Egyre több elektromos rollerrel találkozhatunk a nagyobb városokban, ami növeli a balesetek kockázatát. A Mercedes-Benz oldalsó holttérfigyelő rendszere azonban segíthet időben észlelni a hirtelen felbukkanó rollereket.
Eddig sem volt veszélytelen tehergépjárművekkel a nagyvárosok sűrűn lakott részein közlekedni a holttérben felbukkanó gyalogosok, kerékpárosok és robogósok miatt. Az elmúlt években azonban a potenciálisan veszélyes helyzetek száma is nőtt: a legtöbb nagyvárosban, így Budapesten is egyre több elektromos roller szeli az utakat és a járdákat. Az új közlekedési eszköz nehezen észrevehető, ráadásul a jogi szabályozatlanság miatt úttesten, kerékpárúton és járdán is használják őket. A potenciális veszélyeket csak növeli, hogy a legtöbb esetben bármilyen védőfelszerelés nélkül suhannak a felhasználók.
Ha tehát egy tehergépjármű tolat vagy jobbra kanyarodik, a vezetőnek számítania kell arra, hogy a holttérben egyik pillanatról a másikra felbukkanhat egy elektromos roller, szinte bármilyen irányból. Mivel a legtöbben nem tudják, hogyan lehet szabályosan közlekedni az e-rollerrel, sokan az úttesten mennek vele, de talán még többen a járdákon haladnak, ugyanakkor kerékpárúton is találkozhatunk ilyen eszközökkel. Ez annak köszönhető, hogy nincs pontosan szabályozva az elektromos rollerek használata. A magyar rendőrség hivatalos állásfoglalása szerint segédmotoros kerékpárnak minősülnek, ezért csak úttesten használhatóak, ugyanakkor több szakértő is vitatja ezt a jogértelmezést, ugyanis a KRESZ a rollert a járműnek sem tartja.
Emiatt gyakran kerülhetnek nehéz helyzetebe a tehergépjármű-vezetők, ha például Budapest belvárosába kell szállítaniuk. Lényegében bármelyik útkereszteződésben felbukkanhat a járművük közelében egy akár 30-40 kilométer/óra sebességgel haladó elektromos roller. Az ilyen esetekben lehet életmentő a holttérfigyelő rendszer.
Oldalsó holttérfigyelőt a világon elsőként a Mercedes-Benz kínált a nehéz-teherautóihoz, még 2016-ban az Actros és az Antos típusokat szerelték fel az új biztonsági rendszerrel. Mostanra viszont már több mint húsz, a német gyártó által készített járműváltozathoz kapható, ahogyan a Renault Trucks is felszerelte az általa gyártott járművek egy részét ezzel a kiegészítővel.
A csillagos rendszer lényege, hogy időben figyelmezteti a vezetőt kanyarodáskor és sávváltáskor a teherautó mellett haladó e-rolleresekre, kerékpárosokra, gyalogosokra, illetve más közlekedési eszközökre. Ehhez a jármű oldalára szerelt érzékelők segítségével folyamatosan figyeli a gépkocsi melletti területet menet közben. Ha valami vagy valaki a veszélyzónába kerül, akkor a fülke jobb oldali A oszlopán, a digitális tükörben egy háromszög alakú LED-fény kezd el világítani. Az ütközés veszélyére először intenzívebb piros színű villogással, majd állandó fénnyel figyelmeztet. Eközben a jobb oldali hangszórókon keresztül figyelmeztető hangjelzés is felhívja a vezető figyelmét a közvetlen balesetveszélyre.
Sokat segíthet ez a találmány a veszélyes helyzetek elkerülésében, de más gyártók egyéb megoldásokat is bevetettek a balesetek számának csökkentése érdekében. A Volvo Trucks úgy építette át a járművezető-fülkéket, hogy a vezetők minden irányba, így jobbra is jobban lássanak. Ez különösen fontos szempont volt a városi használatra szánt járművek tervezésénél, például a korszerűsített Volvo FE esetében. Ez a típus elérhető a rendkívül alacsonyra helyezett alacsonybelépésű fülkével is, emellett az ajtókon megnagyobbították az üvegfelület méretét, hogy a vezető közvetlen kilátását biztosítsák, mert a járművezető és a gyalogosok szemmagassága így lényegében egy szintre kerül. Ugyanezeket az elveket követte a Scania is az új, kifejezetten városi felhasználásra tervezett L-széria megalkotásakor. Szerencsére az európai jogalkotók listáján is kiemelt helyen szerepel ez a kérdéskör. Az Európai Parlament és a Tanács tavaly november végén elfogadta azt az új rendeletet, amely jobb közvetlen kilátást biztosító felépítést ír elő a jövőbeli haszonjárművek esetében.