Nagyszabású ünnepségekkel emlékezett meg 2016-ban a Renault Trucks Marius Berliet és munkatársai érdemeiről, akik megalapozták a francia tehergépkocsi-gyártást Lyon külvárosaiban, Vénissieux-ben és Saint-Priest-ben. Ott ringott a Renault Trucks bölcsője, és ott készülnek mindmáig a korszerű járművek, illetve a holnap áru- és személyszállítási megoldásai.
Egykor…
Azzal kezdődött az egész, hogy Marius Berliet, akinek üzeme kinőtte lyoni Monplaisir telephelyét, 1915-ben felvásárolt egy nagyobb területet a várostól keletre, és új járműgyár felépítéséhez fogott Vénissieux-ben. A lehető legjobbkor, ugyanis ekkor már javában zajlott az első világháború, és a francia hadseregnek sürgős szüksége volt az akkor korszakalkotó újdonságnak számító teherautókra. Nagy volt a kihívás, de Berliet megfelelt neki: rekordidő készült el az üzem, és vette fel a tömegtermelést. Később sem állt le a fejlesztés, a második világháború kitörésekor már 387 hektárt foglalt el a gyártelep.
Marius Berliet azoban messze nem elégedett meg ennyivel. „Kemény munkám egyetlen motivációja életem álmának megvalósítása, egy nagy, pezsgő iparváros létrehozása volt” – nyilatkozta. Víziója 1917-re öltött testet, az önellátó Cité Berliet, azaz Berliet-város lakótelepe, óvodája, iskolája a gyár működését támogatta a háttérből.
Futószalag-termelés, munkásnővel
…és ma
Ma a lyoni székhely a Renault Trucks „agya”, egyben a Volvo Group globális műszaki tudásközpontja – a két márka 2001-ben egyesült. A Vénissieux és Saint-Priest közigazgatási területéhez tartozó 180 hektáros létesítményben négyezren dolgoznak. Ott szerelik össze a motorokat, a hátsó és első hidakat, továbbá van kovácsüzem és alkatrész-logisztikai bázis is. Ezenkívül az igazgatóság közelében helyeztek el több kiegészítő egységet, például az 1300 munkatársat foglalkoztató kutatóintézetet. Ennek fő feladata jelenleg közepes teherbírású tehergépkocsik és motorjaik kifejlesztése, illetve komplett fuvarozási rendszerek tervezése, kimondottan városi területekre. Nemzetközi dizájncsapatuk műve például a Renault Trucks 2013-ban bemutatott új járműcsaládja, amelynek zászlóshajója, a Renault Trucks T, elnyerte a 2015-ös Év Tehergépkocsija címet.
Főtengely-kovácsolás Vénissieux-ben
Méltó ünneplés
A centenáriumot rendezvénysorozattal ünnepelték meg Lyonban. A dolgozók családját üzemlátogatásra hívták, hogy megismerhessék a különböző munkaköröket és üzemegységeket. A vendégeket külön erre az alkalomra restaurált 1968-as Berliet busz vitte helyszínről helyszínre. Az üzem három éttermében felváltva mutattak be egy fotókiállítást, történeti és kortárs fényképekből, ma ez a főbejárati csarnokban látható. Előadással emlékeztek meg a nők munkájáról az első világháború alatt, amikor a fronton szolgáló férfiak helyett kellett állást vállalniuk. Az „Impackt” néven ismert lyoni graffitiművész, Franck Asensi nyolcvan méter hosszú művel tisztelgett a százesztendős üzem előtt. Ami a jövőt illeti, a Saint-Priest üzemegységnél vezető nélküli kisbusz szállította az utasokat, Lyonban pedig a teljesen elektromos, autonóm, 15 személyes, 45 kilométer/óra sebességre képes NAVYA ARMA közösségi közlekedési eszközt mutatták be gyakorlati használat közben, októbertől novemberig.
Az örökifjú üzem szilárdan beépült a környék társadalmába és gazdaságába, és mivel mindig az idők pulzusán tartja ujját, kétségünk sem lehet, hogy hosszú, szép időszak áll még előtte.
A Renault Trucks lyoni gyárának főbb korszakai |
---|
1894-1909: az úttörők időszaka |
1894-ben, Lyonban, Marius Berliet egyhengeres motort tervezett és gyártott, megépítette első benzines autóját, majd 1906-ban az első teherautóját. 1898-ban, a Párizs melletti Billancourt-ban, Louis Renault négyfokozatú sebességváltót fejlesztett ki, és bemutatta első motoros járművét, egy négy lóerős kiskocsit. 1900 és 1906 között gyártott gépkocsija a párizsi autóbuszok előfutára volt. |
1914-1918: indul a tömeggyártás |
1A Berliet napi negyven tehergépkocsit állított elő, ezek egyből mentek a frontra, Verdunnél. A Renault hatszáz taxija jelentős szerepet játszott a Marne-i győzelemben, ezzel biztosította a márka helyét a történelemben. 1917-ben a gyémántos márka megépítette az első modern harckocsit. A Latil elkészítette az első 4×4-es teherautót, mint az 1898-ban megalkotott fronthajtás továbbfejlesztését. |
1919-1928: szétágazó fejlődés |
Louis Renault és Marius Berliet nagyralátó tervei formálták gyártóüzemeiket. A Berliet belefolyt a Renault FT17 tank gyártásába, amelyet a francia kormány rendelt meg. 1923-ban a Renault elsőként kínált közúti vontatót, kihozta a fagázmotort, illetve az első vontatót mind a négy kerekén szervofékkel. Az első dízelmotort 1928-ban építették teherautóba. |
1952-1978: lépések a csoport kialakulása felé |
1952 és 1974 között több márka egyesült a Berliet-vel. 1957-ben elkészült a Berliet T100, a világ legnagyobb teherautója. 1955-ben, további összeolvadásokkal, létrejött a Saviem. 1978-ban, a Berliet és a Saviem egyesülésével megalakult Franciaország egyetlen nagyteherautó-gyártó cége, a Renault Véhicules Industriels, a Renault Csoport haszonjárműves üzletága. |
1983-tól: úton a világelsőség felé |
A Renault Véhicules Industriels nemzetközi csoporttá vált a Dodge Europe 1983-as, majd a nagyhírű amerikai Mack teherautó-márka 1990-es megszerzésével. 1992-től a Renault Véhicules Industriels utóda a Renault V.I. vállalat. 2001-ben a Renault V.I. a Volvo Csoport tagjává vált, 2002-ben formálisan létrejött a Renault Trucks világmárka. |