Pálos rend uralkodik a speciális haszonjárműveiről nevezetes Paul Nutzfahrzeuge háza táján. Habár az egyetlen magyar alapítású férfi remete szerzetesrendhez hasonlóan a Paul Hydrogen Power Truck miatt sem kellett senkinek némasági fogadalmat tennie.
Egyszerű a bátor beszéd titka, ugyanis a legelső, típusbizonyítvánnyal is rendelkező német üzemanyagcellás teherautót nem övezték hadititkok. Elsőségét nem ennek, hanem a Paul Nutzfahrzeuge hatalmas tapasztalatának és rendíthetetlenségének köszönhette. Hiszen a német gyártó kis túlzással nem ismer lehetetlent. A különleges és gyakran teljesen egyedi haszonjárművek európai piacvezetőjeként sikeren kitölti azt az űrt, amivel a nagy, elsősorban csillagos járműgyártónak nem érné meg foglalkozni. Kiemelkedő rugalmasságuknak és gyorsaságuknak köszönhetően konkurenseiket jelentősen megelőzve dobták piacra a sorozatgyártásra érett üzemanyagcellás Paul Hydrogen Power Truck (PH2P) teherautót a Mercedes-Benz Atego bázisán.
Kivesszük a zokszigént?
De mit ér egy üzemanyagcellás teherautó „tüzelő” nélkül? Ez a Paul Nutzfahrzeuge munkatársainak fejében is megfordulhatott, hiszen saját hidrogénforrás hiányában elég sokáig kellett volna bontogatniuk a Duna vizét, még árvíz idején is. Így aztán bölcsen partnerségre léptek a Shell olaj-, illetve ez esetben gázóriással, valamint a MaierKorduletsch energiakereskedő vállalattal. Egyúttal Passau melletti bázisukon teret engedtek Európa egyik legnagyobb, haszonjárművek számára kialakított hidrogéntöltő állomása számára. Ott a két, 350 bar nyomással felvértezett hidrogénkutat kiegészíti 12 teher- és személyautók gyorstöltésére alkalmas töltőoszlop, valamint további, hagyományos fosszilis tüzelőanyagokat kimérő kút is. A Paul Nutzfahrzeuge ügyfeleinek jó része pont amiatt mert belevágni a tüzelőanyag-cellás haszonjárművek üzemeltetésébe, mivel a német gyártó igény esetén a karbantartás mellett a tüzelőanyag-utánpótlás infrastruktúráját, valamint a beiskolázás terhét is magára vállalja.
Első fecskék
Az egyik legelső PH2P teherautó a müncheni Detzer Aircargo Service GmbH flottáját gazdagítja. Ők a Müncheni repülőtérről Passauba és környékére fuvaroznak vele, így bármikor igénybe tudják venni az új hidrogénkutakat. A 16 tonnás össztömegű, akár egy 8 tonnás pótkocsit megmozgató, tüzelőanyag-cellás PH2P nem kicsi, 450 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ráadásul 15 percen belül újra teletankolható a harminc kilogramm hidrogén fogadására alkalmas tartály. Ezek után könnyen kiszámolható, hogy száz kilométerenként 6,5 kilogramm hidrogént alakít elektromos energiává és vízzé a PH2P. A villanymotor tartós teljesítménye 120, csúcsteljesítménye pedig 300 kilowatt. Ennél is fontosabb, hogy tartósan 2800 newtonméter forgatónyomatékra képes. Így a szőkített Atego hegyen-völgyön át gond nélkül tudja tartani a 85 kilométer/óra csúcssebességet.
A Shell egyúttal 25 darab PH2P teherautóval elindította saját használatalapú díjazású szolgáltatását, ahol a felhasználók havidíjért cserébe teljesen rizikómentesen „kipróbálhatják” a hidrogénüzemű, elektromos haszonjárműveket. Máris olyan ügyfelek csaptak le a lehetőségre, mint a DHL, Bachl, Troiber, Emde és C&A. Igazuk van, nincs idő totojázni, hiszen 2030-ig a haszonjárművek 45 százalékának legalább helyileg szén-dioxid-kibocsátás mentesen kell(ene) üzemelnie!
IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell tesztbusz: Ingyen próbálhatod ki ezt az üzemanyagcellás autóbuszt Budapesten
Három ajtó, két hajtott tengely, 500 kilowatt csúcsteljesítmény, nagy kapacitású akkumulátorok és üzemanyagcellás hatótávnövelő rendszer. És ez csak néhány paraméter a Magyarországon vendégeskedő Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell adatlapjáról.
Felfedhetjük a győztest
Ezért nem tudtál aludni sem te, sem én az elmúlt hónapokban. Mi május óta hordozzuk ezt a titkot, ti azóta várjátok az eredményt. Azonban most már megoszthatjuk veletek is, ezért elmondom, hogy melyik autóbusz érdemelte ki a Bus of the Year 2025 díjat.
MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.
Solaris Urbino 18 hydrogen: Kiegyensúlyozott személyiség
Ifjonti bizonytalanságai már nincsenek, tudja, mit akar, mit kínál, tisztában van saját értékeivel. A Solaris Urbino 18 hydrogen ideális partnernek ígérkezik, de vajon mennyi poggyászt cipel magával eddigi életéből?
A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában
Hideg időben gőzmozdony módjára gyönyörű felhőt húznak maguk után az üzemanyagcellás haszonjárművek, így a gyermekek biztosan imádni fogják ezeket. Ám rengeteg a kihívás a hidrogén gyakorlati alkalmazása előtt – pedig bevezetése elkerülhetetlen.