Ez év áprilisától már csak olyan új kishaszonjárművek kaphatnak típusbizonyítványt, amelyek rendelkeznek beépített eCall segélyhívó rendszerrel. Az európai uniós jogszabály a 3,5 tonna össztömeg feletti haszonjárművekre egyelőre nem vonatkozik.
Hirdetés:

A közúti balesetek miatt bekövetkező halálesetek számának jelentős csökkenését várják a 2018. március 31-étől élő európai uniós eCall rendelettől. Hiszen Európában évente körülbelül 25 ezer ember veszíti életét közúti balesetben, és 135 ezren szenvednek súlyos sérülést. Az eCall bevezetésével viszont jelentősen javulhat a helyzet, mert a becslések szerint évente 1500-2500 ember élete is megmenthető lesz. Igaz, hogy még így is meglehetősen távolinak tűnik számos gyártó célkitűzése, miszerint belátható időn belül nullára kívánják mérsékelni a halálos balesetek számát. Az eCall segélyhívó rendszerrel viszont jó eséllyel egy kicsit közelebb juthatunk ehhez.

 -

Ez az ábra a Bosch eCall rendszerét ábrázolja. Hazánkban a Magyar Autóklub látja el a Service Center feladatait és a rendőrség a Mentésirányító központ

Az eCall működése egyszerű. A berendezés tartalmaz egy fedélzeti egységet. Ez vészhelyzetben – például baleset bekövetkeztekor, a légzsák nyílásakor – automatikusan működésbe lép. Egyrészt az életmentéshez nélkülözhetetlen adatokat küld a rendszer diszpécserközpontja felé, másrészt telefonon igyekszik kapcsolatba lépni a járműben tartózkodókkal. Az operátorokhoz juttatott jelzés tartalmazza a jármű adatait és pontos helyzetét is. A GPS-koordináták jóvoltából a mentők, a rendőrség és a katasztrófavédelem azonnal a helyszínre siethet. Ez különösen a kihalt helyen, sötétben komoly előny. Illetve minden olyan egyéb helyezben, amikor nincs szemtanú, így nincs, aki értesítse a hatóságokat. Különösen akkor, ha a sérültek eszméletüket vesztik. A segélyhívó gomb megnyomásával viszont az autóban ülők is tárcsázhatják a 112 segélyszámot.

 -

Az utólagos eCall rendszerek beépítése körülbelül 30 ezer forintba kerül

A segélyhívások Magyarországon a Magyar Autóklub központjába futnak be, itt szűrik ki a téves riasztásokat. Ha az operátor megbizonyosodott a vészhívás jogosságáról, akkor továbbítják az adatokat a 112 segélyszámra. Ilyenkor a hívás már közvetlenül a rendőrséghez fut be, ahol felkészültek az automatikus segélyhívó rendszer bevezetésére. Ha egy balesetet követően nem sikerül telefonos kapcsolatot létesíteni a bennülőkkel, akkor a mentők, a rendőrség és a katasztrófavédelem (tűzoltók) egyaránt késlekedés nélkül a helyszínre sietnek.
Az eCall segélyhívó rendszert ugyan csak a 2018. március 31. után típusbizonyítványt kapott járművekben kötelesek alkalmazni a gyártók, ám régebbi modellekbe is beépíthető. A Bosch például egyszerű, szivargyújtóba helyezhető eCall egységet is készít, bár ez hazánkban egyelőre még sajnos nem kapható. A gyári beépítésű Bosch eCall rendszer angol nyelvű, szemléletes bemutató videója tekinthető meg az alábbi linkre kattintva.