Március végén a New York International Auto Show adta a helyszínt egy tipikus amerikai Népautó bemutatására: a Volkswagen Atlas Tanoak pickupról hullott le a lepel. Az Atlas a Volkswagen amerikai SUV-típusa, Tennessee államban, Chattanooga városában készül (Európába nem exportálják, csak Oroszországba és arab országokba), akkora, hogy dodzsemnek tűnik mellette a Touareg. A portfólió kiegészítésére kéne mellé egy odaát felső középkategóriájúnak minősülő platós jármű, hogy beszállhassanak az ottani autópiac egy jelentős szegmensébe. El is készítettek egy ilyen koncepcióautót, a Kaliforniában és Oregonban honos, negyven méter magasra megnövő örökzöld tölgyféléről elnevezve.
Az Atlas Tanoak az első pickup a Volkswagen MQB, azaz moduláris keresztmotoros padlólemeze alapján. Ezt mondják az autóipar leginnovatívabb és legrugalmasabb platformjának, széles járműskálához használható, a Polótól az Atlasig, sőt, mint az Atlas Tanoak jelzi, további lehetőséget rejt magában. Jelenleg nincsenek még konkrét tervek az Atlas Tanoak gyártására, de ha kedvezően fogadja a közönség és a sajtó, bizonyára hamarosan beindul a futószalag.
Nem állandóan világítanak a díszlécek és a keretek, hanem animált fényjátékot játszanak le
Nem aprózzák
Noha az Egyesült Államokban felső középkategóriájúnak számít az Atlas Tanoak, mitőlünk nézve vegytiszta nagyzolásnak tűnnek méretei. Mindent átszámítgatva colból milliméterre, a következők adódnak: hosszúság 5438, szélesség 2029, magasság 1844, tengelytáv 3259, szabad hasmagasság 249. A négyajtós, ötszemélyes fülke mögött a plató 1628 milliméter hosszú, 1450 széles és 530 mély, tehát csukott hátfalajtóval szállíthat kerékpárokat és szörfdeszkákat, nyitottal pedig quadokat és terepmotorokat – e példákkal mindjárt ki is jelölve a lehetséges felhasználás főirányait. A hátfalajtó lenyitásával 2291 milliméteresre nyúlik a rakfelület. A pótkereket a plató alatt helyezték el, hogy a rakomány bolygatása nélkül lehessen hozzáférni.
A Tanoak saját tömegéről szemérmesen hallgatnak, csak abból következtethetünk rá, hogy az árban is eléggé nehézsúlyú (alsó hangon 57 ezer dollár) Atlas túllépi a két tonnát.
Sajátos részlet az alaphelyzetben a fülke hátfalánál rögzített poggyásztartó keret, amely hátracsúsztatható a plató közepéhez, olyasmi rögzítésére, mint egy kenu vagy létra. Tehát nincs szükség utólag felrakott platódobozra, hogy tetőcsomagtartóval lehessen használni az autót.
Bőséges férőhely és luxuskocsihoz illő berendezés fogadja az utasokat. Itt parancsnoki hídon érezheti magát az ember
Csak benzinmotor
Talán érthető, hogy a dízelbotrány után kizárólag benzinmotorral jelent meg az Atlas Tanoak. A 3,6 literes, V6-os FSI 276 lóerejét és 360 newtonméterét nyolcfokozatú automatikus váltó továbbítja a 4MOTION összkerékhajtásra. Active Control rendszer ad választási lehetőséget az útviszonyoknak (száraz, vizes, síkos, terep) megfelelő menetmódok között. Nehezebb körülményekhez terepáttétel áll rendelkezésre. Az újonnan tervezett húszcolos könnyűfém keréktárcsákra 275/55-ös gumiabroncsokat szerelnek. A legnagyobb sebességet nem tudhatjuk meg, de azt igen, hogy nulláról száz kilométer/órára 8,5 másodperc a gyorsulási idő.
Önálló dizájn
Jóllehet a sorozatgyártású SUV leszármazottja az Atlas Tanoak, a dizájn teljesen új. Marcona front utal küldetésére, fényszórói fénydiódásak. Alulról masszív haspáncél védi a járművet, és ha igazán komolyra fordulnának a dolgok, a centrálisan beépített csörlő karabineres drótköteléhez lehet folyamodni. Mire való egy ilyen autó? Jórészt a tulajdonos fényezésére. Erre pedig aligha akad jobb egy tűzijátéknál! Amint kinyitják az Atlas Tanoak ajtaját, beindul az animált fénytünemény: fokozatosan kivilágosodik a front VW emblémája, majd a fehér fény kifut a két díszlécen a fényszórókeretekig, hogy aztán visszaszaladjon középre, és végül világít az egész, az alsó légbeömlők keretét is beleértve. Hasonló mutatvány megy végbe hátul is, csak piros színben. Mielőtt túl hangosan nevetnénk ezen a cirkuszon, gondoljunk arra is, hogy az ilyen díszkivilágítás fokozza egy jármű láthatóságát, és ezáltal az aktív biztonságot, akárcsak a kerékívek borostyánszínben világító oldallámpája.
Alul némiképp mulattató a diffúzort utánzó kialakítás, viszont annál jobban jöhet egy-egy nehéz helyzetben a két erős kötélhorog.
A kijelzők digitálisak, a nyolcfokozatú automata választókarja mögött az útviszonyoknak megfelelő menetmód állítható be
Tágas utastér
Az Atlas Tanoak öt személynek kínál nagyon tágas teret. Az utasokat határozott oldaltartású, kényelmes, egyedi ülések várják. A műszerfalat, a középkonzolt és a multifunkciós kormánykereket alaposan áttervezték az Atlashoz képest, a funkciók többségének, így a légkondicionálásnak is, digitális a vezérlése. A információs-szórakoztató rendszer képernyőjét jó magasan, a közvetlen látótérben helyezték el, szinte egy szintben a Volkswagen digitális műszeregységével. Éjszakánként a műszerfal és a tető hangulatvilágítása sárga vagy kékes fényben füröszti az enteriőrt, attól függően, hogy épp terep-, vagy városi módban közlekedik az autó.
Az automatikus váltó választókarja mellett fémcsúszkával kezelhető a menetmódválasztó. Szándékosan tervezték masszívra, hogy a mindennapokban jól használhassák a pickupok vezetéséhez hozzászokott emberek, akár vastag munkakesztyűben.
Aligha férhet kétség hozzá, hogy elnyeri Amerika tetszését az Atlas Tanoak, és hogy gyártják is majd. Hozzánk nem szállítják, de ne szakadjon meg a szívünk, továbbra is vígan elleszünk az itteni igényekre szabott Volkswagen Amarokkal.
Szinte észrevehetetlen a fülke mögött az ezüstszínű tetőív, amely hátracsúsztatva hosszú tárgyak szállítását teszi lehetővé