„Izgalmas időket élünk” – mondta Alexander Vlaskamp, a Scania Trucks értékesítésért és marketingért felelős alelnöke. „Hallatlanul pozitív volt az új generáció fogadtatása, díjakat nyertünk, jó tesztek jelentek meg, de ami a fő, rekordokat döntenek a megrendelések.” Mindeközben mit sem csökkent a megújulás tempója, sorra jönnek ki az új termékek, például a G20 fülke, mindjárt háromféle – alacsony, közepes és magas tetejű (Highline) – kivitelben. A tavaly megjelent, és elsősorban a távolsági fuvarozásra való R20-szal és S20-szal együtt így rendkívül sok konfiguráció közül választhatnak az ügyfelek.
A G20 afféle svájci bicska a maga műfajában, kis padlómagasságával jól megfelel, ha sűrűn kell be- és kiszállni, de elég áramvonalas ahhoz, hogy hosszú távokon is beváljon. Az alacsonytetős fülke tetőmagassága nem változott a korábbihoz képest, ezt autószállító trélernek és a fülke fölé nyúló felépítményekhez ajánlják. A normáltetős modelleknél azonban a belmagasság tíz centiméterrel nagyobb, mint korábban, míg a Highline változaté 16-tal nőtt. A dizájn, a minőségi hatás, az anyagminőség, a komfort és a vezetőt körülvevő tér a nagyobb sorozatokéhoz hasonló, akárcsak az egyéni óhajok teljesítésének lehetősége.
Háromféle tetőmagassággal készül a G-fülke, a két nagyobbnak jelentősen nőtt a belmagassága
Megnövelt üvegfelület javítja a kilátást, és már az alapkivitelben is jóval több a rakodóhely. A G20 hálófülke kényelmes fekhelye alá többféle elrendezésben lehet hűtőrekeszt beépíteni, a műszerfalra pedig forgatható, de minden helyzetben nagyon stabil táblagéptartó kerülhet. Ezt egészíti ki a műszerfalra illeszkedő, de használaton kívül elpakolható asztallap. Az elektronikus kütyüket két 12/24 voltos dugaszoló aljzat és négy USB-csatlakozó fogadja, de gondoltak azokra is, akiknek külön kapcsolótáblára van szükségük, például a felépítmény kezeléséhez: kívánságra jobboldalt megtoldják a műszerfalat. További újdonság a korábbinál nagyobb méretű, kézzel vagy motorosan működtethető napfénytető/vészkijárat, a fedeles szeméttartó, és a tároló a fülke hátfalán. Kívánságra manuális légkondicionáló berendezést építenek be. Még a legegyszerűbb verzió kormánykerekéről sem hiányoznak a különböző funkciós gombok.
Alig van kellemetlenebb érzés, mint olyan parkolóban éjszakázni, ahol bűnözők fenyegetik a járművet és sofőrjét. Ilyen helyzetben nagyon megnyugtató egy új extra, a Scania Night Lock (éjszakai zár): a robusztus, mechanikai működésű belső biztonsági ajtózár megakadályozza az észrevétlen fülkenyitást.
Példás az ergonómia, még a legegyszerűbb változat volánján is vannak kezelőgombok
Erdészeti teherautó
A Scania új nemzedékét meg lehet rendelni manuális sebességváltóval is. Ezt elsősorban az erdészeti járművek pilótái preferálják, egy kis plusz munkát vállalva a teljes kontrollért – noha a tetszés szerinti fokozatválasztás lehetőségét megadja a Scania Opticruise is. A váltókart lerövidítették, hogy közvetlenebb érzést adjon a kapcsolás.
Erdőségben és egyéb nehéz körülmények között jön jól két most bevezetett részlet: a 6×4 hajtásképletű modellekre már lehet hajtott bogitengelyt rendelni, és mostantól valamennyi fülkeváltozatot kérhetik az ügyfelek a masszívabb P40 lökhárítóval, amely 40 milliméternyivel előrébb nyúlik, hogy jobban védje a jármű elejét, és megnöveli a szabad magasságot.
A soros, hathengeres, 13 literes motor új változata 370 lóerős és Miller-vezérműtengelyt használ
Fix geometriájú turbó
A teljes DC09 sorozat közös jellemzője, hogy kizárólag fix geometriájú turbófeltöltőt (FGT) alkalmaztak rajtuk. Ennek eredményeképp csak szelektív katalitikus redukcióra (SCR) van szükség a kipufogógáz kezeléséhez. A 280-as motor esetében ezek az intézkedések minimumra szorították le a részecskeszűrő álló helyzetben végzett regenerálásának igényét, ezt a feladatot már menet közben látja el automatikusan a jármű, ezzel állásidőt küszöböltek ki.
„Rengeteg tapasztalatot szereztünk az FGT és az SCR kombinációjával” – magyarázta Göran Lindh, a Scania valamennyi soros motorjáért felelős főmérnök. „Ezeket a nagyon megbízható és bevált motorokat még gazdaságosabbá tette egy sor finomítás. Nőtt a hűtőkapacitás, nagyobb a biztonsági tartalék, és nagyobb lehet a munkahőmérséklet. Könnyen folyó olajunkkal együtt ez csökkenti a belső súrlódást és a tüzelőanyag-fogyasztást.” Hozzájárul a gázolaj-megtakarításhoz a sűrítési arány megnövelése is 18,0:1-ről 19,0:1-re – következményképp 190 barra nőtt a hengerekben a maximális égési nyomás.
A soros, öthengeres, kilencliteres motor is megkapta a hathengeresek legtöbb műszaki újítását
Erőteljes és robusztus
A DC09 hosszú ideje szolgál, de a mostani generációváltásnak köszönhetően továbbra is az élvonalat képviseli gazdaságosságával és vezethetőségével. Felépítése ugyanolyan, mint a hathengeres DC13-é, azzal a különbséggel, hogy kiegyensúlyozó tengellyel és aszimmetrikus forgattyúcsapszeg-kiosztással fojtották el az öthengeresekre amúgy jellemző rezgéseket, úgyhogy éppen olyan simán jár, mintha páros hengerszámú lenne. A 360-as verzió 1050-es percenkénti fordulatszámon ad 1700 newtonméter nyomatékot, és már alapjárattól hirtelen nő a húzóereje, ezért kiválóan szerepel például az építőiparban.
Biodízellel is
A Scania valamennyi jelenleg gyártott Euro 5-ös és Euro 6-os motorja járatható hidrogénezett növényolajjal (HVO) is. Az új DC09 sorozat bevezetésével megérkeztek az új generációs teherautók első alternatív tüzelőanyagú motorjai is – a DC09 320 és a DC09 360. Mindkettő működhet gázolajjal vagy száz százalékos biodízellel (zsírsavas metilészter, FAME), illetve ezek bármilyen arányú keverékével is. Egyetlen előfeltétel, hogy ha egyszer biodízellel járatták őket, akkor úgy kell karbantartani, mintha állandóan ezzel üzemelnének. Egyébként a standard karbantartási előírás érvényes. Aki későbbi adóelőnyre számítva szerezne be ilyet, használhatja közönséges dízelmotorként, míg majd adódik egy kedvező lehetőség, hogy áttérjen biodízelre.
Tiszta biodízellel jelentősen kisebb a szén-dioxid-kibocsátás, de az, hogy végső soron mennyire „zöld” egy ilyen tehergépkocsi, függ a tüzelőanyag előállításának módjától is. Egyes alternatív tüzelőanyagok akár 90 százalékkal is mérsékelhetik a széndioxid-kibocsátást. A jelenlegi 320-as és 360-as biodízelmotor a két első a maga nemében, amelyeket majd továbbiak követnek a Scaniánál. Egyébként a márka valamennyi Euro 6-os dízelmotorja hitelesítve van tíz százalékot elérő biodízelhányadú tüzelőanyagra, a karbantartási követelmények megváltoztatása nélkül.
Az S-, az R- és a G-szériát már ismerjük, ezek után nem nehéz elképzelni, hogy milyen lesz az új generációs P-széria
370 – a negyedik sorhatos
Szintén az új teherautó-nemzedékkel együtt jelent meg a Scania motorválasztékában a 370 lóerős DC13. Akárcsak a 410-es, a 450-es és az 500-as, ez is soros, hathengeres, 13 literes, új motorvezérléssel és átdolgozott hengerfejjel, fix geometriájú turbóval és „csak SCR-es” kipufogógáz-utánkezeléssel. Tipikus üzemkörülmények között már ezek is közel négy százalékkal csökkentik a tüzelőanyag-fogyasztást, ám ez a motor Miller-vezérműtengelyt is kapott.
A nagy lökettérfogatú, de viszonylag kis teljesítményű Euro 6-os motorok esetében problémát okozhat, hogy nem keletkezik a kipufogógáz-utánkezelő rendszer megfelelő működéséhez elegendő hőmennyiség. Az egyik lehetőség ennek kivédésére extra gázolaj szükség szerinti befecskendezése, de ez persze megdobja a fogyasztást. Sokkal elegánsabb a Scania megoldása: a motor a Miller-ciklus szerint dolgozik, amelyet még az ötvenes években szabadalmaztattak az Egyesült Államokban. A vezérműtengely szívószelep-bütykeinek speciális profilja kissé tovább tartja nyitva a szelepeket a szokásosnál a sűrítési ütem közben. Ezáltal kevesebb töltőlevegő áramlik át a motoron, ami hozzájárul a nagy hőmérséklet fenntartásához, és jól működhet az SCR-rendszer – anélkül, hogy gázolajat kellene pazarolni e célra. Ezzel az ügyes trükkel körülbelül négyszázalékos fogyasztáscsökkenés érhető el.
A Scania új soros motorjainak főbb műszaki adatai | ||||
---|---|---|---|---|
DC09 130 280 LE | DC09 126 320 LE | DC09 127 360 LE | DC13 149 370 LE | |
Felépítés | soros | soros | ||
Összlökettérfogat (l): | 9,3 | 9,3 | 9,3 | 12,7 |
Hengerek száma: | 5 | 5 | 5 | 6 |
Szelepek száma hengerenként: | 4 | 4 | 4 | 4 |
Furat/löket (mm): | 130/154 | 130/154 | 130/154 | 130/154 |
Vezérműtengely: | normál | normál | normál | Miller |
Sűrítés: | 19,0:1 | 19,0:1 | 19,0:1 | 21,0:1 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 206(280)/1900 | 235(320)/1900 | 265(360)/1900 | 272(370)/1900 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 1400/1000-1350 | 1600/1050-1350 | 1700/1050-1300 | 1900/1000-1300 |
Kipufogófék legnagyobb teljesítménye (kW/1/min): | 190/2400 | 190/2400 | 190/2400 | 256/2400 |