Hirdetés:

Közösen fejleszt gumiabroncsokat kifejezetten az elektromos városi buszok sajátos követelményeire a Continental és a VDL Bus & Coach. A Contidrom tesztpályán tesztelt prototípusok lenyűgöző tulajdonságokat mutatnak, főként vizes útfelületen.

Nemcsak magukat a járműgyártókat állítja új kihívások elé az e-mobilitás, hanem a részegység-beszállítókat is. Így például az abroncsgyártóknak is új megoldásokkal kell előállniuk, hogy megfeleljenek az új hajtási móddal együtt járó követelményeknek. Különösen igaz ez az elektromos városi autóbuszok esetében.

Először is elinduláskor és gyorsításkor jóval nagyobb nyomatékkal kell megbirkózniuk az abroncsoknak, mint a dízelmotorral ellátott modelleken. Lassításkor pedig a rekuperációs fékezés teszi ki nagyobb igénybevételnek a hajtott tengely abroncsait, mint a hagyományos hajtású buszok fékrendszere. Ezenkívül az abroncsoknak rendkívül csendesen kell futniuk, hogy ne döntsék porba az elektromos buszok minimális zajszintjének köszönhető jelentős utaskényelmi előnyöket. Az akkumulátorcsomagok számottevő tömege miatt pedig általában nagyobb teherbírású gumiabroncsok szükségesek. Ugyanakkor ezek a gumik sem jelenthetnek kompromisszumot – nagy futásteljesítmény mellett kell biztonságos fékezhetőségi és irányíthatósági tulajdonságokat kínálniuk.

A VDL Bus & Coach az első elektromos hajtású Citea modellt 2013-ban mutatta be. A gyártó elektromos városi buszai azóta több mint 75 millió kilométert futottak számos európai városban, 11 millió tonna szén-dioxid helyi kibocsátását megtakarítva

A Continental az elektromos városi buszok egyik élenjáró gyártójával, a holland VDL Bus & Coach vállalattal szövetkezett, hogy megalkossa a villanybuszok optimális abroncsát. Így a kézzel vágott mintázattal ellátott prototípusait VDL Citea járművekre szerelve teszteli a Contidrom tesztpályán. Általában három-öt év egy gumiabroncs fejlesztési ciklusa az első prototípustól a sorozatgyártásba kerülésig, ám az aktuális projekt célja ennek az időtartamnak a lerövidítése. Ráadásul úgy, hogy teljesen új ötleteket, illetve elképzeléseket is megvalósítanak és kipróbálnak a fejlesztés során.

A VDL Bus & Coach az első elektromos hajtású Citea modellt 2013-ban mutatta be. A gyártó elektromos városi buszai azóta több mint 75 millió kilométert futottak számos európai városban, 11 millió tonna szén-dioxid helyi kibocsátását megtakarítva

Az idő már csak azért is sürgeti a szakembereket, mert a VDL Bus & Coach idén ősszel a brüsszeli Busworld kiállításon mutatja be az elektromos Citea vadonatúj generációját. Annyit már előzetesen elárult a gyártó, hogy ezt a buszt teljes mértékben az elektromos hajtáslánc köré tervezik. Így például a négyféle, 12,2, 13,5, 14,9 és 18,1 méter hosszúságban készülő típus akkumulátorcsomagját a padlóban helyezik el, ami jelentősen javítja a jármű menetstabilitását, tömegeloszlását és utaskapacitását. Kompozitból készülő oldalfalai pedig 15 százalékkal könnyebbek, mint a hasonló járművek esetében. Az új busz hatékony részegységei, kis tömege, kiváló hőszigetelése, kedvező légellenállást biztosító kialakítása és optimális energiamenedzsmentje akár harminc százalékkal is csökkentheti majd az energiafogyasztását. Így akár hatszáz kilométert is megtehet egyetlen feltöltéssel!

Igencsak ígéretesek tehát az új elektromos VDL Citea tulajdonságai, és a Continentallal folytatott együttműködés révén ezekkel kiváló összhangban álló, korszerű gumikat is kínál majd. Persze ezeknek az új abroncsoknak az erényeiből más elektromos buszok is profitálhatnak a jövőben.