Hirdetés:

Amilyen észrevehetetlenül kapcsolja a fokozatokat, olyan egyértelműen váltja be az ígéreteit a távolsági buszokhoz tervezett ZF EcoLife CoachLine. Az új automatikus egység oroszlánrészt játszott a Coach of the Year 2022 díj kapcsán a zsűri ítéletében.

Automatikus váltóval korábban jellemzően csak városi járművekben találkozhatott a buszos világ. Bár már eddig is kínált ilyet a távolsági buszokhoz a ZF, igazán a továbbfejlesztett változattal kerül be a szakma nagykönyvébe ez a megoldás. Az alapja az új EcoLife 2 városi váltó, ám itt erősebb a nyomatékváltó. Ennek köszönhetően akár 2800 newtonméter bemeneti nyomatékkal is megbirkózik, a 375 kilowatt legnagyobb megengedett teljesítménnyel pedig még a gazdag ménesű prémiumbuszokhoz is megfelelő választás. Új városi rokonaihoz hasonlóan nagyobb, kettős hűtőt kapott, amely a retardert és a váltó olajkörét is hűti. Az urbánus egységekhez képest a retarder hőmérsékletét kordában tartó hőcserélő itt jóval méretesebb. Így még az Alpok csúcsairól való ereszkedések során is végig használható a tartósfék, nem melegszik túl. Ráadásul immár akár első fokozatig visszakapcsol a rendszer bekapcsolt retarder mellett lassításkor. Nem is akármilyen bravúrokra képes eközben – a beépített elsődleges retarder 1900 newtonméter féknyomatékot biztosít, ami a motorfékkel együtt akár 3000-re is növelhető. A váltó módosított szoftvere a tartósfék automatikus szabályzásával is könnyedén elboldogul. Kilenc literrel nagyobb térfogatú az olajteknője, így az olajcsere-periódusa 480 000 kilométerre tolódott ki. Nincs súrlódó és így kopó tengelykapcsoló, vagyis a karbantartási költségei is kedvezőek.

„Mindössze” hat az előremeneti fokozatok száma, így a 12 fokozatú automatizált váltóknál kisebb átfogást kínál. Ám a nyomatékváltónak és a távolsági buszok nyomatékosságának köszönhetően nem gond az elindulás. Az EcoLife CoachLine váltóval a motor kisebb fordulaton és kisebb terheléssel, vagyis a gazdaságosabb üzemi tartományban dolgozhat. Haladáskor áthidaló tengelykapcsoló zárja fixre a hajtásláncot a nyomatékváltó veszteségeinek elkerülésére. A váltó képes kigurításra is, enyhe lejtőn szépen nyitja a hajtást és kihasználja, megőrzi a lendületet. Ráadásul igen hosszú hatodik fokozatot kínálhat, ami szintén segít takarékoskodni.

A váltót kipróbálhattuk utasként és a vezetőülésből egyaránt, ráadásul különböző járműveken és környezetekben. Itthon egy vadonatúj Mercedes-Benz Intouro helyközi buszban az Omnibus Hungária Kft. jóvoltából. Németországban pedig közvetlenül ülhettem át egy automatizált váltóval felszerelt buszból az International Coach of the Year 2022 díj győztesének kormánya mögé. Pici túlzással ég és föld a különbség. Kérdés, hogy az átlagos utas mennyire figyel és érzi a váltásokat – főleg azért, mert itt szinte nincs vonóerőmegszakítás. Az elindulás után egy apró rántást még érezünk, de utána eléggé kell figyelni, hogy észrevegyük, mikor módosít áttételt. Egyetlen előnyét említették az MAN szakemberei a saját váltójuknak, azzal az adaptív sebességszabályozó álló helyzetig képes fékezni, majd utána ismét elindulni. Ám azt gyanítom, hogy a ZF ezt a lemaradását is hamarosan ledolgozza, újabb előnyére váltja.