Ismerősen csengenek a Mitsubishi Forte, Strada, Triton vagy akár a Mighty Max, Rodeo, Storm, Magnum és a Strakar fantázianevek? Nem? Akkor elárulom: ezek mind a Mitsubishi L200 típus négy évtizedet és öt kontinenst átölelő elnevezései.
Hirdetés:

Vérbeli terepjárókkal szerzett szaktudásra épül az egyik leghosszabb múltra visszatekintő pickup. A Mitsubishi a Willys CJ3B modellek (a Jeep márka őse) összeszerelése során szerzett tapasztalatait felhasználva fejlesztette ki első saját kisteherautóját. Az alapkoncepció egy olyan jármű megalkotásáról szólt, amely a terepjárók tartósságát és megbízhatóságát a személyautók kényelmével ötvözi. Az így született – nálunk egyszerűen csak Mitsubishi L200 típusnéven ismert – legendás pickup egy igazi világpolgár a javából, hiszen a több mint 40 évvel ezelőtti bemutatása óta mintegy 4,7 millió példánya gördült le a Föld különböző részein található gyártósorokról.

Első generáció (1978–1986)
A Mitsubishi Motors 1978 szeptemberében mutatta be az első 1 tonna teherbírású kisteherautóját, a Forte típust a következő októbertől Észak-Amerikába is exportálták, ahol egyre nagyobb kereslet mutatkozott a hétköznapi használatra is alkalmas platós járművek iránt. Az olaszos csengésű Forte modellnév „erős” jelentésének bizonyítására a prototípusokon számos szigorú tartóstesztet végeztek észak-amerikai, thaiföldi és szaúd-arábiai környezetben. Nyolc év alatt összesen mintegy 657 000 járművet gyártottak a japán Ohe üzemben és a thaiföldi Laem Chabang gyártóegységben. A Forte főleg a kortárs Mitsubishi Galant személyautó külső stílusjegyeit (elnyújtott, hosszú gépháztető, első légterelő és négy kerek fényszóró) örökölte, a kezdeti motorválaszték pedig három benzines (1,6, 2,0 és 2,6 liter) és egy gázolajos (2,3 liter) erőforrásból állt.

 -

Az első generációban gazdagon alkalmazott szigetelés rendkívül csendes vezetőfülkét eredményezett

A széles első nyomtáv (1360 milliméter) és a hosszú (2780 milliméter) tengelytávolság kiváló menetstabilitást nyújtott. A futómű haszongépjármű létére elég kifinomultnak bizonyult, amely elöl a tárcsafékeknek és a kettős keresztlengőkaros csavarrugós felfüggesztésnek, hátul pedig a laprugók hangolásának köszönhető. Az újonnan kifejlesztett, kapcsolható összkerékhajtás láncos erőátvitelt kapott az osztóműben. Ez a megoldás csökkentette a szerkezet zaját és a teljesítményveszteséget, valamint közúton lehetővé tette a nagy sebességű haladást. A műszaki megoldásai alapján az első Forte tekinthető a Mitsubishi későbbi igen széles összkerékhajtású modellválasztéka előfutárának. 

Második generáció (1986–1995)
Egy teljesen új platós modellcsalád mutatkozott be 1986 márciusában, amely számos más külső és belső változtatás mellett egy újragondolt első hűtőráccsal folytatta hódító útját. A karosszéria vonalvezetése egyszerre modern és masszív megjelenést sugárzott, emellett a korábbinál kisebb légellenállást tett lehetővé. A további változatosságot a háromféle fülkeváltozat és a két különböző hosszúságú plató jelentette. A motorpaletta 2 és 2,6 literes benzines, illetve 2,5 literes turbódízel egységekből állt. Újdonságot jelentett továbbá az automatikus szabadonfutó alkalmazása is, amely nem igényelt kézi átállítást a négykerék-hajtás ki- és bekapcsolása esetén.

 -

A második generációban jelent meg az automatikus szabadonfutó

A külső és a belső kialakítás mellett a típus hivatalos megszólítása is megváltozott: érdekes módon Japánban csak duplafülkésként és Strada néven mutatták be 1991-ben. Az amerikai kontinensen a Mighty Max, Ausztráliában Triton, a többi piacon pedig a jól ismert L200 elnevezést vette fel a keresztségben. Észak-Amerikában pedig első ízben került a három gyémántos logó nélkül forgalomba, a szabadság és a lehetőségek hazájában ugyanis RAM 50 jelöléssel árulta a Dodge. A Mitsubishi L200 második szériájából 1 146 000 példány készült.  

Harmadik generáció (1995–2005)
A harmadik generáció gyártása 1995 novemberében indult Thaiföldön. A jelentősen lekerekített külső és belső megjelenésével rögtön a szegmens élvonalába került. Az utastér tágas, ötüléses kialakítása igen kényelmes belsőt eredményezett, ráadásul így szabadidős és üzleti célú felhasználásra egyaránt alkalmasnak bizonyult. A plató mérete kategóriája egyik legnagyobbjának számított abban az időben.

 -

Személyautós beltér, egy szinttel magasabb üléspozícióval

Az új dizájn mellett biztonsági szempontból is sokat javult a pickup, hiszen a vezetőoldali légzsák, a magasabbra helyezett hátsó féklámpák és a becsípődésgátlós motoros ablakemelők mellett bizonyos felszereltségi szinteken már elérhetővé vált a blokkolásgátló (ABS) és a részlegesen önzáró differenciálmű is. A teljesítményt és a terepjáró képességet pedig egy teljesen új, 2,5 literes turbófeltöltéses, töltőlevegő-hűtéses, dízelmotorral javították. Emellett olyan funkciókkal fejlesztették tovább, mint például az Easy Select 4WD rendszer, amely a leghatékonyabb hajtásmódot választja az aktuális útfelületnek megfelelően. A gyártás tíz évében összesen mintegy 1 046 000 jármű gurult ki a thaiföldi üzem kapuján. A harmadik széria esetében már a thaiföldi Laem Chabang vette át a fő termelő szerepét, és innen exportálják a legtöbb országba a világ egyik legnépszerűbb pickupját. Éppen ezért ma már a helyi piacon is használt Triton néven hivatkoznak a típusra, amely mára a Mitsubishi Motors globális stratégiájának egyik legfontosabb alappillére.

Negyedik generáció (2005–2014)
Ismét teljes generációváltáson esett át 2005 nyarán a Triton/L200, amelynek ezúttal már kiemelt globális szerep is jutott: mintegy 150 országba exportálták a megjelenést követően. Az új nemzedék fő jellemzői közé tartozott az innovatív külső és belső kialakítás, amely a jellegzetes stílusjegyek megőrzésével sportosságot is sugallt. Az L200 utastere a méretosztály legtágasabb belső terét rejtette, rugózása és belső kényelme révén pedig még a személyautók között is büszkén megállta helyét.

 -

A negyedik generáció Super Select 4WD megoldása a kapcsolható és az állandó összkerékhajtás előnyeit egyesítette

Az újonnan kifejlesztett, közvetlen befecskendezésű, közös nyomócsöves 2,5 és 3,2 liter lökettérfogatú dízelmotor-család kis tüzelőanyag-fogyasztás, károsanyag-kibocsátás és zajszint mellett nyújtott kimagasló teljesítményt. Az egyedülálló Super Select 4WD rendszer szinkronizált szabadonfutójának köszönhetően a hajtásmódot már menet közben is lehetett állítani. Közel 1 423 000 darab negyedik generációs L200 készült kilenc év alatt.

Ötödik generáció (2014–2019)
Az ötödik sorozat megjelenésével a Mitsubishi tovább finomította 1978-as alapkoncepcióját, hogy még inkább megfeleljen a vásárlók egyre változatosabb igényeinek. A szerényen csak „tökéletes sportcélú haszongépjárműként” jellemzett jármű új szintre emelte a megbízhatóságot, a tartósságot, a belső kényelemet és a vezetési élményt. A felhasználás jellegétől függően három fülke állt az ügyfelek rendelkezésére: a kétajtós Single Cab rövid fülke, a négyajtós Double Cab dupla fülke és a duplaajtós Club Cab nyújtott fülke.

 -

Az ötödik generációval teljesedett ki a Mitsubishi pickupok 1978-as alapkoncepciója

A már meglévő 2,5 literes turbódízel és a 2,4 literes benzines erőforrást továbbfejlesztették. Emellett egy teljesen új 2,4 literes MIVEC turbófeltöltéses dízelmotor is felkerült a palettára, amely kisebb fogyasztást és csökkentett szén-dioxid-kibocsátást ígért. További újdonságnak számított a hatfokozatú kézi kapcsolású vagy az ötfokozatú automatikus váltó is, és még kifinomultabbá vált a négykerékhajtás.

Néhány érdekes tény a Mitsubishi L200 típus 41 éves történetéből:
– Az USA-ban korábban Dodge Ram 50 és Plymouth Arrow néven árusították a Chrysler Corporation márkakereskedői hálózatában.
– Az L200 értékesítését több alkalommal is évekre leállították a japán piacon, hol azért, mert nem sikerült kitörnie az egyszerű munkásautó szerepkörből, hol pedig azért, mert az értékesítés nem várt kudarcokat eredményezett.
– A legnagyobb motorral felszerelt L200 egy 6G71 kódjelű, 3,5 literes, V6 erőforrással szerelt verzió, közel 200 lóerő teljesítménnyel.
– A Fiat Professional márka Fiat Fullback néven 2015-től, 2016-tól pedig a RAM Trucks égisze alatt RAM 1200 néven forgalmazták egyes piacokon.
– A hatodik generációját taposó pickupot az elmúlt több mint négy évtizedben összesen négy országban, Japánban, Brazíliában, Dél-Afrikában és Thaiföldön gyártották. Jelenleg már csak a thai egységben készülnek L200 változatok, innen látják el az egész világot.
– A most is futó L200 szériát a világ szinte valamennyi országában árusítják, kivétel az Egyesült Államok, Bulgária, Kanada, India, Kína és meglepő módon maga Japán is.