Épp 125 esztendeje alapította meg Heinrich Schmitz kovácsmester Altenbergében azt a vállalkozást, amely most Európa vezető félpótkocsi-, pótkocsi- és felépítménygyártója szabályozott hőmérsékletű áruk, ömlesztett anyagok és szárazáruk fuvarozására.
Hirdetés:

Annak idején, amikor nem csak Magyarországon lendült fel szédületesen az ipar, szerényen indult az a bizonyos kovácsműhely: lovakat patkolt, egyszerű termékeket állított elő, de már akkor is árusított mezőgazdasági gépeket és vasárukat. A vasúttal nem akadt dolga, mert az maga építette és tartotta karban gördülőállományát, viszont amikor a húszas években fellendült a motoros közúti fuvarozás, belevágott a közepébe. 1932-ben „Heinrich Schmitz, Gép- és Járműgyártás“ lett a 75 főt foglalkoztató cég neve.

Beindul a pótkocsigyártás
1943-tól az alapító két fia, Josef és August Schmitz vitte tovább a vállalkozást, amelyet öt évvel később már „Schmitz Pótkocsi- és Járműépítő Társaságként” jegyeztek be. „Schmitz-pótkocsival teljes a teherautó” mottóval, no meg persze sokrétű modellprogrammal és olyan szabadalmakkal, mint a „Schmitz-nyomkövető”, Németország-szerte ismertté váltak. Beindult a pótkocsik, félpótkocsik, dobozos, billenő és tartányos felépítmények exportja is. 1961-ben a kereken háromszáz dolgozó ugyanennyi járművet állított elő, több mint tízmillió akkori német márkás forgalmat generálva. Hamarosan ki is nőtték az altenbergei telephelyet, és új üzemet nyitottak Berlinben, illetve Vredenben.
A hetvenes években, amikor már a család harmadik generációja vette át a vezetést, új nagyságrendbe lépett a vállalat azáltal, hogy olajtermelő államokkal kötött üzletet, nagy projektekre, Líbiától Irakig. 1977-ben 500-ra nőtt az alkalmazottak száma, 1986-ban ezer fölé, majd 1992-ben túllépte a kétezret. 1970-től ’90-ig megtízszereződött az üzleti forgalom, meghaladva a 250 millió márkát – ekkor már Németország egyik legnagyobb pótkocsigyártója a Schmitz.

 -

Az 1938-as berlini Nemzetközi Automobil-kiállítás standja, az előtérben egy háromtengelyes félpótkocsi, nemzetközi fuvarozásra

Növekedés lemondással
Az olajtermelő országokkal kötött projektüzletek kifutása, a német újraegyesítés és az európai belső piac 1993-as megnyitása alapvetően változtatta meg a körülményeket, úgyhogy radikális irányváltásra kényszerült a vállalat. A jelszó most már „Növekedés lemondással” lett. Az 1994-ben indított Genesis programnak megfelelően azóta már csak platós és ponyvás pótkocsikat, dobozos felépítményeket, billenőplatókat és konténerszállító alvázakat építenek. A folyamatvezérelt ipari termelés öt hétről öt napra rövidítette egy-egy jármű leszállítási idejét, miközben 190-ről 35-re csökkent a gyártás munkaóráinak száma. Ez a koncepció be is jött: az 1992/93-as üzleti évben 5100 járművet állítottak elő, 1998/99-ben 17 ezret, miközben közel egymilliárd márkára nőtt a forgalom. 1998 végén Schmitz Cargobull AG-re változott az immár három család tulajdonában álló cég neve.

 -

Ez már 1959, Schmitz-kiállítási terület az IAA-n, tartányos és platós félpótkocsi, zárt áruszállító és egytengelyes utánfutó a kínálatból

„Stratégia 2025”
Nem áll meg az idő, manapság gyorsabbak a változások, mint bármikor azelőtt. Az új kihívásokra a „Strategie 2025“ tervvel készül fel a cég, átállítva a váltókat a digitalizálás és a globalizáció korszakára. 125 évvel az alapítás után a münsterlandi Horstmar-központú Schmitz Cargobull hat gyártóüzemet tart fenn Németországban, illetve egyet-egyet Spanyolországban, Litvániában, Oroszországban, Kínában és Törökországban. A konszern mintegy 5700 alkalmazottja 2016/17-ben több mint 57 ezer járművet bocsátott útjára, kétmilliárd euró forgalommal.

Csúcstechnika
Falusi kovácsműhelyből világszintű nagyvállalattá nőni az irányt kijelölő döntéseken is múlik. A Schmitz Cargobull a pótkocsigyártók közül elsőként vezetett be átfogó piaci és márkastratégiát, valamint következetesen végigvitt minőségi standardokat, a kutatás-fejlesztéstől kezdve a gyártáson át a szolgáltatásig – tanácsadás, pótkocsi-telematika –, a finanszírozásig, az alkatrészellátásig és a használtjármű-kereskedelemig minden szakterületen. A Schmitz Cargobull Validation Center (CVC) az altenbergei kompetenciaközpontban az egész iparág egyedülálló csúcstechnikai kísérleti laboratóriuma.

 -

Oldalra billentő gépes kocsi, hátrabillentő tandemtengelyes pótkocsival, 1960-ból. Előnye, hogy lebillentéskor nem temeti be a saját kerekeit

Újdonságok sorozata
A cégtörténet évszámainak és eseményeinek elbeszélésénél sokkal többet árul el a márkához kötődő innovációk sora. A Schmitz Cargobull nagyon sok olyan szabadalmat jelentett be, amelyek közvetlen hasznot hoznak az üzemeltető járműtulajdonosnak. Érdekes felsorolni néhány legfontosabbat.
A Schmitz-Spuraggregat (1937) egy szellemes, tisztán mechanikusan működő nyomkövető rendszer, amely kanyarban ráállítja az ívre a háromtengelyes pótkocsi két hátsó tengelyét, így kisebb a vontatás erőszükséglete, és csökken a gumikopás. A robusztus Ferroplast (1977) szendvicspanel mindkét oldalán tűzihorganyzott acéllemezzel közrefogott, halogénezett, szénhidrogénmentes keményhab hőszigetelő réteg. A kétszintes dobozos félpótkocsiban (1982) állítható magasságú dupla padló ad lehetőséget kétszer annyi raklap elhelyezésére. 1996-ban jött ki a Rotos futómű, légrugózással, tárcsafékkel és elektronikus biztonsági komponensekkel. Három évvel később követte az alumínium- és horganyzott acélelemekből csavarozással összeállított Modulos pótkocsi, amely könnyebb és egyszerűbben javítható a korábbiaknál. A TrailerConnect (2004) pótkocsi-telematika már több mint 35 ezer járműben működik. Sürgős a fuvar? A S.CS Speed Curtain (2010) függönyponyva 35 másodperc alatt nyitható, illetve csukható. Majd 2012-ben bemutatkozott a saját fejlesztésű hűtőaggregát, amely a szabályozott hőmérsékletű fuvarozás digitális adatait is integrálja, és ezt az S.KO COOL Complete (2016) fejleszti tovább. Az S.CS Genios (2014) a Modulos alvázat fejleszti tovább görgőzéssel hidegen alakított hossz- és kereszttartókkal. Újszerű, okostelefon-alkalmazással működő biztonságtechnikai megoldás billenőplatós félpótkocsikhoz az S.KI Control (2014). Végül egy idei innováció: a V.KO Van Bodies felépítmények 3,5-6 tonnás kisáruszállítókra terjeszti ki a kínálatot, hogy az áruszállítás utolsó kilométerein is ott lehessenek a cég termékei.

 -

Az elefánt, mint a Schmitz emblémája, totemállata és a robusztusság, munkabírás szimbóluma, 1989 óta díszíti a márka járműveit

A jövő már elkezdődött
A jövőt illetően a nemzetközi jelenlétet, további járműipari innovációkat, fenntartható költséggazdálkodást, rugalmas termékpalettát és jó ügyfélkapcsolatokat tűzött ki maga elé a Schmitz Cargobull. Idén áprilistól már dolgozik egy új üzem a törökországi Adapazari helységben, függönyponyvás és dobozos félpótkocsikat szerel össze készen kapott részegységekből, modern gyártóberendezésen. Tervezik egy további szerelősor megnyitását is, billenőplatós járműveknek. A legújabb lépés pedig részesedés szerzése a dél-afrikai GRW gyárban.
Ha bárkit megkérdeznek, hogy soroljon fel fontos járműmárkákat, keveseknek jutna eszébe megemlíteni a Schmitz Cargobullt – holott félpótkocsijai és felépítményei nélkül el sem lehetne képzelni a mai áruszállítást. Európai, sőt, világviszonylatban van olyan nélkülözhetetlen, mint anno a maga falujában az a kis kovácsműhely.

Világra szóló ünnepség
 -

 

Szeptember elején nagyszabású rendezvénysorozattal ünnepelte meg a Schmitz Cargobull fennállásának 125. évfordulóját. Van is mire büszkének lennie, hiszen az elmúlt pénzügyi évben 5700 alkalmazottal 57 ezer járművet állított elő, ezzel Európa vezető pótkocsi-, félpótkocsi- és felépítménygyártója, a szabályozott hőmérsékletű és általános szárazáruk fuvarozása, illetve az ömlesztett anyagok szállítása terén. Pénzforgalma a 2016/2017-es üzleti évben körülbelül kétmilliárd euró volt.
Az altenbergei gyár területén felállított óriási rendezvénysátorban három ünnepséget is rendeztek, egyenként több ezer fős vendégsereggel: az elsőt a dolgozóknak, a másodikat a kiemelt ügyfeleknek és a szaksajtó munkatársainak, ezen szerkesztőségünk is képviseltette magát, míg a harmadikat a beszállítóknak, illetve más kiemelt partnereknek. A gyárudvaron az elmúlt évtizedek Schmitz Cargobull termékeit is felvonultató veterán-tehergépkocsik lélegzetelállító kiállítása mellett a jelen csúcsszínvonalú kínálatát is megtekinthettük, sőt, a TransFormers tanulmánypótkocsi révén a jövő innovációiba is bepillantást nyertünk. Ennek izgalmas műszaki megoldásait következő lapszámunkban mutatjuk be részletesen. Akárcsak a jubileumi termék- és szolgáltatáscsomagokat, amelyekkel a Schmitz Cargobull az évforduló alkalmából az ügyfeleinek kedveskedik.