Ilyen még nem volt, de egyszer talán megjelenik majd az utcákon is a reggel-délután személyszállító, nap közben árufuvarozó, éjszaka hulladékgyűjtő, akkumulátoros-elektromos hajtású, önvezető jármű. Merészet álmodtak a Scaniánál, de lehet realitása.
Hirdetés:

Következő szintre emelni a városi szállítást – ezt a nem kis feladatot vállalták magukra a svéd tervezők, és elkészülve munkájukkal, magabiztosan köszöntik alkotásuk megcsodálóit: Üdvözöljük a jövőben! Hozzászokhattunk már a bombasztikus bejelentésekhez, de ezúttal csakugyan új ötletről van szó, amely megérdemli a figyelmet.

 -

Nézőpont kérdése, hogy cserefelépítményes vagy cserealépítményes jármű ez. A lényeg, hogy percek alatt átállítható egyik feladatkörről a másikra

A Scania akkumulátoros-villanymotoros hajtású, önvezető városi koncepciójárműve reggel elviszi munkahelyükre az ingázókat, délután hazajuttatja őket, a kettő között áruterítésre használják, éjszakai műszakban pedig hulladékgyűjtőként szolgál. És mikor pihen? Csak amíg felépítményt cserélnek rajta, vagy ha úgy tetszik, amíg átrakják az önjáró modult a másik felépítmény alá! Vagyis míg a Mercedes-Benza Renault és a Rinspeed gördeszkákban gondolkodnak, itt csupán tengelymodulokat alkalmaznak. Az NXT első és hátsó hajtómodulja egyaránt illik autóbusz, dobozos áruszállító vagy hulladékgyűjtő jármű felépítményéhez. A nyolc méter hosszú autóbuszmodul kompozit egységként készült, lényegesen csökkentve a tömeget, amely mindössze nyolc tonna. A hengeres akkucellákat a padló alatt helyezték el, kihasználva az egyébként holt teret, és javítva a tömegelosztást. A jelenleg rendelkezésre álló akkumulátorokkal 245 kilométerre becsülik a hatótávot. A Scania NXT tanulmányt buszként az UITP Global Public Transport Summit közösségi közlekedési világkonferencia alkalmával mutatták be Stockholmban.

 

 

A jövő megoldásai

A Scania eddig is jó volt moduláris rendszerek kifejlesztésében és gyártásában, mostani innovációjával, a funkcióváltó NXT-vel, e téren lép egyet előre. Alig akad olyan nagyobb város, ahol ne lenne probléma a zsúfoltság és a légszennyezés. A megoldás csakis egy fenntartható közlekedési rendszer lehet. „Az NXT a városi személy- és áruszállítás jövőjének látomása. Műszaki megoldásai egy részének még be kell érnie, de nekünk fontos volt, hogy máris megépítsünk egy koncepciójárművet, hogy kézzel foghatóan felmutassuk, milyen elképzelések állnak a megvalósíthatóság határain belül” – mondta a vállalat elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson. „Az NXT 2030-ra és azutánra gondolva készült, de néhány élvonalbeli részlete már most is rendelkezésre áll.”

 -

 -

 -

A közlekedési ökoszisztéma érdemleges megváltoztatásában nagy szerep jut a járműveknek, de az eddiginél sokkal többre van szükség. Az egész infrastruktúrát át kell alakítani, hogy helyük legyen benne elektromos és önvezető gépkocsiknak. A személyek és áruk heti hétnapos, napi 24 órás összehangolt mozgatásához nem egymástól függetlenül tervezett, széttagolt, hanem koherens rendszerre van szükség.

 -

Többféle járműhosszúság valósítható meg, mivel a felépítmény alá helyezett önjáró moduloknak mindegy, mi van fölöttük

Sok múlik a szervezésen

A haszonjárművek mozgása sokféle értelemben mondható egy város vérkeringésének. Arról van szó, hogyan jutunk el óvodába, iskolába, munkahelyre, hogyan jut el az üzletekbe, vendéglőkbe az élelmiszer, hogyan kapják meg a gyógyszereket a kórházak, és hogyan tűnik el a hulladék az ajtónk elől. Jelenleg ezek a folyamatok messze vannak az optimálistól, hiszen például reggel töltik fel áruval a boltokat, amikor szinte mindenki úton van. Másrészt a haszonjárművek jó részét kitiltják a városközpontokból éjjel, amikor alszanak az emberek.

Henrik Henriksson szavaival: „Mi, itt a Scaniánál, nem tudjuk átrajzolni a városok teljes közlekedési rendszerét. Képesek vagyunk viszont ösztönözni a változásokat, és éppen ez az alapgondolat az NXT mögött – hogy az eddigitől eltérően tűnődjünk el a fenntartható fuvarozáson és annak járművein.”

 -

Meglehetősen spártai az utastér, de hiszen csúcsforgalmi kisegítésre való

 -

Egy-egy ülőgarnitúrát alakítottak ki a két végében

Nagy lépés

A közösségi közlekedés mindig is megosztást jelentett. Most ebben kell fellépni a következő szintre. Magasabb fokú automatizálással egyszerű lesz növelni a közösségi közlekedés rugalmasságát. „Ez az egész nagyon új, nagyon más. Szerencsére a rugalmas tervezés és a modularitás alapérték a Scaniánál” – jelentette ki Robert Sjödin, az NXT projektvezetője. „Apró lépésekkel folytonosan fejleszteni egyike a Scania jellemzőinek” – lengette tovább a tömjénfüstölőt Robert Sjödin. „Most óriáslépést teszünk a jövőbe. Ez a koncepció felbecsülhetetlen értékű adatokat szolgáltat elektromos, önvezető járműveink fejlesztéséhez.” El kell ismerni, van valós érték a kissé fellengzős fogalmazás mögött. Cserefelépítményes teherautók eddig is működtek, de az, hogy ilyen ügyesen lehessen variálni egy modulrendszerű flottával a személy-, áru- és hulladékszállítást, az merőben új idea, és könnyen lehet, hogy jelentős változásokat vonz magával.

 -

A középre benyúló konzolon a tekegolyó méretű gömb érintésérzékeny utastájékoztató