Miután hosszú szolgálatát követően leszerelték a legendás Enterprise űrrepülőgépet, különleges helyet szemelt ki számára az Egyesült Államok országos repülési és űrhajózási hivatala, a NASA. New Yorkban, a Hudson folyón ringatózó, szintén nyugalmazott USS Intrepid repülőgép-hordozó anyahajón kialakított hajózási, repülési és űrhajózási múzeumban állították ki. Csakhogy ehhez Houstonból el kellett juttatni a múzeumba a rendkívül értékes, több mint 37 méter hosszú, közel 24 méter szárnyfesztávolságú, 70 tonnás űrjárművet, ami igen nagy körültekintést és tapasztalatot, valamint különleges eszközöket megkövetelő feladatot jelentett.
Az Enterprise közel 24 méteres szárnyfesztávolsága is komoly kihívást jelentett a közúti szállításban
Intermodális szállítás
Az űrrepülőgépet egy Boeing 747 típusú teherszállító repülőgép a „hátán” vitte el a houstoni űrközpontból a New York-i John F. Kennedy nemzetközi repülőtérre. Itt lépett be a képbe a Bay Crane, az Egyesült Államok egyik legnagyobb darus és speciális fuvarozási szolgáltatásokat nyújtó vállalata, amely régóta hűséges ügyfele a memmingeni Goldhofer trélergyártónak. Mivel a Bay Crane korábban már több különleges szállítási projektet sikeresen megoldott a Goldhofer nagy teherbírású, pontosan irányítható, nagy szintezési tartományú és megbízható THP/SL moduláris tengelysoraival, ezúttal is ezt a típust választotta. A repülőtéren tehát egy 24 THP/SL tengelysorból álló, 230 tonna teherbírású, mélyágyas trélerre emelték át a nagy madarat. Már maga az átemelés is lenyűgözte a szakmabelieket, ugyanis egy különleges keret révén csupán egyetlen daruval hajtották végre a feladatot, míg korábban, az elmúlt harminc évben, több darut kellett alkalmazni az ilyen típusú űrrepülők emeléséhez.
Ezt követően az igen látványos szerelvény közel egy mérföldet tett meg közúton a Goldhofer tréleren teljes biztonságban és problémamentesen a folyópartig, ahol egy bárkára emelték át az űrhajót. A bárka pedig a Hudson folyón egyenesen végső helyére, az úszó múzeumba vitte az űrrepülőt.
Egy 24 Goldhofer THP/SL moduláris tengelysorból álló mélyágyas tréleren, közúton szállították el a 70 tonnás madarat a John F. Kennedy nemzetközi repülőtérről a Hudson folyón várakozó bárkáig
Referenciának sem utolsó
„Számunkra az Enterprise szállítási projektje vállalatunk eddigi sikereinek megkoronázása. A THP/SL moduljainkat méltán tartják a világ legmegbízhatóbb nagy teherbírású tengelysorának. A lehető legjobb referencia, hogy ügyfeleink rendre a Goldhofert választják az ilyen nagy presztízsértékű projektekhez is.” – mondta Stefan Fuchs, a Goldhofer AG elnök-vezérigazgatója.
A Bay Crane vállalat azzal tette még különlegesebbé a projektet, hogy kifejlesztett egy keretet, amelynek segítségével egy daru is elég volt az űrrepülőgép átemeléséhez. Korábban az ilyen feladatokhoz mindig több darut kellett igénybe venni
A Space Shuttle (űrsikló) program
A Space Shuttle űrprogram az 1975-ben véget ért Apollót követte az Egyesült Államokban. Az emberek szállítására is alkalmas űrsiklók legjelentősebb újdonsága az volt, hogy a Föld körüli keringésre szolgáló rész, azaz maga az űrrepülőgép többször is felhasználható volt. A NASA által üzemeltetett űrsiklók első példánya 1981-ban tette meg első űrutazását, amelyet további 134 követett. Sajnos nem volt mindegyik szerencsés kimenetelű, 1986-ban a Challenger, majd 2003-ban a Columbia szenvedett tragikus balesetet, amelyekben összesen 14 űrhajós veszítette életét. Ezek az űrrepülőgépek 24,5 tonna hasznos terhelés mellett hét személyt vihettek magukkal, és 200-650 kilométeres magasságban állhattak Föld körüli pályára. Dokkoló adapterük segítségével űrállomásokhoz is csatlakozhattak. A Space Shuttle űrprogram utolsó repülésére 2011 közepén került sor. Persze már gőzerővel fejlesztik a következő generációt, amelynek neve egyelőre Multi-Purpose Crew Vehicle (MPCV – többcélú csapatszállító jármű). A tervek szerint 2014-ben és 2017-ben végrehajtanak egy-egy személyzet nélküli próbarepülést, míg az első embereket is szállító felemelkedés legkorábban 2019-ben várható.
Nagy becsben álló veteránként vitték az Enterprise űrrepülőgépet végső helyére, az Intrepid úszó múzeumba