Újra meg újra állnak elő jelentős nagyvállalatok olyan tehergépkocsikkal, amelyek felhívják a figyelmet, hogy mennyire pazarolják a jelenleg futó, sőt, legújabb típusok a kifogyásra ítélt, de addig is egyre dráguló gázolajat. Legutóbb a kenőanyagairól ismert világmárka, a Shell Lubricants és az AirFlow Truck Company fogott össze, majd mutatta be az eredményt a kaliforniai Sonoma Raceway versenypályán.
Nagy a tét
A nehéz-tehergépkocsik következő generációjaként felvezetett Starship (Csillaghajó) tervezésének és megvalósításának célja megoldások kidolgozása volt az áruszállítás energiaigényének mérséklésére. 2018 májusában nagyszabású fuvarfeladattal demonstrálta képességeit a jármű: parttól-partig, azaz Kaliforniától Floridáig robogott el az Egyesült Államokban engedélyezett maximális szerelvényössztömeggel.
Robert Mainwaring, a Shell Lubricants műszaki innovációs igazgatója a következő szavakkal érzékeltette a téma jelentőségét: „A közlekedés több mint negyedét veszi igénybe a világ összesített energiafelhasználásának, és az energiával összefüggő szén-dioxid-kibocsátás ötödét adja. Ez utóbbi 72 százaléka a közúti közlekedésnek tulajdonítható, azon belül jelentős részben a tehergépkocsiknak. A haszonjárművek hatékonyságának és ezáltal tüzelőanyag-fogyasztásának, illetve károsanyag-kibocsátásának javítása nagyon fontos feladat.”
Áramvonalas burkolatok és napelemek minden mennyiségben
Együttműködés
A Shell, mivel nem járműgyártó, az együttműködésben látja hozzájárulásának lehetőségét. Elsősorban az autóipar beszállítóival keres kapcsolatot. Az utóbbi években kifejlesztett egy koncepcióautót, amely kis tömegével, áramvonalazásával és kenésével mutatott egy lehetséges példát a személyszállításban. Most pedig a Starship követi, az árufuvarozásban.
A Shell műszaki konzulensként vette ki a részét a projektből, és ajánlásokat tett a Starship kenőanyagaira. A Shell következő generációs, kis viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy igénybevételre tervezett alapmotorolaja újszerű adalékokkal csökkenti az alkatrészek kopását, a lerakódásképződést és az olaj elfáradását. Mivel hígfolyósabb, jelentősen leszorítja a tüzelőanyag-fogyasztást a megszokott SAE 15W-40-hez képest. Viszkozitása azonos a Shell Rimula Ultra E+ olajéval, amelyet világszerte tesztelnek a beszállítók.
„Minőségi kenőanyagok vezető gyártójaként a termékeinken túlmutató felelősséget vállalunk a járműipar felé. Éppen ezért vagyok büszke együttműködésünkre az AirFlow Truckinggal – új utakat taposunk ki, amelyek ügyfeleink, a fuvarozók és a köz javára válnak az elkövetkező években” – mondta Chris Guerrero, a Shell nagy igénybevételre való kenőanyagaiért felelős igazgató.
Ami a partnert illeti, az AirFlow Truck Company már korábban is épített két nagykategóriájú, áramvonalas, hatékony szerelvényt, 1983-ban, illetve 2012-ben. Ez utóbbi, a Bullet Truck (magyarul puskagolyó), közel harminc tonna szerelvényössztömeggel közlekedett, rekordnak számító, 17,5 liter/100 kilométer átlagfogyasztással.
A szupergyorsvonatokéhoz hasonló orrkialakítás is segíti a légellenállás minimálisra szorítását
A Starship technikája
A Starship Project nyerges vontató egyedi, aerodinamikus külső elemei (oldalburkolat, motorházfedél és orr) karbonszálas kompozitból készülnek. Hathengeres motorjának teljesítménye 400 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 2508 newtonméter. Jó hosszú áttételével akár 800-as percenkénti motorfordulatszámmal is képes közlekedni. A légellenállást és a motor felmelegedéséhez szükséges időt a hűtőrács aktívan záródó, illetve nyíló lamellái csökkentik.
A későbbiekben hibrid villanymotoros tengellyel helyettesítik majd a vontató egyelőre nem hajtott harmadik tengelyét. Ezáltal javul a mászóképesség, amikor a legnagyobb a tüzelőanyag-fogyasztás, lejtőn és fékezéskor pedig energiát táplál vissza a rendszer az akkumulátorokba, későbbi gyorsításokhoz. Szerepet játszik a vonóerő és a hatékonyság kedvező alakulásában a fejlett motorvezérlés és az automatizált sebességváltó is. A 48 voltos akkumulátortelepet a pótkocsi tetején elhelyezett 5000 wattos napelem tölti, amelynek teljesítménye egymagában elegendő az olyan fogyasztók működtetésére, mint a világítás, az ablaktörlő, a szellőzőventilátorok, a légkondicionálás és a fűtés, a mikrohullámú sütő, a műszerek és más elektromos berendezések.
A közúti árufuvarozás világszerte egyformán néz szembe a „kevesebből messzebbre” kihívásával; a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentésével maximális rakománytömeg mellett; illetve a különféle előírásokkal. Sokféle innovatív műszaki megoldás áll már rendelkezésre, ezekből sokat felhasználtak a Starshipben. Az persze kérdéses, hogy mennyire életszerű egzotikus anyagokat, például karbont alkalmazni sok-sok tonnás járművek építésére, hiszen továbbra is érvényesek a gazdaságossági követelmények. A Starship egyelőre űrhajónak hat, majd meglátjuk, mennyi minden megy át belőle a nagyléptékű sorozatgyártásba.