Mindig a hozzávalókkal kezdődnek a receptek: a fő alkotóelemhez adjunk hozzá különböző fűszereket, ízesítsük ízlésünk szerint, majd főzzük vagy süssük meg. Egy jó szakács ráadásul ismeri a vendégei ízlését, így az ételek biztosan sikeres fogadtatásra találnak. Egy picivel nagyobb léptékben ugyan, ám hasonló módon gondolkodtak a Daimler Trucks boszorkánykonyhájában is: kifejlesztették a kifejezetten az indiai piac és ügyfelek igényeinek megfelelő tehergépjárművet, majd elindították annak forgalmazását BharatBenz márkanéven. Ugye nem túl ismerős a név? Pedig a Daimler Trucks igencsak jó konyhatündérnek bizonyult, hiszen a márka hatéves történelme alatt nem kevesebb mint 55 ezer tehergépkocsit értékesítettek az ázsiai országban. Mi szükséges ehhez a sikeres recepthez? Most felfedjük az összes titkos fűszert!
A 160 hektáros területen a gyár mellett helyet kapott a kutatás-fejlesztési központ és a tesztpálya is
Bármilyen hihetetlennek is tűnik, de a történet kezdeteihez csak öt évet kell visszautaznunk az időben. Illetve hatot, mert ugyan 2012-ben kezdte meg a gyártást és a forgalmazást, ám a Daimler Trucks 2011 tavaszán már bejelentette az új márkát. A kifejezetten az indiai piacra készülő új termékcsalád a 6 és 49 tonna össztömeg közötti, változatos felhasználási területekre kínál megoldásokat. A gyártásra egy zöldmezős beruházás keretein belül hozott létre új üzemet a német óriás, amelynek már az adatai is tekintélyesek. A 160 hektáron elterülő létesítményhez egy tesztpálya is tartozik, ahol a járművek fáradhatatlanul róhatják a köröket. A beruházás összértéke 700 milliárd eurót tesz ki. A gyár évi 36 ezer járműves kapacitással indította meg a termelést. Már a kezdetek kezdetén 1400 munkavállalót fogalakoztattak – ami nem meglepő, ha belegondolunk abba, hogy nemcsak a gyártás és összeszerelés folyik az üzemben, hanem a kutatás-fejlesztést is itt végzik.
Kinek ismerős a név és a logó?
A termékválaszték két fő részből állt össze: a kisebb gépjárművek a Fuso Canter sokat próbált alapjaira épültek, míg a nehéz-tehergépkocsik szegmensébe készülő járműveknek a Mercedes-Benz Axor teherautók adták az alapokat. Az új tehergépkocsik korszerűbbek az Indiában megszokott járműveknél, így a fejlesztés során kiemelt szerepet kapott az üzemanyag-hatékonyság, a kényelem és a biztonsági jellemezők is. Ugyanis az indiai üzemeltetők is egyre tudatosabbá válnak, és a teljes működési költség az egyik legfontosabb mérőszám számukra. A járművek mellől természetesen a szolgáltatások sora sem maradt el, köztük a finanszírozás és biztosítás, amelyek szintén kiemelik a versenytársak közül a márkát.
Persze a boszorkánykonyha némi túlzást jelent, hiszen a beruházást komoly piackutatás előzte meg. Egy szisztematikusan felépített bevezetési kampánnyal, kezdve például a névválasztással, ami elég direktre sikeredett, hiszen a Bharat több helyi nyelven is Indiát jelenti. Ennél jobban nem is kötelezhette volna el magát az indiai piac iránt a gyártó. Illetve dehogynem! A járműveknek ugyanis nemcsak a gyártása, hanem a fejlesztése is Indiában valósul meg helyi munkaerő bevonásával. A helyi gyártáshoz a vállalat szigorú feltételek alapján választotta ki indiai beszállítóit. Hasonlóan szigorú minőségi követelmények alapján építette ki a kezdeti hetven tagot számláló márkakereskedő és -szervizhálózatot.
Az első BharatBenz tehergépkocsi hivatalos bemutatója 2012-ben Új-Delhiben
Az új beruházás létrehozásának helyszínválasztása sem a véletlen műve: a 2010-es évek elejére az ország makroökonómiai mutatói erőteljes gazdasági növekedést számszerűsítettek, ugyanakkor India a közép- és nehézkategóriájú tehergépjárművek tekintetében a világ harmadik legnagyobb piacává bővült, 2011-ben több mint 300 ezer teherjárművet értékesítettek az 5–49 tonna közötti szegmensekben itt. Mindezek tükrében egyértelmű, hogy a Daimler Trucks is szeretett volna az asztaltársaság részévé válni.
Ha ragaszkodunk a kronológiához, akkor mindenképpen érdemes megemlíteni a gyár ünnepélyes felavatását 2012 áprilisában, majd ugyanezen év júniusa a következő kiemelt dátum, amikor az első BharatBenz, egy 25 tonna össztömegű, 230 lóerős tehergépkocsi legördült a gyártósorról. Alig pár hónappal később már három modellt gyártott a vállalat, amelyek közül kettő a távolsági fuvarozásban, míg a harmadik az építőiparban dolgozó ügyfelek igényeit szolgálta ki. Majd októberben a középkategóriában is megindult a termelés, így négyre bővült a portfólióban szereplő termékek száma. A gyár működésének egyéves évfordulójára, 2013 őszére már kilenc modell közül választhattak az indiai ügyfelek. Sőt, mindezek mellett a Fuso tehergépkocsik indiai gyártását is megkezdte a Daimler Trucks, amelyeket bizonyos ázsiai és afrikai piacokon értékesítettek. Alig öt év leforgása alatt 55 ezer járművet értékesítettek. Sőt, idén tavasszal megújult a termékportfólió, illetve fontos exportközponttá lépett elő az indiai egység, hiszen több mint harminc országot látnak el innen járművekkel.
A gyártóüzem pontosan úgy néz ki, mint bármely másik Daimler összeszerelő üzem
És ha úgy gondolnánk, hogy mindezzel megelégedett a Daimler Trucks, akkor jöjjön a hab a tortán – ha már kulináris hasonlattal kezdtük a cikket. A vállalatóriás 2014-ben elindított egy 50 millió eurós beruházást, amelynek eredményeként 2015-re elkészült a BharatBenz márkanév alatt forgalmazott autóbuszok gyártóüzeme.
Egy új piac meghódítása nem egyszerű feladat, szisztematikus termékbevezetési stratégia szükséges. Egy nemzetközi vállalat ilyenkor támaszkodhat a már meglévő tapasztalataira. Teljesen más azonban a helyzet, ha egy teljesen új piacot egy eddig még nem létező, az adott piacra kifejlesztett márkával, termékkel szeretnénk bevenni. Így tett a Daimler Trucks Indiában. És úgy tűnik, hogy a recept bevált, jöhet a jól megérdemelt csillagocska az étterem neve mellé. Ezúttal nem az abroncsgyártóé, hanem a stuttgarti háromágú.
Építőipari tehergépkocsik is a szerepelnek BharatBenz márka termékválasztékában