Hirdetés:

Sokkal nagyobb újdonságokat hordoz a Volvo Trucks két új nehézkategóriás tanulmánya, mint a villanyos hajtáslánc, amellyel megpróbálják elterelni a figyelmünket a lényegről.

Szépen lendületet vett a Volvo teherautóinak villamosítása is, beérni látszik a buszokkal hosszú évek óta gyűjtött rengeteg tapasztalat. Több mint egy év tesztüzemet követően tavaly év végén megkezdte az elektromos teherautói forgalmazását a Volvo Trucks. Első körben Franciaországban, Hollandiában, Norvégiában, Németországban, Svájcban és Svédországban rendelhetők az újdonságok, amelyek sorozatgyártását márciusban kezdik majd meg.

A 16 tonna megengedett össztömegű Volvo FL Electric (képünkön) és a 27 tonna össztömegű Volvo FE Electric modellekkel a göteborgiak remekül lefedték a városi elosztófuvarozást és a kommunális alkalmazásokat

A két legkisebb villanyos Volvo értékesítésének bejelentése után egy hónappal viszont még ennél is hatalmasabb hírt lőttek az űrbe. Két új nehézkategóriás koncepcióról rántották le a virtuális leplet, az egyik egy regionális fuvarozásra szánt 4×2-es nyerges vontató, míg a másik egy közel szabványos billencs. Homlokfalukon ott díszeleg az Electric felirat és a kisebb testvérek pöttyös hűtőmaszkja, hogy bárki jól felismerhesse, egy családba tartoznak. Mivel pontosan nulla konkrétumot tartalmazott a bejelentés, ezért gyorsan átlapozhatnánk is, amivel óriási hibát követünk el. Az internet korában ugyanis már (szinte) nincsenek titkok – kedvenc holland lesifotós oldalunk jóvoltából mi már bő egy éve vártunk már valami hasonlót. A tanulmányok ugyanis már a következő generációs Volvo FM és Volvo FMX előfutárai, amelyek az FH fülkéjének több megoldását is átveszik.

A tanulmány és a jelenlegi FM fülkéje

Úgy-úgy, új generáció és nem csak típusfrissítés! Az FM ugyanis a legjobb jóindulattal sem nevezhető „mai csirkének”. Eredetileg 1998-ban debütált, az építőipari vonala 2010 óta él önálló életet FMX néven. Mindkét típus jelenlegi frissítése már 2013 óta szolgál, így bizony itt az ideje a gyökeres váltásnak. Érdemes összevetni a várható és a jelenlegi fülkét, ugyanis számos, az életminőséget javító intézkedést rejtettek a kék fényezés alá.

Ez lehet a tanulmányjárműves szemfényvesztés része is, azonban a jelenlegi igencsak tagolt homlokfalnál lényegesen letisztultabb a koncepciók orra. Ez jelentős mértékben csökkentheti a légellenállást és azon keresztül a tüzelőanyag-fogyasztást.

A bő két évtizedes előző fülkéhez képest az új függőleges A oszlopok lényegesen megnövelik majd a tágasságérzetet. Ez a tárolóhelyek befogadóképességére is előnyös hatással lehet.

Ezek nem mások, mint az FH kecses tartójú külső visszapillantó ükrei. Ez az átörökítés az együvé tartozás fokozása mellett még a légellenállást is csökkenti.

A nagyobb testvértől ellesett módon az ablakvonal előrefelé éles szögben süllyed, ami elősegíti a jobb kilátást a jármű sarkai felé.

Az építőipari felhasználásra szánt kivitel minden bizonnyal a felépítményt is árammal működteti, ami különösen előnyös lehet az érzékeny környezetben – például városközpontban – fekvő építési területeken végzett munkák során. Egyelőre még tippelni is nehéz arról, hogy miként boldogul majd a napi számtalan fordulóval és az egyik irányba rogyásig rakottan közlekedéssel egy ilyen villanybillencs. Szerencsére legalább a regionális fuvarozásról közöltek egy kézzel fogható adatot: a megcélzott átlagos futásteljesítmény e szegmensben évi 80 ezer kilométer. A kisebb testvérek 200-300 kilométer hatótávolságát figyelembe véve ez bizony azt irányozza elő, hogy e járművek a hét minden napján dolgozni fognak. Munkás napokra számíthatnak majd a hosszú évek után megújuló FM és FMX hagyományos hajtásláncú változatai is. Ezeket minden bizonnyal még az elektromos változatoknál előbb megismerjük, hiszen ismét az IAA évét írjuk, ami mindig drasztikusan megnöveli az újdonságok számát.

Az FE Electric is két tengelyt hajt, ezért annyira nem is meglepő, hogy ez egy 8×4-es villanyos