Igazából most vált csak ízig-vérig Volkswagen típussá a Crafter, hiszen a korábbi generációja és elődje, az LT a Mercedes-Benz Sprinter testvéreként futott. Ezzel az együttműködéssel azonban nem volt maradéktalanul elégedett a Volkswagen, ezért az új nemzedéket már teljes egészében a cégcsoport berkein belül fejlesztette ki. Sőt, Lengyelországban 800 millió euróból egy vadonatúj, rendkívül korszerű gyárat is építettek az új Crafternek, amelyet decemberi lapszámunkban ismertettünk. Ennek kapcsán a spanyolországi menetpróbán a márka szakembereitől megtudtuk, hogy az új generáció már merítőfürdős galvanizálással készül, ami az eddigieknél jóval tartósabb korrózióvédelmet biztosít.
Körülbelül félterhelést jelentő műterheléssel látták el a tesztjárműveket, és így is kiválóan teljesítettek a hegyi utakon
Kép: Karlovitz Kristóf
Személyautós viselkedés
Az Almería környéki hegyvidéki, kanyargós utakon duplafülkés platós és közepes méretű zárt furgon változatokat is vezethettünk, többféle hajtáslánccal, illetve nagyjából félterhelést jelentő rakománnyal. Már a kétliteres, EA288 Commercial típusjelű, azaz haszonjárművekhez optimalizált, SCR-rendszer által Euro 6-os dízelmotor 140 lóerős változata is dinamikusan, kellő tartalékokkal mozgatta a Craftereket a hegyi utakon, illetve az autópályán egyaránt, ám a kínálat csúcsán egy 177 lóerős biturbó kivitel szerepel. Az Euro 6-os erőforrások szériafelszerelése a stop-start rendszer, amely a Crafterben is éppolyan kiválóan, észrevétlenül tette a dolgát, mint ahogyan már más Volkswagen haszonjárművekben megszoktuk.
A futóművek is remekül támogatták a dinamikus közlekedést, miközben a rugózási kényelemre sem panaszkodhattunk, az elektromos rásegítésű kormánykerékkel pedig minden helyzetben gyerekjátéknak tűnt a testes járművek irányítása, parkoláskor és autópályán egyaránt.
A fülke térkínálata, a vezetési testhelyzet, illetve a műszerfal, a kezelőelemek ergonómiája sem hagyott kívánnivalót maga után, így az új típus kiváló munkakörnyezetet biztosít a személyzetének. Egyébként most már a belsőtér kialakításán is egyértelműen látszik, hogy a Crafter szakított a Sprinterrel, hiszen minden kezelőeleme, kapcsolója, kijelzője a Volkswagen típusaiból ismerős, beleértve az okostelefonok áttükrözésére (Mirror Link) is alkalmas információs és szórakoztató rendszereket. A méretes raktér felől pedig semmilyen zörgés, nyikorgás vagy dübörgés sem hallatszott, igen masszív jármű benyomását keltve.
A vontatmánnyal tolatást segítő rendszerrel még ezzel a szerelvénnyel is gyerekjáték volt betolatni a kijelölt kapuba
Kép: Karlovitz Kristóf
Segédek serege
Ám leginkább a Crafter új vezetéstámogató rendszerei nyűgöztek le bennünket – összesen 16 korszerű elektronikus segéd szerepel a típus kínálatában az oldalszélasszisztenstől a táblafelismerőn és az automatikus távfénykapcsoláson át az éberségfigyelőig –, amelyek közül néhányat a gyakorlatban is kipróbálhattunk biztonságos körülmények között.
Először is a vontatmánnyal tolatást megkönnyítő rendszert tesztelhettük, amikor egy utánfutóval kellett derékszögben egy kapuba bemanővereznünk. Ennek során a kormányzást nyugodtan az automatikára bízhattuk, elég volt csupán a visszapillantó tükrök állítására szolgáló kis kar mozgatásával meghatároznunk a kívánt ívet és kezelni a pedálokat. A folyamatot a műszerfal központi kijelzőjén is nyomon követhettük. A rendszer nagyon pontosan hajtotta végre a feladatot, profi sofőr módjára beirányította a szerelvényt a szűk helyre. Sok gépkocsivezetőnek ez valóban hathatós segítséget jelent, időt, kellemetlenséget és akár kisebb koccanásokat is megtakarítva.
Majd a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő segédet tettük próbára. Akinek kellett már egy hat-hét méter hosszú, körbelemezelt furgonnal más nagyobb járművek közül kitolatni egy forgalmas útra, az pontosan tudja, hogy mennyire bizonytalan érzés és veszélyes helyzet a többi közlekedő figyelmében, illetve előzékenységében bízva „vakon” kicsorogni ilyenkor. Nos, a Crafter hátsó lökhárítóba épített érzékelőket használó segédje amint észlelte a keresztirányból közelítő másik járművet, hangjelzést adott. Ha ennek hatására nem fékeztünk, a rendszer automatikusan befékezte a gépkocsit, elkerülve az ütközést.
A hátsó keresztirányú forgalmat figyelő segédberendezés különösen hasznos egy ekkora méretű, lemezelt oldalfalú jármű esetében
Kép: Karlovitz Kristóf
Egyébként a Crafter környezetét körös-körül érzékelők figyelik, ez alapján pedig a műszerfalon megjeleníthető egy madártávlati kép a manőverező járműről. Ennek segítségével könnyen elkerülhetők az olyan kisebb sérülések, amikor a hosszú jármű oldalát kanyarodáskor meghúzza például egy oszlop vagy betonvirágtartó, netán egy másik gépkocsi. Nagy sebességű haladásnál pedig a sávváltást teszik biztonságosabbá a holttereket figyelő érzékelők. Persze az adaptív sebességtartó automatika, az automatikus vészfékrendszer, a másodlagos ütközésvédelem, a sávelhagyásra figyelmeztetés, a tolatássegítő kamera és a vontatmánystabilizáló sem hiányzik a repertoárjából.
A Volkswagen jó úton halad tehát az önvezető üzemmód megvalósítása felé. A Crafter addig is a kategóriájában példamutatóan, már-már prémium-személyautókhoz mérhetően vezetője keze alá dolgozik. Ez pedig hosszú távon az üzemeltetőnek is kifizetődik. Nem túlzás tehát a gyártó szlogenje, miszerint az új Crafter egy új dimenzió.