Véget ért az idei Dakar: az évek óta tartó IVECO-KAMAZ viadalból most az oroszok kerültek ki győztesen, az olasz egység ezúttal harmadikként végzett. Az autók mezőnyében meglepetés született, ugyanis egy Toyota haszongépjármű állt fel a dobogó tetejére
Hirdetés:

Az elmúlt évek Dakar terepralijai a KAMAZ és az IVECO márkák párharcáról szóltak, miután 2012-ben Gerard De Rooy több éves orosz hegemóniát tört meg az első hely megszerzésével és került az élvonalba. A kamionosok trófeája idén ismét keletre vándorolt.

A 2019-es Dakar-rali szokatlan rövidsége ellenére az egyik legnehezebb versenyek bizonyult a sorozat Dél-Amerikába történt áthelyezése óta. A teljes táv ezúttal mindössze 5000 kilométerre adódott, ebből közel 3000 kilométeren mértek időt, tíz szakaszon. A rajtnak és a végső befutónak is egyaránt Peru fővárosa, Lima adott helyet. Az idei az első olyan Dakar, amely a korábbi szomszédos résztvevők visszalépése miatt csupán egyetlen országot érintett.

 -

A KAMAZ és Nyikolajev nem tudott hibázni

A kamionok mezőnyében a KAMAZ-Master csapat színeiben induló Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov „trojkának” másodszorra sikerült megvédenie a címet, így Nyikolajev tizedik alkalommal állhatott dobogóra 13 éves Dakar-pályafutása során. Az 500-as rajtszámot viselő nyertes KAMAZ egység 41óra 1 perc 35 másodperc összesített idővel érdemelte ki az elsőséget, a dobogó második helyét elérő csapattársak (Dmitij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnyur Musztafin) pedig 25 perc 26 másodperc hátránnyal értek célba.


 -

Mind a négy IVECO Powerstar befejezte a versenyt

A Gerard De Rooy névadó vezette PETRONAS De Rooy IVECO alakulat fő egysége a hatodik és a hetedik szakaszon szerezte meg a győzelmet, így idén csak a harmadik hely jutott nekik. Nyikolajev mellett a 38 éves holland versenyző is rutinos dakarosnak számít, hiszen 2002-es debütálása óta hetedik alkalommal sikerült feljutnia a dobogóra, és két ízben sikerült győzelmet aratnia (2012, 2016). Az IVECO gyári csapata semmit sem bízott a véletlenre, az évek során bevált csőrős Powerstar versenykamionnal vágott neki a perui dűnéknek. Mindössze annyi változás történt, hogy a nagyobb megbízhatóság érdekében független felfüggesztés helyett merevtengelyt alkalmazott a gárda. 


 -

Al-Attyah harmadik egyéni és a Toyota márka első diadalát szerezte meg

Az autók között meglepő módon egy terepezésre átalakított Hilux haszongépjárművel ért fel a csúcsra Nasser Al-Attiyah, aki a Toyota GAZOO Racing SA csapat színeiben tízből kilenc szakaszgyőzelemmel diadalmaskodott. A katari versenyző Matthieu Baumel francia navigátorral az oldalán egyszerre három címet is magáénak tudhat. Egyéni elsősége mellett ugyanis ez lett a Toyota  márka első Dakar-győzelme, és a Hilux az első olyan benzinmotoros autó, amely nyerni tudott a verseny történelmének dél-amerikai korszakában. A páros a tíz mért szakaszt 34 óra 38 perc 14 másodperc alatt teljesítette, 46 perc előnnyel a második helyezetthez képest. Al-Attiyah egyébként a második olyan versenyző, aki eddigi pályafutása során három különböző járműgyártóval nyerte meg a Dakar-ralit (2011: Volkswagen, 2015: Mini).