Hirdetés:

Ritka esemény egy járműgyártó életében, főleg ha az a nehézsúlyú ligában játszik, hogy tiszta lapról indulva egy teljesen új vezetőfülkével állhat elő. Messze előre gondolkodva, kompromisszum mentes innovációk sorát alkalmazva alkottak nagyot. Így lett nyerő az új  DAF XF, XG és XG+ széria!

Nem voltam ott Malagában szeptemberben, amikor a DAF első alkalommal tesztvezetést is biztosítva megmutatta az európai sajtóknak a legújabb XF, XG és XG+ típusjelzésű fülkékkel szerelt, aranyló jármű csodákat. Természetesen nem csak fülkeforradalomról van szó, s ezt már az International Truck of the Year zsűris kollégáim mesélték, kivétel nélkül érezhető lelkesedéssel. Így nagy várakozással utaztam Németország belga határ közeli régiójába, ahonnan egy 400 kilométeres túrára invitálta az ITOY újságíró csapatot a DAF vezérkara. A végállomás majd Eindhoven, a DAF bázisa volt, közben sűrű járműcserékkel, hogy minden variációról véleményt alkothassunk. Az útvonal érintette a belgiumi Westerlo városát, ahol benéztünk a már az új fülkéket is gyártó világszínvonalú, vadonatúj üzembe is.

A kora reggeli hideg, párás időben, álmosan készülődtünk a szokásos menetrendre. Az egykori katonai repülőtéri hangár ajtajai kinyíltak, de a felsorakozó járművek mellett nem álltak ott a demó sofőrök. Na rögtön felébredt mindenki, amikor kiderült, hogy ez nem véletlen, mert nincsenek. Ilyet még sohasem volt! Mindenki válasszon magának egy párt, szólt az ukáz, és rövid kis eligazítás után már csak azon vettük észre magunkat, lengyel barátommal a jobb egyben, hogy a volán mögött ülve meg kellene találni a kijáratot, mert utolsónak maradtunk. Ennek az is oka volt, hogy én ugye életemben először ültem ebben az autóban, mint sofőr és azért kicsit tájékozódni is kellett. De meglepően jól ment minden, s egy gyors forduló, kvázi manőverezési képesség teszt után a csapat nyomába eredtünk, az egyébként teljes terhelésű szerelvénnyel. Volt autópálya, necces tereléssel, meg települések szűk utcákkal, de egy pillanatra sem éreztem bizonytalanságot, és a navigáció is velünk volt…

Hamar megtaláltam mindazokat a funkciókat, melyek ment én már az úton kívül az egyebekre, a jármű aktuális állapotát jellemző információkra is figyelhettem. Hamar kiderült, ahhoz, hogy a jármű életre keljen nagyon kevés digitális  érzék is elég. Minden úgy is működhet, mint egy régivágású teherautóban. De akkor elvesznek azok a lehetőségek, kihasználatlanok lesznek azok a funkciók, melyek a sofőr munkáját hihetetlen módon megkönnyítik. A már-már önvezető tulajdonságok, biztonsági rendszerek sora szerethetővé teszik ezt az egyébként külső megjelenésében is kifejezetten attraktív járműcsaládot.  Hihetetlen jó érzés, nagy élmény volt úgy működni, mint egy igazi kamionos. Az csak hab volt  a tortán, hogy  a változatos jármű kínálatban azonnali összehasonlítási lehetőséget kaptunk a különböző motor teljesítmény és a hagyományos vagy digitális tükrök tekintetében. Ha ez lenne a munkám, a nagy fülkét feltétlenül értékelném, akár mint  a munkáltató megbecsülésének  a jelét.

Westerlo a DAF birodalom egyik gyöngyszeme. A fülke és tengely előállítás azt jelenti, hogy a gyártási folyamatok  kulcs szereplője. S éppen a pilótafülke az  a terület, ahol az átmenetet valahogyan le kell vezényelni. Hiszen egy darabig még marad a régi is gyártásban. Egyszerű megoldást találtak, az új szerkezetnek a festés utáni végszerelésére építettek egy teljesen új gyárépületet. Tágas, világos, barátságos, remek munkakörnyezetbe cseppenünk. A lehető legtöbb folyamat robotizálva, de azért az emberi kéz elengedhetetlen. Még nem teljes a kapacitás kihasználás, több állomáson még a betanulás folyamatát láttuk.  De az udvaron már ott sorakoztak a kész járműegységek, hogy egy kis utazás után Eindhovenben  aztán házasságot kössenek a nekik szánt alvázakkal…

Láttuk, hogy hol és hogyan készül, a sok-sok kilométer levezetése után megtapasztaltuk a jármű viselkedését, vezethetőségét és borítékolható volt az eredmény. A remek jármű meggyőző fölénnyel kiérdemelte a zsűri egyhangú  döntését az International Truck of the Year  2022 trófeára.