Kezdjük egy kis kitérővel! Hiszen már a névválasztás is sokat elárul a Raptorról, a szó jelentésének ismeretében a termék mögötti filozófia is könnyebben megérthető. Az angol nyelvterületeken több dinoszauruszfajta és a ragadozómadarak átfogó, köznyelvi elnevezése a „raptor”. A Dromaeosauridae család számos tagjának neve végződik raptorra, ezek közül a legismertebb a Velociraptor, egy körülbelül pulykaméretű, tollas ragadozó. Jól jellemzi az amerikai társadalmat és a szó abban elfoglalt szerepét, hogy első osztályú kosárlabda- és baseballcsapat is hordozza ezt a nevet. Ám nemcsak a hús-vér repülőket jellemzik a rablót, fosztogatót jelentő szóval, hanem az amerikai hadsereg F-22 Raptor légi fölényt biztosító csúcs-vadászgépét is.
Ezt nem tudom másképpen mondani: a Ford F-150 SVT Raptor egy sorozatgyártású pickupból épített gyári, utcai használatra is alkalmas tereprali versenyautó
Sportos ősök
Azt hiszem, a fentiekből látszik, nem véletlenül választották ezt a nevet a modellhez, a megcélzott vásárlóközönségnek sokat jelentenek ezek a jelképek. Ráadásul az USA autóeladási listáit több, mint két évtizede vezető Ford F-150 aktuális nemzedéke már önmagában is jó alapnak számít. Hiszen a Ford F-150 az egyetlen amerikai pickup, amely sikerre tudta vinni típusának sportos változatát. Mindezeken felül az elmúlt években a full-size pickupok gyártói eleve az aszfaltutakat részesítették előnyben, az F-sorozat kínálatában is csak az FX4 változatot szánják kimondottan terepjárásra. Vagyis gyári kínálatban a Raptorhoz fogható képességű jármű nem létezik. Az F-sorozat tizenkét generációjából több mint 32 millió példány fogyott, a Ford döntését bizonyítja az új változat sikere: az erősebb motorral szerelt Raptorokat sokkal gyorsabban elviszik a kereskedésből, mint bármelyik másik F-150-est. Negyedannyi idő alatt, átlagosan 11 nap alatt új gazdára talál egy-egy kiállított Raptor. 8,2 millió forintnak megfelelő dollár a 2010-es Raptor alapára, a 6,2 literes motor 700 ezer forintos felárért rendelhető jelenleg. Nem is ez a legdrágább F-150…
Észrevenni könnyű,…
Elsőre feltűnhet a Raptor új hűtőrácsa, amelyen az amerikai Ford-kínálatra jellemző vastag vízszintes osztások köszönnek vissza. Ám ezúttal a feltűnő, krómozott léceket matt fekete, rácsos elemekre cserélték és a középső hatalmas betűkkel hirdeti a márkanevet. Az új lökhárító szinte csak légbeömlőkből áll és a motorháztetőn, illetve az első kerékjárati ívek mögött is találunk szellőzőnyílásokat. Az autó oldalán végigfutó dekoráció a felcsapódó sarat szimbolizálja, amivel megerősíti, hogy ez bizony nem egy városi terepjáró. Ezt csak fokozza, hogy le sem kell hajolni, már elölről is látható a masszív kartervédő. Sőt, szemfüleseknek a nagyobb szabad hasmagasság és a terebélyesebb nyomtáv is feltűnhet. Közel 18 centiméterrel szélesebb a Raptor az alapváltozatnál, erre sötétben a hűtőrács tetején és az autó első sarkain elhelyezett helyzetjelző LED-ek hívják fel a figyelmet.
A praktikumra is komoly hangsúlyt fektetnek a Fordnál, ezért a közel 1,7 méter hosszú platóra felárért rendelhetünk kihajtható rácsot, amely megakadályozza, hogy hosszú tárgyak szállításakor azok a nyitott platóajtón át távozzanak egy kövér gázfröccs hatására. Vagy akár a plató hátfalából kihajtható fellépő és kapaszkodó segítheti a feljutást.
Határvadászoknak és csempészeknek egyaránt ideális jármű a Ford F-150 SVT Raptor. Ma egyszerűen ez a leggyorsabb módja a sivatagos területek legyőzésének
…de lehagyni nem
Természetesen az F-150 csúcsmotorja hajtja a 2010-es Raptort, az 5,4 literes V8-as motor legnagyobb teljesítménye 320 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 529 newtonméter. A Triton motor az átalakított befecskendezésnek köszönhetően vontatáshoz is nagyobb erőt fejt ki és sportosan hajtva, magas fordulaton is jobban teljesít. Ám ennek ellenére takarékosabb és tisztább üzemű. Az európai autósok többségének ez a teljesítmény is döbbenetes, ismeretlen magasságokat jelent, azonban a megcélzott vásárlóközönségnek kevésnek bizonyult. Ezért most ősztől az előző modellév közepétől opcióként kínált új 6,2 literes motor az alap, a „gyengécske” 5,4-est pedig már nem is lehet majd kapni.
Az új, első sorban a Raptorhoz fejlesztett 6,2 literes V8-as 411 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 588 newtonméter
A Raptor az utcai változatoknál rövidebb áttételezésű hátsó hidat kapott és a teljes első felfüggesztést is lecserélték. Ám a módosítások dacára az aszfalton sem romlott a kezelhetősége és a kényelme, hiszen a kemény terepezés mellett a könnyű mindennapi használhatóságot is figyelembe vették a tervezésnél. Továbbá a Ford F-150 SVT Raptor az egyetlen gyárilag belső megkerülőszelepes lengéscsillapítóval szerelt terepjáró pickup a piacon. A megkerülőszelep jóvoltából a lengéscsillapító alaphelyzetben puha, hogy a jármű könnyen átmenjen az akadályokon. Ám a FOX lengéscsillapítók összenyomódáskor, a végpont felé közeledve egyre keményebbek lesznek, így nem ütnek fel egy repülés utáni landoláskor sem. A BFGoodrich All-Terrain TA/KO 315/70 R17 abroncsok a puhább összetételnek köszönhetően terepen és országúton is jobban teljesítenek, pontosabb és kiszámíthatóbb kormányzást eredményeznek. Az abroncsok módosított szerkezete növeli az oldalirányú merevségüket, miközben az erősebb oldalfal és a kovácsolt könnyűfém keréktárcsák jobban ellenállnak a sziklákkal való közvetlen találkozásnak.
Újak az első felfüggesztés alsó és felső lengőkarjai, a kormányösszekötők és a féltengelyek. Elöl 28,5 centiméteres a rugóút, hátul 31 centiméter
A többi F-150-hez hasonlóan a Raptor is alaphelyzetben hátsókerékhajtású, az összkerékhajtás és a terepáttétel a kormánykerék melletti forgókapcsolóval aktiválható. A mai elvárásoknak megfelelően a menetstabilizáló rendszer is széria, amely az utánfutók elektromos fékrendszerét is képes vezérelni, így akár a szitálást is megakadályozhatja. Sport állásban pedig kikapcsolja a kipörgésgátlót és nagyobb sodródást engedélyez. Ám a speciális felhasználás elvárásainak megfelelően gombnyomásra kiiktatható minden elektronikus segédberendezés. Ilyenkor a gázreakciók és az automatikus váltó programja is módosul, azaz sokkal magasabb fordulatszámig pörgethető a motor felváltás nélkül, vagyis jobban vezérelhető gázadással az autó. Sőt, a hátsó differenciálzár is magasabb sebességig maradhat zárva, ami szintén javítja a sportos kanyarvételi tulajdonságokat.
Kikapcsolt menetstabilizálóval még a blokkolásgátló is terepes módra kapcsol, hiszen laza talajon blokkoló kerekekkel gyorsabban meg lehet állni