Hirdetés:

Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.

Továbbra is a közúti baleset a vezető halálok az 5–29 éves fiatalok körében az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint. A közúti halálozások kétharmada dolgozó korú embertársunktól fosztja meg szeretteit, így a személyes veszteségek mellett a gazdasági és társadalmi hatásuk is jelentős. Ha azt nézzük, hogy világviszonylatban csupán öt százalékkal csökkentek az ilyen esetek 2010 és 2021 között, akkor elszomorodhatunk. Ám közben a globális járműflotta több mint duplájára nőtt és egymilliárddal többen rójuk már a bolygónk útjait. Szerencsére Európában ennél sokkal jobb a helyzet, mert 36 százalékos a csökkenés minden járműtípust figyelembe véve. Sőt, a 2012–2022 időszakra részletesen lebontott statisztikák is rendelkezésre állnak az Európai Bizottság legfrissebb jelentésében.

Ennek adatai alapján a 27 uniós tagállam útjain 2022-ben 2311 személy veszítette életét kishaszonjárművek balesetei nyomán, 2940 haláleset történt 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű teherautók kapcsán és 413 buszokkal összefüggésben. Ezek rendre az összes közúti elhalálozás 11, 14, illetve 2 százalékát adják. Bár a táblázatunkban látható relatív számok az átlagnál valamivel sötétebb képet festenek a hazai viszonyokról, szerencsére az esetek abszolút számát sikerült jelentősen csökkenteni. Ráadásul a pandémiás időszakban is szép eredményeket produkáltunk, míg az EU-szintjén 2019-hez képest 2022-ben a teherautók esetében nyolc százalékkal kevesebb halálos baleset történt, addig itthon 23 százalékkal javultak a mutatók. A kisteherautók esetében még látványosabb az eredmény, a 27 ország összesített öt százalékával szemben nálunk a 31 százalék áll. A buszoknál ugyanezek a számok 21, illetve 30 százalékos mérséklődésről tanúskodnak.

Mindhárom vizsgált haszonjármű-csoportra igaz, hogy döntően (52-62 százalékban) 25–64 éves, tehát aktív korú embert érint az Európai Unióban. A teherautókhoz köthető halálesetek több mint felében személyautó utasa veszítette az életét, a védtelen úthasználók pedig mindegyik kategóriával szemben különösen veszélyeztettek. A kisteherautók baleseteinek 31 százalékában buszok utasai veszítik életüket, 27 százalékban személyautósok és 39 százalékban védtelen közlekedők. A nehéz-teherautókkal összeköthető halálesetek 58 százalékban személyautók utasai, 34 százalékban védtelen úthasználók veszítik életüket. A buszok esetében 32 százalék a személyautósok, 19 a buszon utazó elhunytak aránya. A védtelen úthasználók itt összesen 43 százalékot alkotnak, a gyalogosok kategóriája önmagában is 25 százalék!

A 3,5 tonna alattiak esetében június és november között végig viszonylag magas a baleseti kockázat, és az utolsó említett hónap, az év végi hajrá a csúcstartó. Júliusban és augusztusban következik be messze a legtöbb nehéz-teherautós haláleset, és bár ez az időszak a buszok esetében is veszélyes, ott a december a legfájdalmasabb hónap.

Hétköznap nappal a teherautós halálesetek 76 százaléka, a buszosok 63 százaléka következett be. A buszos esetek 16 százaléka hétvégén napközben történt. Míg a teherautók viszonylag egyenletes elosztást mutatnak hétközben, addig a buszok esetében szerda egész nap viszonylag sok eset történik, és a grafikon szombat hajnalban tetőzik. A kishaszonjárművek a két nagy között helyezkednek el: 70 százalék hétköznap nappal és 16 százalék hétvégén nappal. Itt fontos adat, hogy a csúcs péntek délutánra és estére tehető.

A legkisebbek esetében 54, a nehéz-teherautóknál a balesetek 53 százaléka országúton következik be, a buszos esetek fele pedig városban. Érdekes módon mindhárom járműtípus esetében döntően nem a kereszteződések a ludasak – 83, 84 és 76 százalékban egyéb helyen történik a baj. A kishaszonjárművek esetében azt is tudjuk, hogy az összes eset 77 százaléka száraz útburkolaton következik be.

A Volvo Trucks balesetkutató csapatának legutóbbi összegzése is megerősíti ezeket a teherautók kapcsán: 90 százalékban emberi tényező okozza a baleseteket, és mindegyik jellemző balesettípus legalább háromnegyede fényes nappal, jó látási viszonyok esetén és száraz útburkolatnál következett be. Természetesen a statisztika önmagában nem tartalmazhat minden tényezőt. Például a fényes nap elvakíthatja az egyik közlekedő felet, aki emiatt nehezebben vagy később veszi észre a szürke autójával a szürke aszfalton kivilágítatlanul közeledő járművet. Ám a levonható tanulság mindebből az, hogy nem csupán sötétben vagy rossz idő esetén kell különösen odafigyelni. Észre kell vennünk magunkon a hétközepi hátság – a szerda – okozta kihívásokat vagy éppen a péntek délutáni fáradtságot. Azt, ha gondolataink már a hétvége körül forognak, és nem kellőképpen az útra figyelünk. Egyenes útszakaszon és jó látási viszonyok közepette is egyetlen szempillantás elég a bajhoz, ha például az ágy alól kihúzott hűtő mélyén kutakodunk. Ha ilyenkor érjük utol a tömegesen nyaralni indulókat, akik az útépítés miatti torlódásban vesztegelnek, akkor már csak az automatikus vészfékrendszer segíthet…

Halálos kimenetelű balesetek
Összesen 2022-benEgymillió lakosra vetítveVáltozás 2012-höz képest
EU27MagyarországEU27MagyarországEU27Magyarország
Kishaszonjármű2311665,26,8–17%–38%
Teherautó2940856,68,8–13%–28%
Autóbusz413160,91,7–41%–39%
MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!
Teszt

MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!

Csodás környezetben, az Alpok kanyargós hegyi útjain próbáltuk ki, mit tudnak ma az MAN és a NEOPLAN autóbuszai. Sajnos nem született mindenki egyenlőnek, nem minden érintett örülhet ugyanolyan nagy horderejű újdonságoknak. Azonban egy kis figyelem mindenkinek jutott! Részletesen mesélünk mai videónkban a gépészet, az elektronikus-elektromos rendszer és a biztonsági arzenál újdonságairól az MAN Lion’s Coach […]

Mit tud ma és holnap az MAN?
Teszt

Mit tud ma és holnap az MAN?

Nem varázsgömb segítségével, hanem konkrét termékeken keresztül néztük meg, mit hoz a jövő az MAN számára. Az alaposan felfrissített kishaszonjárművük mellett kipróbáltuk az elmúlt, az idei és a következő év dízelmotoros újdonságait a nehéz-teherautóik kapcsán. A zöld átállásukkal összefüggésben nemcsak az elektromos vontatókba kóstolhattunk bele, de a hidrogént égető belső égésű variánst is megkergettük egy […]

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják
Bemutató

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják

Persze, persze lefelé is bővítették az ID. Buzz kínálatát, kisebb akkuval, olcsóbban is elérhető, de a legnagyobb feneket ők is az új zászlóshajónak kerítették. Izgalmas műszaki újdonságok várnak ránk, de azért még mindig erős korlátok között.

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda
Technika

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda

Nemhogy kiszámolni, megtippelni is nehéz, hogy a Knorr-Bremse által legyártott féktárcsák vajon hány haszonjárműben dolgoztak az évek során, és ezzel mekkora biztonsági pluszt eredményeztek. Ám a konkrét előnyöket szerencsére könnyebb számszerűsíteni.

Itt elmondhatod a véleményedet!