűthető és szellőztethető első, illetve hátsó Zero Gravity ülés ugyanis állítólag úgy tartja a testet, mintha a világűrben repülnénk. Aki tehát a Titan XD-vel kerekedik fel, csakugyan titánnak érezheti magát, jó magasról nézhet le a közönséges földi halandókra.

A Nissan Titan XD főbb műszaki adatai
Méretek/tömegek
Modell:öt- vagy hatszemélyes (elöl üléspaddal), négyajtós duplafülke, plató
Hosszúság (mm):6170
Szélesség (mm):2017/2047
Magasság (mm):1999
Tengelytávolság (mm):3850
Plató hosszúsága (mm):1981
Szabad hasmagasság (a hátsó hídnál) (mm):236
Gumiabroncsok mérete:LT 245/75 R 17; LT 275/65 R 18; LT 265/60 R 20
Első terepszög (fok):21,4
Hátsó terepszög (fok):24,2
Középső terepszög (fok):20,7
Hasznos teherbírás (kg):900
Vontatási kapacitás (kg):5400
Motor
Modell:Cummins® 5.0 V8 dízel
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):228(310)/3200
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):752/1600
Erőátvitel:hatfokozatú, erősített Aisin automatikus sebességváltó, 4×2 vagy 4×4, az utóbbi elektronikus hátsó differenciálzárral