Egyelőre még csak kísérleti léggömb ez a böhöm nagy koncepciójármű, az amerikai piac reakcióinak szondázására, de kellő érdeklődés esetén egész modellcsalád nőhet ki belőle.
Hirdetés:

Március végén a New York International Auto Show adta a helyszínt egy tipikus amerikai Népautó bemutatására: a Volkswagen Atlas Tanoak pickupról hullott le a lepel. Az Atlas a Volkswagen amerikai SUV-típusa, Tennessee államban, Chattanooga városában készül (Európába nem exportálják, csak Oroszországba és arab országokba), akkora, hogy dodzsemnek tűnik mellette a Touareg. A portfólió kiegészítésére kéne mellé egy odaát felső középkategóriájúnak minősülő platós jármű, hogy beszállhassanak az ottani autópiac egy jelentős szegmensébe. El is készítettek egy ilyen koncepcióautót, a Kaliforniában és Oregonban honos, negyven méter magasra megnövő örökzöld tölgyféléről elnevezve.
Az Atlas Tanoak az első pickup a Volkswagen MQB, azaz moduláris keresztmotoros padlólemeze alapján. Ezt mondják az autóipar leginnovatívabb és legrugalmasabb platformjának, széles járműskálához használható, a Polótól az Atlasig, sőt, mint az Atlas Tanoak jelzi, további lehetőséget rejt magában. Jelenleg nincsenek még konkrét tervek az Atlas Tanoak gyártására, de ha kedvezően fogadja a közönség és a sajtó, bizonyára hamarosan beindul a futószalag.

 -

Nem állandóan világítanak a díszlécek és a keretek, hanem animált fényjátékot játszanak le

 

Nem aprózzák
Noha az Egyesült Államokban felső középkategóriájúnak számít az Atlas Tanoak, mitőlünk nézve vegytiszta nagyzolásnak tűnnek méretei. Mindent átszámítgatva colból milliméterre, a következők adódnak: hosszúság 5438, szélesség 2029, magasság 1844, tengelytáv 3259, szabad hasmagasság 249. A négyajtós, ötszemélyes fülke mögött a plató 1628 milliméter hosszú, 1450 széles és 530 mély, tehát csukott hátfalajtóval szállíthat kerékpárokat és szörfdeszkákat, nyitottal pedig quadokat és terepmotorokat – e példákkal mindjárt ki is jelölve a lehetséges felhasználás főirányait. A hátfalajtó lenyitásával 2291 milliméteresre nyúlik a rakfelület. A pótkereket a plató alatt helyezték el, hogy a rakomány bolygatása nélkül lehessen hozzáférni.
A Tanoak saját tömegéről szemérmesen hallgatnak, csak abból következtethetünk rá, hogy az árban is eléggé nehézsúlyú (alsó hangon 57 ezer dollár) Atlas túllépi a két tonnát.
Sajátos részlet az alaphelyzetben a fülke hátfalánál rögzített poggyásztartó keret, amely hátracsúsztatható a plató közepéhez, olyasmi rögzítésére, mint egy kenu vagy létra. Tehát nincs szükség utólag felrakott platódobozra, hogy tetőcsomagtartóval lehessen használni az autót.

 -

Bőséges férőhely és luxuskocsihoz illő berendezés fogadja az utasokat. Itt parancsnoki hídon érezheti magát az ember

 

Csak benzinmotor
Talán érthető, hogy a dízelbotrány után kizárólag benzinmotorral jelent meg az Atlas Tanoak. A 3,6 literes, V6-os FSI 276 lóerejét és 360 newtonméterét nyolcfokozatú automatikus váltó továbbítja a 4MOTION összkerékhajtásra. Active Control rendszer ad választási lehetőséget az útviszonyoknak (száraz, vizes, síkos, terep) megfelelő menetmódok között. Nehezebb körülményekhez terepáttétel áll rendelkezésre. Az újonnan tervezett húszcolos könnyűfém keréktárcsákra 275/55-ös gumiabroncsokat szerelnek. A legnagyobb sebességet nem tudhatjuk meg, de azt igen, hogy nulláról száz kilométer/órára 8,5 másodperc a gyorsulási idő.

 

Önálló dizájn
Jóllehet a sorozatgyártású SUV leszármazottja az Atlas Tanoak, a dizájn teljesen új. Marcona front utal küldetésére, fényszórói fénydiódásak. Alulról masszív haspáncél védi a járművet, és ha igazán komolyra fordulnának a dolgok, a centrálisan beépített csörlő karabineres drótköteléhez lehet folyamodni. Mire való egy ilyen autó? Jórészt a tulajdonos fényezésére. Erre pedig aligha akad jobb egy tűzijátéknál! Amint kinyitják az Atlas Tanoak ajtaját, beindul az animált fénytünemény: fokozatosan kivilágosodik a front VW emblémája, majd a fehér fény kifut a két díszlécen a fényszórókeretekig, hogy aztán visszaszaladjon középre, és végül világít az egész, az alsó légbeömlők keretét is beleértve. Hasonló mutatvány megy végbe hátul is, csak piros színben. Mielőtt túl hangosan nevetnénk ezen a cirkuszon, gondoljunk arra is, hogy az ilyen díszkivilágítás fokozza egy jármű láthatóságát, és ezáltal az aktív biztonságot, akárcsak a kerékívek borostyánszínben világító oldallámpája.
Alul némiképp mulattató a diffúzort utánzó kialakítás, viszont annál jobban jöhet egy-egy nehéz helyzetben a két erős kötélhorog.

 -

A kijelzők digitálisak, a nyolcfokozatú automata választókarja mögött az útviszonyoknak megfelelő menetmód állítható be

 

Tágas utastér
Az Atlas Tanoak öt személynek kínál nagyon tágas teret. Az utasokat határozott oldaltartású, kényelmes, egyedi ülések várják. A műszerfalat, a középkonzolt és a multifunkciós kormánykereket alaposan áttervezték az Atlashoz képest, a funkciók többségének, így a légkondicionálásnak is, digitális a vezérlése. A információs-szórakoztató rendszer képernyőjét jó magasan, a közvetlen látótérben helyezték el, szinte egy szintben a Volkswagen digitális műszeregységével. Éjszakánként a műszerfal és a tető hangulatvilágítása sárga vagy kékes fényben füröszti az enteriőrt, attól függően, hogy épp terep-, vagy városi módban közlekedik az autó.
Az automatikus váltó választókarja mellett fémcsúszkával kezelhető a menetmódválasztó. Szándékosan tervezték masszívra, hogy a mindennapokban jól használhassák a pickupok vezetéséhez hozzászokott emberek, akár vastag munkakesztyűben.
Aligha férhet kétség hozzá, hogy elnyeri Amerika tetszését az Atlas Tanoak, és hogy gyártják is majd. Hozzánk nem szállítják, de ne szakadjon meg a szívünk, továbbra is vígan elleszünk az itteni igényekre szabott Volkswagen Amarokkal.

 -

Szinte észrevehetetlen a fülke mögött az ezüstszínű tetőív, amely hátracsúsztatva hosszú tárgyak szállítását teszi lehetővé