Oroszországban is egyre inkább előtérbe kerülnek az alternatív hajtási megoldások a városi buszoknál. Így a GAZ-cégcsoporthoz tartozó LiAZ megkezdte az LNG-üzemű buszok gyártását, míg a Kamaz villanybuszokkal árasztja el Moszkvát.
Sűrített földgázzal üzemelő autóbuszokat és kishaszonjárműveket már eddig is kínált a GAZ-cégcsoport. Idén márciusban viszont megkezdte a cseppfolyósított földgázzal működő LiAZ–5292 LNG városi busz sorozatgyártását is, amely úttörőnek számít az orosz piacon. A több városban is sikeresen tesztelt modell hajtásáról YaMZ–536 típusú gázmotor gondoskodik. A jármű a hátuljába épített 375 literes LNG-tartályának köszönhetően több mint háromszáz kilométert is megtehet egy feltöltéssel. A végig alacsonypadlós, légkondicionált, USB-töltőkkel és biztonsági kamerákkal felszerelt buszok utaskapacitása elérheti a 111 főt.
A másik jelentős orosz buszgyártó, a Kamaz pedig az elektromos városi autóbuszok előállításában jeleskedik. A cég nemrég írt alá egy szerződést a moszkvai közlekedési vállalattal az idei év végéig 350 darab Kamaz–6282 típusú villanybusz leszállításáról és azok 15 évig biztosított karbantartásáról. Ráadásul ezeket a járműveket már a Kamaz idén tavasszal átadott moszkvai üzemében szerelik össze, ami a gyártási idő és a logisztikai költségek szempontjából is előnyösebb. Így a vállalat idén várhatóan megduplázza az elektromos buszok gyártási darabszámát a tavaly előállított kétszáz példányhoz képest. Jövőre pedig a tervek szerint megkezdik egy még nagyobb elektromos autóbusz, a Kamaz–6292 sorozatgyártását.
Egy extra nagy kapacitású, végig alacsonypadlós, 162 férőhelyes városi busz, a Kamaz–6299 üzemeltetői tesztelését pedig már be is fejezte a gyártó. Így ez a moszkvai közlekedési vállalat megrendelésére kifejlesztett modell az idei év vége felé kerülhet sorozatgyártásba. Az új generációs, 18 méter hosszú, tolócsuklós, minden ma elvárható kényelmi felszereléssel ellátott járművet 250 kilowatt, vagyis 340 lóerő legnagyobb teljesítményű dízelmotor hajtja. Jól mutatja a Kamaz buszipari sikereit, hogy még csak három évvel ezelőtt lépett be az orosz főváros közösségi közlekedésének életébe, és ma már közel kétezer autóbusza rója Moszkva útjait, amelyek közül négyszáz tisztán elektromos hajtású. A hatalmas ország teljes piaca pedig ennél is jóval nagyobb lehetőségeket tartogat a hazai buszgyártóknak, főként az alternatív hajtások tekintetében.