Még erősebb motort kap a piac első távolsági fuvarozásra is alkalmas gázüzemű nehéz-teherautója. Típusjeléből következően az IVECO Stralis NP 460 modell 460 lóerős, ám sok más tekintetben is fejlődött az NP 400-hoz képest is.
Hirdetés:

Tavaly fontos áttörést jelentett, amikor az IVECO a távolsági fuvarozásra megfelelő nehéz-teherautók között is megjelent gázüzemű modelljével. A kilencliteres motorú IVECO Stralis NP 400 akkoriban az egyetlen tisztább és gazdaságosabb alternatívát jelentette a hagyományos dízelmotoros modellekhez képest ebben a szegmensben. A fejlesztés persze ezzel nem ért véget, és az IVECO mérnökei is tudták, hogy némely fuvarfeladat bizony nagyobb teljesítményt követel meg. Valamint időközben a vetélytársak is „feleszméltek”, a közelmúltban például a Volvo Trucks mutatta be saját gázüzemű, távolsági fuvarozásra megfelelő nehéz-tehergépkocsiját, az IVECO Stralis NP 400 modellénél jóval nagyobb, akár 460 lóerő teljesítménnyel. Így hát érthető, hogy az IVECO is gyorsan lépett, és piacra dobta erősebb gázüzemű nehéz-teherautóját.

 -

Nem átépített, hanem eleve gázüzeműnek tervezett motort kap az IVECO Stralis NP 460

Az új Cursor 13 NP erőforrással hajtott Stralis NP a dízel társainál akár 15 százalékkal kevesebb tüzelőanyagot éget el. Méghozzá jóval csendesebben, mint a dízelek (az NP 460 esetében 71 decibelnél alacsonyabb zajszintet mértek), ami a kényelemhez is nagyban hozzájárul. Mindeközben az Euro VI elvárásaihoz képest 99 százalékkal kevesebb kormot és 60 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki a Stralis NP 460. Sőt, biometán tüzelőanyag használatával szén-dioxid-mérlege 95 százalékkal mérsékelhető.

 -

Teljesítményben és az üzemeltetési költségek lefaragásában egyaránt fejlődött az NP 400 modellhez képest az NP 460

A biometán használata egyéb jótékony következményekkel is jár, hiszen ezáltal fosszilis tüzelőanyagok nélkül üzemeltethető a gázüzemű jármű. Maga az üzemanyag háztartási szemétből is előállítható, illetve élelmiszeripari és mezőgazdasági hulladékból. Ha az előállítás a felhasználási helyhez közeli üzemben zajlik, akkor a tüzelőanyag szállítása sem szennyezi a környezetet. Ugyanakkor a biometán előállítása közben értékes melléktermékek is képződnek. Például a hűtőgépek környezetbarát üzemeltetéséhez szükséges bioszén-dioxid, illetve biotrágya a mezőgazdaságnak. A hab a tortán, hogy összességében kilenc százalékkal kisebb lehet a Stralis NP 460 teljes birtoklási költsége (TCO) a hasonló kvalitású dízel társaihoz képest. Ez előrelépés az NP 400 hétszázalékos megtakarításához képest, amiben a hosszabb, immár 90 ezer kilométeres karbantartási periódus, valamint a korszerűbb és egyszerűbb kipufogógáz-utánkezelő rendszer is közrejátszik.

 -

Az IVECO Stralis NP 460 csendesebb, tisztább és gazdaságosabb a dízelnél. Mi kell még a sikerhez? Töltőállomások CNG, illetve LNG tankolásához

A Stralis NP 460 új, 12,9 literes Cursor NP 13 erőforrását a Fiat Powertrain Technologies (FPT) fejlesztette. A piac legerősebb földgázüzemű erőforrásaként nagy kihívást jelentő feladatokra is alkalmas, míg a tökéletesített égési folyamat jóvoltából főleg hosszú fuvarok esetében kiemelkedően gazdaságos. E motor speciális befecskendezőit, tüzelőanyag-ellátó rendszerét, dugattyúit és turbófeltöltőjét egyaránt kifejezetten a gázüzemhez hangolták. Az új erőforrás így akár száz százalék tisztaságú földgázzal is képes működni, szikragyújtású, sztöchiometrikus égés alkalmazásával. A 12:1 sűrítési arányú égésnek (szemben a dízel 17:1 sűrítési arányával) köszönheti csendes üzemét az NP 460. A kipufogógáz-utánkezelő rendszer pedig csupán egy kompakt, adalék- és részecskeszűrő-mentes, hármashatású katalizátor, amelynek kis tömege a hasznos teherbírás szempontjából is előnyös.

 -

Nincs SCR-rendszer és részecskeszűrő, csupán egy kicsi és könnyű, hármas hatású katalizátor

Az új Cursor NP 13 erőforrásra két szabadalmat is benyújtott az FPT. Az egyik egy kopogásérzékelő, amely a motor és a katalizátor tűzvédelme mellett a széles körű tüzelőanyag-felhasználhatóságért és a fokozott teljesítményért is felel. A másik szabadalom tárgya a reaktív légmennyiség-szabályozó rendszer, amely a sztöchiometrikus arányt szabályozza a sebességváltások során. Ennek és a szintén új, 12-fokozatú Hi-Tronix automatizált sebességváltónak köszönhetően fokozatkapcsolások után is azonnal a kellő nyomaték áll rendelkezésre, illetve gyorsabbak a kapcsolások. A kategóriájában legjobb nyomaték/tömeg arányú és legnagyobb áttételeloszlású új Hi-Tronix automatizált váltó hatásfoka 99,7 százalék. Az ígéretek szerint ehhez kiemelkedő tartósság, és elődjénél tíz százalékkal gyorsabb fokozatkapcsolás társul.

 -

Akár két nagy LNG-tartály is felszerelhető az alvázra, így 1600 kilométer is lehet a hatótávolság

Cseppfolyósított földgázzal (LNG) és sűrített földgázzal (CNG) egyaránt üzemelhet a Stralis NP 460, sőt, akár e kettőt kombinálva is. A tüzelőanyag-tartályok, illetve palackok is ehhez igazodnak, e tekintetben is széles variációs lehetőséget adva az üzemeltetőknek. Rövid és hosszú, jobb és bal oldali LNG-tartályokkal és CNG-palackokkal szerelhető fel az új Stralis NP 460. Így a fuvarfeladathoz illeszthető a kialakítás, például LNG-tartályból háromféle méret választható, az egyéb kiegészítők számára szükséges helyre és tömegre vonatkozó igények figyelembevételével. A két LNG-tartállyal ellátott kivitelek pedig akár 1600 kilométer hatótávolságot biztosítanak, így a Stralis NP 460 e tekintetben is felveszi a versenyt a dízelekkel. Valójában kevés olyan alkalmazási terület említhető, ahol ez a modell ne válthatná ki dízel társait, a hosszú távú fuvarozástól kezdve az építőipari alkalmazásokig.