Cikkünk előző részében körbekalauzoltuk olvasóinkat az MAN TG-család kívül-belül megújult fülkéiben. Most a vezetőállás és a műszaki újdonságok ismertetésével folytatjuk a bemutatást a Bilbao környéki rövid menetpróba kapcsán.
Az MAN-tehergépkocsik új generációját bemutató írásunk első része itt olvasható.
Ahogyan a lakó- és pihenőövezetet, úgy a járművezetői munkahelyet is az alapokról teljesen újratervezték az MAN szakemberei. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az ergonómia és a korszerű megoldások terén most ez viszi a prímet a piacon. A rugózott ülések beépített biztonsági öve állítható magasságú, és övfeszítő is fokozza a biztonságot. Ezenkívül az ülések ötven milliméterrel nagyobb tartományban állíthatók hosszirányban, mint korábban. A luxuskivitelű ülés bőr-Alcantara kárpitozású, hűthető-fűthető és memóriafunkciót is kínál.
A kormánykerék szintén jelentősen nagyobb tartományokban állítható az előző generációéhoz képest a kormányoszlopon nagyon jól látható és könnyen elérhető gomb segítségével. Így szinte már személyautósan meredek helyzetbe tudtuk hozni a menetpróba során, ami kényelmes fogást biztosított. Hamarosan egy memóriafunkció is elérhető lesz, amellyel a parkolóállásból egy gyors mozdulattal a kívánt helyzetbe állíthatja a járművezető a volánt. A küllőkön elhelyezett gombokkal pedig számos funkció egyszerűen és kényelmesen kezelhető a kormánykerék elengedése nélkül. A bal küllőről a sebességtartás, a követési távolság, a hangerő és a telefonkihangosító, míg a jobb oldaliról a hangvezérlés, a rádiósáv és a központi kijelző menüje használható. A menetpróbán pár perc után már oda sem kellett nézni, ösztönösen kezeltük ezeket a gombokat, annyira logikus a működésük és jól tapintható a kialakításuk. Így kell ezt csinálni!
A vadonatúj műszerfal megalkotásakor is maximalista hozzáállással dolgoztak a tervezők. A középkonzolt kellően a járművezető felé fordították, hogy minden kapcsoló kényelmesen elérhető legyen. Ráadásul bizonyos kapcsolókra egyéni igény szerint programozhatók fel a funkciók. Az automatizált váltó és a retarder végre a jobb oldali bajuszkapcsolóról vezérelhető, valamint megjelent a TG-család tagjainál is az elinduláskor és megálláskor automatikusan működő, elektronikus vezérlésű rögzítőfék.
Az egyik legjelentősebb újdonság azonban a teljesen digitális, 12,3 colos, kiváló felbontású műszerpanel. Ennek két szélén a sebességmérő és a fordulatszámmérő található analóg műszert mintázó grafikával. A fordulatszámmérő szépséghibája, hogy az óramutató járásával ellenkező irányban mozogva mutatja a növekvő értéket. Ezt leszámítva telitalálat az új műszerpanel. Alaphelyzetben minden fontos információt mutat, ami vezetés közben szükséges, középen egy háromdimenziós grafikán a vezetéstámogató rendszerek információit, illetve a sebességtartó automatika beállításait, ettől jobbra a navigáció és az audiorendszer adatait, balra pedig a vezetési és pihenőidőt, valamint az átlagos és a pillanatnyi tüzelőanyag-fogyasztást. A kormánykerék jobb küllőjéről egy gombnyomással előhívható bal oldalról egy gazdag menü a részletesebb üzemelési, illetve menetadatok és személyes beállítások eléréséhez, míg jobb oldalról a média, a navigáció és a telefontársítás menüjéhez. Ezenkívül felugró ablakokban jelennek meg az éppen aktuális üzenetek, figyelmeztetések vagy további beállítási lehetőségek. Az egészet nagyon jól átgondolták, és a menetpróba során is tapasztaltuk, hogy mindig az adott helyzetben szükséges információkat azok fontosságának megfelelő módon és megjelenítéssel tálalja. Ezáltal nem terheli feleslegesen a járművezetőt, de nem is kell sokat lépkedni a gombokkal a menüben. Kiváló megoldás, más gyártók is példát vehetnek erről! Éppen ezért érthetetlen, hogy miért maradt ki a vezetési stílus kiértékelése a sorból, holott ilyet már évek óta szinte minden más márka kínál.
Hasonlóan korszerű és ergonomikusan használható a középkonzolon az információs és szórakoztatórendszer. A csúcsváltozat 12,3 colos kijelzője HD felbontású, így a pihenőidőben filmnézéshez is megfelel, persze fő funkciója a navigáció, a médialejátszó, az egyszerre akár két készüléket is kezelő Bluetooth-os telefontársítás, akár két kamera képe és a letölthető alkalmazások igényes megjelenítése. Ilyen például az MAN Driver App alkalmazás, amellyel a járművezető az okostelefonjáról távirányíthatja az audiorendszert. Sőt, a digitális ellenőrzőlista segítségével felmérheti járműve műszaki állapotát, a sérüléseket, hibákat lefotózva továbbíthatja a flottamenedzserének, könnyen megkeresheti a legközelebbi márkaszervizt, míg a gyors felhasználói kézikönyv nevű funkcióval ha beszkenneli az adott kapcsolót vagy visszajelző ikont a műszerfalon, máris megjelenik a leírása. Az elektronikus rendszer hardvere és szoftvere is nyitott harmadik fél alkalmazásainak a befogadására, például a felépítmény funkcióinak vezérléséhez.
Az információs és szórakoztatórendszer kezelését is igen innovatív módon oldották meg az MAN szakemberei. Az Man SmartSelect egy forgatható és lenyomható kezelőtárcsa a középkonzolon egy kéztámasszal kiegészítve, amelynek segítségével még a lengedező légrugós ülésből is hajszálpontosan és kényelmesen használható a menürendszer. Persze a kéztámasz felhajtható, hogy ne akadályozza az átjárást a fülkében. Egy újabb egyedülálló és dicséretes megoldás.
Új segédek sereglete
Az MAN fejlesztői a vezetéstámogató rendszerekkel sem fukarkodtak a TG-család megújításakor. Újdonság az első kerekek mögött elhelyezett radarokkal működő oldalsó holttérfigyelő, amely az A oszlopok burkolatába igényesen beépített, hosszú LED-es fénycsíkkal, illetve szükség esetén hangjelzéssel figyelmezteti a járművezetőt, ha más közlekedő tartózkodik a holttérben. Ez bekanyarodáskor és sávváltáskor is igen hasznos segítséget jelent, Bilbao sűrű városi forgalmában és a kanyargós hegyi autópályán egyaránt jól jött a támogatása.
Szintén új az aktív sávtartó, pontosabban a sávba visszatérítő rendszer. Az elektro-hidraulikus kormányrásegítőn és a sávelhagyásra figyelmeztetőn alapuló rendszer aktív kormányzással visszatéríti a járművet a sáv középvonalába, ha átlépi a sáv széleit. Ennek a működésével azonban nem voltunk maradéktalanul elégedettek a menetpróbán. Sokszor már a sáv szélein belül elég határozott erővel, zavaróan beleavatkozott a munkánkba, ha viszont ráhagytuk a melót, akkor húsz-harminc centiméterrel is engedte áthajtani a szerelvényt a szembejövők sávjába. Egy idő után feladtuk a birkózást, és inkább kikapcsoltuk ezt a rendszert, de úgyis kicsit darabosnak tűnt a kormányzás.
Az araszolást segítő Stop&Go funkcióval kiegészített adaptív sebességtartó automatikát már az előző generációban is megfelelőnek találtuk, mostantól viszont már negyven kilométer/óra sebességig működik. Ezenkívül éberségfigyelő, automatikus távfénykapcsolás és kormánylégzsák is szerepel a biztonsági berendezések sorában a kötelező tételeken túlmenően.
Hatékonyabb hajtáslánc
Mivel az MAN a 2019-es modellévre továbbfejlesztette a dízelmotorjait az Euro VId norma teljesítéséhez, ezekhez most nem nyúltak. A csúcsmotor továbbra is a D38-as akár 640 lóerő teljesítménnyel, a D26-os 430, 470 és 510 lóerős változatban áll rendelkezésre, a D20-ast felváltotta az új generációs Lion’s City busszal nemrég bemutatott, vadonatúj fejlesztésű, csúcsszínvonalú, 230 kilogrammal könnyebb D15-ös motor 330, 360 és 400 lóerő teljesítményszintekkel. A D08-as pedig négy- és hathengeres változatban 160 és 320 lóerő közötti teljesítménylépcsőket kínál.
Annyi újdonsággal azért szolgált az MAN az új TG-családhoz, hogy bemutatta a csökkentett tömegű és belső súrlódású, HY-1344 jelű, hipoid fogazású hajtott tengelyt, amely 44 tonna szerelvényössztömegig alkalmazható főként hosszú távú fuvarozáshoz. Ez akár 2,31-os tengelyáttétellel is elérhető.
A menetpróbán egy 510 lóerős TGX nyerges szerelvényt próbálhattunk ki 35 tonna összgördülőtömeggel. Az új hajtott tengelynek köszönhetően nyolcvan kilométer/óra sebességnél a legnagyobb fokozatban éppen nem érte el az ezret a motor percenkénti fordulatszáma. Erőteljesen, derekasan mászta a nagy emelkedőket, de igényelte is a pörgést. A fordulatszámmérőn 900-tól 1400-ig tartott a zöld mező, ám a 12+2 fokozatú váltó még sík úton sem szeretett úgy felváltani, hogy az 1050-1100-as érték alá essen a fordulatszám, emelkedőn is már 1050-nél visszaváltott. Holott manuálisan beavatkozva ezres fordulatszám alól is szépen összeszedte magát a motor, sőt, emelkedőn is tudta tartani magát, mégis hamar visszaváltott a vezérlés. Kellemetlen tapasztalatot jelentett, hogy emelkedőn mászva 1200-as fordulatszám környékén a hajtáslánctól berezonált a fülke.
A domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, az MAN EfficientCruise pedig már az infrastruktúrához, vagyis a kanyarokhoz, körforgalmakhoz, kihajtókhoz és sebességkorlátozásokhoz is előrelátón alkalmazkodik. Tovább sík úton pulzáló haladásra is képes, vagyis a beállított értékhez képest három kilométer/órával meggyorsítja a járművet, utána hagyja szabadon gurulva lelassulni az alapérték alá három kilométer/órával, újra felgyorsít, és ezt ismételgeti. Ez a funkció a Scania tehergépkocsikból már ismerős, igazoltan hozzájárul a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentéséhez.
Összességében a hajtáslánc újításai és a csökkentett légellenállás eredményeként a D26-os motorral felszerelt 4×2-es nyerges vontatók akár nyolc százalékkal kevesebb gázolajat fogyasztanak elődeikhez képest.
Jövőálló elektromos rendszer
Ám ezzel még mindig nem értünk az újdonságok sorának végére. Alapjaiban újratervezték a TG-család elektromos rendszerét. Az új koncepció szerint minden jármű a saját specifikációjára szabott kábelkötegeket kap, ezáltal csökkenthető a tömeg és a csatlakozók száma, valamint a karbantartás is könnyebb. Ezenkívül egy új csatlakozófelületet helyeztek el a fülke mögött az alvázon a felépítmények áramellátására. Fontos változás, hogy immár egyetlen nagyteljesítményű központi számítógép irányítja a teljes rendszert, hasonlóan az ember központi idegrendszeréhez. Ezáltal a vezetéstámogató funkciók hatékonyabban együttműködhetnek egymással, könnyebb utólagosan beépíteni berendezéseket, sőt, már az önvezetésre is felkészítették a rendszert.
Ritkább szervizelés, nagyobb üzemidő
Szintén fontos változás, hogy a TG teherautók szervizintervalluma a felhasználástól függően már elérheti a 140 ezer kilométert vagy a 18 hónapot. A részecskeszűrő tisztítási intervalluma pedig a D26-os motor esetében 900 ezer kilométer is lehet. Ám az MAN ServiceCare program az adott jármű tényleges üzemelési körülményei alapján, azaz rugalmasan határozza meg az optimális karbantartási ütemezést. Meghibásodás esetén pedig az MAN üzemidő-garanciája cserejárművet vagy naponta akár 180 euró ellentételezést biztosít. Az MAN Perform a telematikai rendszeren keresztül lehetővé teszi az üzemeltetőnek a sofőrök vezetési stílusának kiértékelését. Míg az ABBI weboldalon keresztül a felépítményezők már előre megtekinthetik az adott jármű tervrajzait, így előre felkészülhetnek a felépítményezésre, lerövidítve a folyamatot.
Az MAN TG-család tehát valóban átfogóan és jelentősen megújult, számos úttörő, innovatív megoldást kínál a piacon, ezekkel pedig könnyedén elcsavarhatja majd a járművezetők fejét. Mi tagadás, bennünket sikerült lenyűgöznie a menetpróbán.