Igen fiatal, korszerű buszpalettával büszkélkedhet az MAN és a NEOPLAN, hiszen az elmúlt években teljesen új generációval mutatkozott be az MAN Lion’s City városi busz, az MAN Lion’s Coach és a NEOPLAN Tourliner távolsági busz, valamint új típusként megjelent az MAN Lion’s Intercity városközi busz és az MAN TGE minibusz. Ennek ellenére bőven tud majd újdonságot mutatni a gyártó az október 18. és 23. között nyitva tartó Busworld kiállításon.
Egyedi dizájnjáról minden irányból könnyen felismerhető a Lion’s City E elektromos városi busz
Elektromos városi
A mai trendeknek megfelelően minden bizonnyal a tavalyi hannoveri IAA-n már kiállított, teljesen elektromos hajtású Lion’s City E áll majd a figyelem középpontjában. A helyileg nulla károsanyag-kibocsátással üzemelő modellt kívülről látványos dizájnelemek különböztetik meg a belső égésű motorral hajtott változatoktól, többek között LED-es fénycsíkok, egyedi ablakvonalak és az akkumulátorok elhelyezése miatt magasabb tetővonal. Az utastérben fontos eltérés, hogy a helytakarékos villanyhajtásnak köszönhetően a bal hátsó sarokban a motortorony helyére további négy ülés kerülhetett, így a kiállított 12 méteres példány 35 ülőhelyet, összesen 88 férőhelyet kínál. Az elektromosan működtetett, így igen csendesen nyíló és záródó ajtók függőleges LED-sávjai nyitáskor zölden, záráskor pirosan világítanak. Ezenkívül kék műbőrkárpitozás és kék LED-es rejtett hangulatvilágítás utal a fenntartható városi közösségi közlekedés megteremtését elősegítő hajtásmódra.
Az elektromos hajtásnak köszönhetően a Lion’s City E hátuljából hiányzik a motortorony, így négy utasüléssel többnek jut hely
Kék LED-es rejtett hangulatvilágítás a Lion’s City E utasterében
A műszerfalon csak a legszükségesebbeket módosították az elektromos modellben. A műszerpanelen a fordulatszámmérő helyén látható műszer a pillanatnyi hajtási vagy rekuperálási energiaszintet mutatja, alatta a kis műszerek pedig az akkumulátor töltöttségét, illetve hőmérsékletét. A kisméretű központi kijelző a töltési folyamatról, illetve százalékosan kifejezve az akkumulátor töltöttségéről is tájékoztat. Kár, hogy a viszonylag egyszerű menüje csak a műszerpanel gombjaival kezelhető, a kormánykerékről nem. Az energiafogyasztási adatokat persze kilowattban mutatja a kijelző, ám a tesztjárműben ezeket még nem láttuk, mert nem programozták fel.
Csak a legszükségesebb mértékben különbözik az elektromos Lion’s City vezetőállása a belső égésű motorral hajtott modellekétől
Sajnos ezt a buszt csak egy néhány száz méter hosszú körön vezethettük, legfeljebb harminc kilométer/óra sebességgel. Annyi azonban így is kiderült, hogy a 270 kilowatt csúcsteljesítményű és 160 kilowatt állandó teljesítményű villanymotor rendkívül dinamikusan és egyenletesen gyorsítja a járművet, az utasoknak bizony erősen kell kapaszkodniuk, ha a gépkocsivezető nehéz cipőben vezet. Ám a kormánykeréken a szokásosnál nagyobb rezgéseket éreztünk, főleg gyorsításkor. Ilyen kis távon energiafogyasztást nem tudtunk figyelni, azonban a gyártó mérései szerint ideális körülmények között akár 270, de rosszabb esetben is legalább 200 kilométer hatótávolsággal számolhatnak az üzemeltetők.
A Lion’s City E műszerpanelje minden szükséges adatról tájékoztat az elektromos hajtással kapcsolatban
A 120 férőhelyes csuklós modellt ezzel szemben 540 kilowatt csúcsteljesítményű és 320 kilowatt állandó teljesítményű motor hajtja. Míg a szólók tetejére hat akkumulátorcsomag kerül 480 kilowattóra kapacitással, addig a csuklósokra nyolc csomagot szerelnek 640 kilowattóra kapacitást biztosítva. A lítiumion-akkumulátorok élettartama legalább hat év, a teljes feltöltés 150 kilowatt töltőteljesítménnyel három-négy órát vesz igénybe. Jövőre 15 eBus áll tesztüzembe Európa öt országában kiválasztott ügyfeleknél, az év második felében pedig megkezdődik a szóló, majd 2021 első felében a csuklós modellek sorozatgyártása.
A Lion’s City E központi kijelzője kicsi, de színes és grafikus, megfelelően tájékoztat az akkumulátor töltöttségéről és a töltési folyamatról
Megnyújtott csuklós
A Lion’s City 19 azonban a Busworld kiállításon áll majd első ízben a nagyközönség elé, és ezt a változatot még mi sem láthattuk az előzetes sajtórendezvényen. Ez a Lion’s City csuklós busz háromtengelyes, 18,75 méter hosszú, négyajtós kivitele, amely alaphelyzetben 45 helyett 49 utasülést és még több állóhelyet tartalmaz, így jobban megfelel a nagy utaskapacitást igénylő járatokra. A Lion’s City 19 dízel- és gázmotorral egyaránt rendelhető lesz, sőt, mindkettőhöz az EfficientHybrid modul is társítható. Az első példányokat várhatóan 2020 harmadik negyedévében szállítják majd ki az ügyfeleknek.
Hibrid modullal
Vezethettük viszont a Lion’s City szóló városi buszt 280 lóerős, D15-ös motorral, ZF EcoLife hatfokozatú automatikus váltóval és EfficientHybrid modullal. Ennek lényege, hogy a lendkerékházba épített villanymotor gyorsításkor rásegít a hajtásra, fékezéskor generátorként visszatermeli a fékezési energiát a tetőn elhelyezett szuperkondenzátorba, valamint erős önindítóként szolgálva a stop-start funkciót is lehetővé teszi. A D15-ös motor a villanymotor rásegítésével már kis fordulatszámon is igen dinamikusan gyorsította a járművet. Átlagos gyorsításkor a váltó már 1100-as percenkénti fordulatszám környékén felkapcsolt, 800-850-re ejtve vissza a motorfordulatot, és az erőforrás innen is erőlködés nélkül, üzemszerűen húzott. A stop-start funkció azonban nem bizonyult ennyire meggyőzőnek. A tesztjárműben megálláskor gyakran nem állt le a dízelmotor, holott ehhez minden feltétel adott volt. Ha pedig leállt, akkor érezhetően beleremegett az egész utastér, ám az újraindulásba még inkább. Továbbá azt is felettébb hiányoltuk, hogy a műszerpanel semmilyen tájékoztatást nem adott az elektromos rendszer működéséről, sem az energiafolyamatot, sem a szuperkondenzátor töltöttségi szintjét nem mutatta.
Jól látható a korszerű D15-ös dízelmotor lendkerékházában az EfficientHybrid modul kompakt villanymotorja
Gázzal jobb
Sokkal jobb vezetési élményt nyújtott a Lion’s City 18G csuklós, gázüzemű városi busz, amely a vadonatúj, 9,5 literes, 320 lóerős, 900-as és 1500-as percenkénti fordulatszám között 1400 newtonméter legnagyobb nyomatékot kifejtő gázmotort és a ZF EcoLife automatikus váltót kapta, az EfficientHybrid modullal kiegészítve. Eleve jóval csendesebben és szebben járt a gázmotor a dízelnél, továbbá a stop-start funkció működésekor lényegesen simábban állt le és indult újra, szinte olyan lágyan, mint egy kishaszonjármű erőforrása. A gázüzemű motorokra jellemző, hogy csak lassan, sokszori átfordításra indulnak be, ám ez az aggregát mindig azonnal életre kelt. Ráadásul kiváló nyomatékleadási jelleget mutatott. Nem túl intenzív gázadásra már 1200-as percenkénti fordulatszámnál felkapcsolt a váltó, 800-ra ejtve a fordulatszámot, és a gázmotor innen is erőlködés nélkül felállt, 900-as fordulatszámon vígan cirkált. Ötven kilométer/óra sebességnél hatodik fokozatban ezres fordulatszámon duruzsolt az erőforrás.
Púpok a hatékony és tiszta üzemelésért: a középső nagy púp tartalmazza a sűrített földgáz tárolására szolgáló palackokat, míg a hátsó kis púp a hibrid modul szuperkondenzátorát
Hatékonyabb Intercity
A Lion’s Intercity is a hajtáslánc terén újult meg jelentősen. A Busworld kiállításon mutatkozik be először az új, D1556 LOH dízelmotor a városközi járatokra és iskolabuszos alkalmazásokra ideális típusban. A továbbra is a kínálatban maradó, már jól ismert D08-as dízelmotor mellett az új, hathengeres, kilencliteres erőforrás 280, 330 és 360 lóerő teljesítményszinteket kínál. Ezenkívül az új MAN TipMatic Coach 12 fokozatú automatizált váltó is bekerül a Lion’s Intercity programjába. Így jövő tavasztól egy igazán korszerű és hatékony hajtáslánccal is választható lesz a típus.
További újdonság a ZF EcoLife Coach, a Lion’s Coach távolsági buszokhoz kínált bolygóműves automatikus váltó
Fokozott biztonság
A Lion’s Coach egy 13 méteres, kéttengelyes, 470 lóerős, 48 ülőhelyes, kerekesszék-emelővel és két kerekesszékes hellyel ellátott kivitellel képviselteti majd magát a kiállításon. Ebben a buszban próbálhattuk ki az új oldalsó és elülső holttérfigyelő rendszert, amely 2020-tól az MAN és a NEOPLAN távolsági buszaihoz, sőt, az MAN csuklós városi buszaihoz is elérhető lesz gyárilag, illetve utólag beépíthető felszerelésként egyaránt.
Az első tengely fölötti ajtónál található a kerekesszék-emelő
Igényesen, az utasülések támlájába építik be az USB-csatlakozót a Lion’s Coach buszokban
A Turn Assist egy front- és két oldalkamerából áll, előbbit a szélvédő mögé, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer kamerája mellé, utóbbiakat kétoldalt a hátsó oszlopokra szerelik fel. Amennyiben a képeket elemző szoftver gyalogost, kerékpárost vagy más járművet észlel a jármű közelében, akkor az A oszlopokra, illetve a középkonzolra szerelt kis kerek képernyőkön megjelenő fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt a veszélyhelyzetre. Sőt, a középkonzolra kerülő képernyő az észlelt közlekedési táblákat is jelzi, valamint a sebességhatár túllépésére is figyelmeztet. Ezáltal az új vezetéstámogató rendszer jelentősen hozzájárul az aktív biztonság fokozásához.
Az új holttérfigyelő rendszer kis kameráját mindkét oldalon a leghátsó oszlopra, magasra szerelik fel
Az A oszlopokon és a középkonzolon elhelyezett kis kijelzőkön látható az új holttérfigyelő rendszer figyelmeztetése
Exkluzív csapatbuszok
Emellett több egyedi berendezésű, luxusszínvonalú csapatbuszt is megtekinthettünk az előzetes sajtóbemutatón, köztük az FC Bayern München új buszát. Ebben a 32 prémiumszínvonalú, állítható fejtámlájú ülést az FCB arculatával megegyező bőrkárpitozás díszíti, a rejtett LED-es hangulatvilágítás a csapat színeiben játszik, a mennyezeten pedig a csillagos égboltot idézik a kis LED-ek. A négy állítható magasságú asztalhoz szembefordított ülések tartoznak például a stratégiai megbeszélésekhez. A szórakoztatásról persze nagy teljesítményű multimédia-rendszer, míg az ellátásról a hűtőktől a mikrohullámú sütőn át a mosogatótálcáig mindennel felszerelt, nagy konyha gondoskodik.
Az FC Bayern München MAN Lion’s Coach csapatbusza is a plaueni Bus Modification Center üzemében készült, egyedi igények alapján
Igazán egyedi és exkluzív környezetben utazhatnak, pihenhetnek az FC Bayern München játékosai
Az FC Bayern München csapatbuszának hátulját egy mindennel felszerelt konyha tölti ki
Ez a csodálatos csapatbusz is az MAN Bus Modification Center műhelyében készült Plauenben, ahol nem ismerik azt a szót, hogy lehetetlen. Az idén éppen százéves buszgyártási hagyománnyal büszkélkedő üzem hatvanezer négyzetméteres területén 147 munkatárs és 18 gyakornok még szokatlan ügyféligényeket is csúcsszínvonalon valósít meg. Itt készültek egykor a VOMAG autóbuszok, amelyek maguk is különleges innovációikról, úttörő megoldásaikról és egyedi ügyféligények teljesítéséről voltak ismertek. Készítettek például négykerékhajtású buszokat, sőt, 1939-ben már 300 lóerős autóbuszt is gyártottak félautomatizált váltóval. Az üzemben tavaly 148 buszt és 276 kishaszonjárművet építettek át egyedi igények szerint.
A VOMAG 1939-ben már 300 lóerős autóbuszt is gyártott
Mozgó művészet
Ám nemcsak focisták és más sportolók választják előszeretettel az MAN és a NEOPLAN autóbuszait, hanem zenészek is. A movingART kampány második fordulójának keretében ugyanis két kreatívan dekorált NEOPLAN Tourliner szállítja a The World of Hans Zimmer elnevezésű turné szimfonikus zenészeit Európa-szerte a koncertek helyszíneire. A Busworld kiállításon is megmutatkozó Tourlinerek többek között prémiumszínvonalú ülésekkel, exkluzív felszereltségű konyhával és korszerű szórakoztatórendszerrel gondoskodnak a zenészek pihentető kényelméről.
Két NEOPLAN Tourliner prémiumbusszal turnézik Hans Zimmer szimfonikus zenekara Európa-szerte
Új minik
Mindemellett két MAN minibusz is világpremierjét tartja majd a brüsszeli kiállításon. Az egyik a TGE City, amelyet a TGE zárt furgonból alakítanak ki városi személyszállításra. Az alacsonypadlós járművet a városi alkalmazáshoz megfelelő utasajtókkal, felhajtható ülésekkel, kerekesszékes és babakocsis helyekkel, nagy oldalablakokkal, elöl és kétoldalt viszonylatjelzőkkel, tolatássegítő kamerával, valamint tetőlégkondicionálóval látják el. Ezt a praktikus városi személyszállítót sajnos még nem mutatták meg nekünk az előzetes sajtórendezvényen.
A Busworld kiállításon tartja premierjét az eTGE Combi
Az eTGE Combi modellt viszont vezethettük is. A tisztán elektromos hajtású eTGE furgonból kialakított járműbe fahatású padlót, Lion’s Intercity üléseket és tetőlégkondicionálót építenek be, így a WLTP szerint 114 kilométer hatótávolságával és 8+1 fő kapacitásával transzferjáratokhoz, illetve rövidebb távú utazásokhoz is ideális. A fűthető utasülések síneken csúsztathatók, így igen rugalmasan variálható a belsőtér, sőt, hátulra kerekesszék-emelő is beépíthető. Ugyanolyan kellemes vezetési tapasztalatokat szereztünk az eTGE Combival, mint tavaly nyáron az eTGE kisáruszállítóval (2018. augusztus-szeptemberi lapszám), csendes, dinamikus, kifinomult hajtásláncú, korszerű műszerfala pedig rendkívül sok hasznos adatot és funkciót kínál az elektromos üzemeléssel kapcsolatosan.
Le sem tagadható, hogy a zárt furgonból készül az eTGE Combi elektromos transzferbusz
A Lion’s Intercity típusból származnak az eTGE Combi utasülései, ugyanis a Lion’s Coach ülései nem férnének el szélességben
Jogosan merül fel a kérdés, hogy az eTGE-ből miért nem készítenek városi buszt, hiszen a hatótávolsága ehhez lenne a legmegfelelőbb. Egyrészt az akkumulátorok miatt nem lehetne eléggé alacsony a padlószint, másrészt a 3,5 tonna össztömeg kevés lenne a megfelelő utaskapacitáshoz. Idővel persze ezek az akadályok is elhárulhatnak.
Mindenesetre így is bőven akad majd újdonság, illetve érdekesség az MAN és a NEOPLAN standján a Busworld Europe 2019 kiállításon, amelyek rövidesen a piacon is elérhetővé válnak.