Egész pontosan tavaly áprilisban indult útjára az új DAF XF Euro 6 4×2-es nyerges vontatók gyártása, majd júniusban az új DAF CF Euro 6 4×2-es vontatóké. Nem sokkal később követték ezeket a kormányzott segédtengellyel ellátott, 6×2-es vontatók (FTG), illetve az első 4×2-es fülke-alvázak. Év végén pedig bemutatkoztak a 6×2-es fülke-alvázak szóló- vagy ikerabroncsos utánfutó segédtengellyel (FAR és FAS), kormányzott hátsó segédtengellyel (FAN) és kormányzott második segédtengellyel (FAG), valamint a hajtott kettős tengellyel ellátott modellek teljes választéka. Sőt, az idei év elején ezek mellé érkeznek a 8×2-es járművek.
Segédtengelyek arzenálja
Az utánfutó segédtengellyel felszerelt XF Euro 6 és CF Euro 6 tehergépkocsik meglehetősen nagy hasznos terhelhetőséget biztosítanak. Az FAR kivitelek esetében a 7,5 tonna terhelhetőségű, szólóabroncsos harmadik tengely 13 tonna hasznos teherbírást nyújt a gépkocsi számára, így ezek belföldi, illetve nemzetközi hűtőfuvarozáshoz éppúgy ideálisak, mint nagytérfogatú szállításokhoz. Az FAS modellek 10 tonna teherbírású, ikerabroncsos segédtengelye viszont kiváló menetstabilitást eredményez, ami különösen fontos a magas tömegközépponttal járó alkalmazásokhoz, mint például a konténer- vagy az élőállat-szállítás. A 6×2-es FAR, illetve FAS modellek 4,2-5,9 méteres tengelytávolsággal állnak rendelkezésre. Ugyanakkor a kormányzott hátsó segédtengellyel kiegészített járművek (FAN) a manőverezőképesség terén tűnnek ki, vagyis ezek kifejezetten alkalmasak városi feladatok ellátására, például hulladékgyűjtésre vagy italkiszállításra. Persze a kormányzott segédtengely a hajtott tengely elé is kerülhet (FAG), ami igen előnyös például hátultöltős hulladékgyűjtő vagy tejbegyűjtő tehergépkocsik számára.
Az FAN típusjelű modellek kormányzott hátsó segédtengellyel készülnek, amelyek lényegesen javítják a fordulékonyságot, valamint csökkentik az abroncskopás mértékét
Speciális feladatokra
Továbbá cserefelépítményes rendszerek számára is ideális alapot jelentenek az új, 6×2-es DAF XF-ek és CF-ek, köszönhetően az extra nagy szintezési tartományt kínáló légrugós első tengelynek. Az új légrugózási rendszer elöl 280, míg hátul 285 milliméter szintezhetőséget biztosít. Ráadásul a nagyobb levegőkapacitás révén jelentősen gyorsabb az alváz emelése és süllyesztése a korábbihoz képest. Emellett a DAF mostantól a német BDF cserefelépítményes rendszerekhez is teljes körű megoldásokat kínál gyárilag, beleértve a vázkeretet, a forgózárakat és az egész elektromos rendszert.
Az építőipari, illetve speciális fuvarozási alkalmazásokra pedig az új XF Euro 6 és CF Euro 6 egyaránt rendelhető már 8×4-es (FAD) kivitelben is. A DAF jól bevált, nyolc összekötőrudat használó tandemtengelye agyáttételes és a nélküli változatban is szerepel a kínálatban. A CF Euro 6 ezenkívül 6×4-es hajtásképlettel is választható, amelynél az első tengely teherbírása 9, míg a hátsó tandemé 26 tonna, a legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg pedig eléri az 50 tonnát. De ne feledkezzünk meg a DAF új, kifejezetten nehéz terepkörülményekre szánt, robusztus megjelenésű CF Euro 6 Construction modellcsaládjáról sem, amelyet magazinunk novemberi lapszámában már részletesen bemutattunk.
A CF Euro 6 Construction modellek robusztus orrkialakítása is jól mutatja, hogy ezeket a 6×4-es, illetve 8×4-es járműveket kifejezetten nehéz terepviszonyok mellett végzett feladatokra szánták. Könnyebb építőipari alkalmazásra az XF-ből és a CF-ből is készülnek 8×4-es kivitelek
Nagyfokú rugalmasság
A fülke-alvázas tehergépkocsiknál persze nemcsak a tengelyek elrendezése és képességei, hanem a jármű felépítményezhetősége, illetve a segédberendezések elhelyezhetősége is kulcsfontosságú szempont. A DAF fejlesztői ezeket is maximálisan szem előtt tartották az alvázkialakítás megtervezésekor. Ennek eredményeként az SCR-egység és a részecskeszűrő gyárilag számos különféle helyre kerülhet az adott alkalmazásnak, illetve felépítménynek megfelelően. Az AdBlue-tartály szériában az alvázon kap helyet, de opcióként a hálóhelyes fülkék alá is felszerelhető, miképpen az akkumulátorok elhelyezése is igen rugalmasan variálható. Így a fülke-alvázas modelleken a gázolajtartályok összkapacitása elérheti az 1200 litert, míg az alvázon akár 2,3 méter hosszú hely is felszabadítható szivattyúk vagy generátorok számára. Továbbá a járművek teljes elektromos rendszerét is áttervezték, ezáltal a felépítmények elektromos, illetve elektronikus rendszerei jól elkülöníthetők a jármű saját elektromos hálózatától, ami egyszerűsíti a felépítményezők munkáját, valamint a későbbi szervizelhetőséget. Természetesen az új XF és CF fülke-alvázak is a BAM-koncepció (Body Attachment Method – felépítmény-csatlakoztatási módszer) szerint épülnek, amelynek lényege, hogy az alvázat gyárilag speciális furathálózattal, valamint rögzítési pontokkal látják el a felépítményezés megkönnyítésére.
Mindebből egyértelműen látszik, a DAF továbbra is elkötelezett amellett, hogy a lehető legnagyobb mértékben testre szabott, az adott alkalmazás követelményeinek leginkább megfelelő tehergépkocsikat kínálhasson ügyfeleinek. Hiszen ez az egyik alapvető feltétele a fuvarozási hatékonyság fokozásának.
Az FAR típusjelzés a szólóabroncsozású hátsó segédtengelyt takarja, amelynek terhelhetősége 7,5 tonna. Az ilyen kivitelű 6×2-es modellek hasznos teherbírása 13 tonna