Nemzetközi áttörést jelenthet a hazai busziparnak a magyar fejlesztésű és gyártású evopro MODULO. Az innovatív típus nagymértékben moduláris kialakítása révén többféle méretben és szinte minden ma elképzelhető hajtási móddal gyártható.
Hirdetés:

Egy karosszériáját és hajtásláncát tekintve is nagymértékben moduláris, illetve legalább ennyire innovatív városi midibusz működőképes, sorozatgyártásra kész prototípusát mutatta be a magyar evopro Holding Zrt. Az evopro MODULO Medio Electric egy moduláris városi buszcsalád első tagjaként valójában egy fenntartható, környezettudatos közösségi közlekedési rendszer eleme.
Testközelből megismerve az evopro MODULO Medio Electric gyűrűszerűen moduláris felépítésű, ultrakönnyű kompozit szerkezetű, tisztán elektromos hajtású midibusz működőképes prototípusát, egyáltalán nem tűnik túlzásnak, hogy megalkotója az utóbbi évek egyik leginnovatívabb magyar járműipari fejlesztéseként jellemzi.

 -

Habár midibusz, a MODULO mégis teljesen kihasználja a 2,55 méter szélességkorlátozást, az ablakok nagyméretűek, a belső színek pedig világos árnyalatúak, így külső méreteihez képest igen tágas és barátságos az utastér

Könnyűszerrel

Kezdjük mindjárt a kocsitestnél! Az evopro MODULO önhordó karosszériája teljes egészében üvegszál-erősítésű kompozit anyagból készült, ami számos előnnyel jár. Egyrészt a Medio, azaz közepes méretű, 7,98 méter hosszú, 10,35 tonna össztömegű modell esetében a jármű mintegy két tonnával könnyebb az acélkarosszériájú versenytársakhoz képest, ami helyből harminc fővel nagyobb utaskapacitást jelent vagy részterhelésnél nagyobb hatótávolságot biztosít. Persze a rendkívül kis saját tömeg a 17,5 colos kerekeknek is köszönhető. Másrészt a falvastagság csupán három centiméter, és nincs szükség külön belső burkolóelemekre, így a 2,55 méter külső szélességet kihasználva igen tágas utasteret alakíthattak ki a fejlesztők. Az üzemeltetőknek pedig a műanyag karosszéria révén nem kell korróziós problémákkal számolniuk, valamint olcsón és gyorsan javíthatók a kompozit elemek. Egyébként az üzemeltetési költségeket csökkenti az is, hogy a kisméretű kerekeknek köszönhetően akár több százezer forint megtakarítható egy gumicsere során, a sík szélvédőüveg cseréje pedig lényegesen olcsóbb a domborúnál. Szintén említést érdemel, hogy az oldalüvegeket ragasztással rögzítik, így nincs szükség például gumiperem alkalmazására.

 -

A széles közlekedőfolyosókat kínáló, egészen a hátsó modulig alacsonypadlós utastér teljesen akadálymentes, kerekesszékes utas a vezetőállás mellett, menetiránynak háttal foglalhat helyet, a leszállásjelzőkön pedig Braille-írásjeleket is kialakítottak

Funkcionális modulok

A karosszéria másik lényeges jellegzetessége a gyűrűszerű, standard modulokból álló felépítés, amely rendkívüli módon leegyszerűsíti a különféle hosszúságú és utaskapacitású változatok kifejlesztését, illetve gyártását. A jármű négy alapmodulból áll. A homlokmodul az első futóművet, a vezetőállást és mellette egy utasülést vagy opcióként kerekesszéknek kialakított helyet foglal magában. A hátsó modul a teljes hajtásrendszert, a hátsó futóművet és kilenc ülőhelyet tartalmaz. Ezek között pedig az adott üzemeltetési igénynek megfelelően többféle variációban helyezhetők el az ajtó- és ablakmodulok. Az ajtómodul egy 1200 milliméter széles, kétszárnyú, azaz gyors utasáramlást biztosító ajtót, négy ülőhelyet és opcióként kerekesszékkel vagy babakocsival utazóknak kialakított területet, míg az ablakmodul 3-3 menetirányra merőlegesen vagy 4-4 menetiránnyal megegyezően beépített ülőhelyet kínál. A konstrukció további előnye, hogy az utastér a rövid hátsó modult leszámítva végig alacsonypadlós, podesztektől, dobogóktól mentes, így tágas és kényelmes az utasoknak.

 -

A kárpitozott ülések konzolos alátámasztásúak, így egyszerű az utastér takarítása, illetve szabadabb a lábtér az utasoknak

Mindenevő

Ehhez a különleges karosszériához pedig innovatív hajtáslánc is dukál. Nos, a hátsó modult eleve úgy alakították ki, hogy dízel, dízel-elektromos hibrid, tisztán elektromos, földgázüzemű, üzemanyagcellás és felsővezetékes elektromos (troli) hajtásrendszer fogadására egyaránt alkalmas legyen a többi modultól függetlenül. A bemutatott prototípusba tisztán elektromos hajtásláncot építettek, összhangban az országgyűlés által nemrég elfogadott Jedlik Ányos programmal, amely 265 milliárd forintos kerettel támogatja az elektromos közlekedés hazai fejlesztését. A hátsó üléssor és középen a menetirányra merőlegesen elhelyezett ülések alatt összesen 170 kilowattóra kapacitású lítium-vas-szulfid akkumulátorok lapulnak, amelyek egy 80 kilowatt állandó, illetve 160 kilowatt csúcsteljesítményű, háromfázisú, aszinkron villanymotort táplálnak. Ez egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül a hátsó tengelyt hajtja. A hátsó modulban ezenkívül egy elektromos segédhajtómotor is található, ez működteti a légfékrendszer levegősűrítőjét, illetve a hidraulikus kormányrásegítő szivattyúját. A légkondicionáló szintén elektromos működtetésű, akárcsak az utasajtók a kisebb energiaveszteség érdekében, ám a fűtés gázolajtüzelésű.

 -

Az akkumulátorok a hátsó modulban és középen a menetirányra merőlegesen elhelyezett ülések alatt rejtőznek, így nem foglalnak el helyet az utastérből

Az akkumulátorok teljes feltöltése négy órát vesz igénybe, és ezzel száz kilométernél nagyobb hatótávolság érhető el, a pontos értéket persze az üzemelési körülmények határozzák meg. Ha egy megrendelőnek ez kevés lenne, hatótávnövelő megoldásként egy 5,8 literes, hathengeres, Euro 6-os Cummins dízelmotort is beépítenek a hátsó modulba, amely egy generátor segítségével tölti az akkumulátorokat, vagyis soros elvű hibrid hajtáslánc alakul ki. Az utasteret ez a kialakítás sem érinti, azaz nem csökken a rendelkezésre álló tér és az ülőhelyek száma.

 -

Elektronikus jegyek kezelésére is alkalmas a MODULO, ez is a koncepció része

A MODULO tehát minden téren felkészült a jövő kihívásaira, beleértve azt is, hogy az evopro egy korszerű városi közlekedési rendszer koncepciójának részeként mutatta be. Ezért a jármű alapfelszereltsége az utasszámláló és az elektronikus jegykezelő berendezés, amelyek révén együttműködhet a korszerű forgalomirányítási rendszerekkel.

 -

Magyar fejlesztésű a műszerfal is. Az utastérhez hasonlóan a vezetőállás is tágas, világos, barátságos

Magyar termék, nemzetközi kilátások

Mindezt 57 százalékos magyar értékhányad mellett nyújtja a MODULO, ugyanis hazai beszállítóktól származik maga a kompozit kocsitest, a futóművek, a kormánymű, a fékrendszer, a levegősűrítő, a műszerfal, az üvegek, az ajtók, a kapaszkodók, a leszállásjelzők, sőt, még a kihúzható rámpa is. A fejlesztés három évet vett igénybe az evopro cégcsoportnál, amely többek között neves európai járműgyártóknak tervez és telepít gyártósorokat, robotokat, illetve gyártástechnológiai fejlesztéseket végez. A prototípus több mint negyven magyar kis- és középvállalkozás bevonásával 4,5 hónap alatt készült el az egykori NABI budapesti járműgyárában, amely tavaly az evopro cégcsoport tulajdonába került. A MODULO tehát egy ízig-vérig magyar fejlesztésű és gyártású autóbusz, amelyből az evopro kezdetben évente 100-150-et szeretne előállítani, ezzel több száz munkahelyet teremtve. E cél elérésében persze nemcsak a magyar felvevőpiacra számítanak, és már most komoly érdeklődés mutatkozik az innovatív autóbusz iránt az Arab Emirátusokból, Kínából, Oroszországból, illetve más keleti országokból. Így még az is lehet, hogy az elmúlt évek sikertelen próbálkozásai után éppen az evopro MODULO emeli majd vissza hazánkat az autóbuszgyártás nemzetközi színterére.

 -

Az evopro terveiben egy 11 méteres szóló autóbusz is szerepel, de ez már más futóművet és nagyobb kerekeket kapna, mint a MODULO Medio. Sőt, csuklós kivitelben is gondolkoznak a cégcsoportnál, elektromos kerékagymotorokkal hajtott B- és C-tengellyel, valamint kis tömegű csuklós mechanizmussal

Az evopro MODULO Medio Electric főbb adatai
Modell:EP080/Medio Electric
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):7982/2550/2980
Tengelytávolság (mm):5500
Megengedett legnagyobb össztömeg (t):10,5
Legnagyobb utaskapacitás (fő):65
Ajtóképlet:2-2
Elektromos motor fajtája:háromfázisú aszinkron
Elektromos motor állandó-/csúcsteljesítménye (kW):80/160
Akkumulátorok fajtája:lítium-vas-szulfid
Akkumulátorok kapacitása (kWh):170
Futómű elöl:Rába 270.97 független felfüggesztésű
Futómű hátul:Rába 361.20
Rugózás:légrugózás térdeplő funkcióval
Kormánymű:Csepel C-300/ZF
Fékrendszer:Knorr-Bremse EBS5S
Fűtés/légkondicionálás:Eberspächer