Felfrissített dizájn, a legendás típus történelmének első dízelmotorja, tízfokozatú automatikus sebességváltó, gyalogosokat is felismerő ütközésmegelőző vészfékezés – megújult az Egyesült Államok legnépszerűbb pickupja.
Hirdetés:

Zsinórban negyven éve az Egyesült Államok legkelendőbb kisteherautója a Ford F-150, sőt, 35 esztendeje a legnagyobb darabszámban eladott gépkocsi – nem kis eredmény ez egy olyan országban, ahol „az autó az emberek lába”! Melyik márka is dicsekedhetne ezzel, ha nem a Ford, amely anno kerékre tette Amerikát? Persze szeretnék továbbra is megőrizni vezető szerepüket, ezért megint jócskán átdolgozták az európai szemmel pazar, vagy inkább pazarló, hivatalosan 2018-asnak besorolt (hja, így könnyű jövőbemutató járművet kihozni…) monstrumot, a Ford F-sorozat legkisebb tagját.

 -

Munkaautóként is jól használható a robusztus „nagy vas”, az ügyfelek jelentős része ezért választja az F-150-et

Strapabíró luxus

A januári Detroiti Autószalonon bemutatott új F-150 markáns orr- és fardizájnnal dobja fel a három éve bevezetett, nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumból készülő karosszéria megjelenését. A marcona masszívság nem puszta látszat, hiszen a teljes egészében zártszelvényekből felépülő létraalváz extrém igénybevételnek megfelelő acélféleségekből készül, és ennek köszönhetően minden korábbinál nagyobb a teherbírás és a vontatható utánfutó tömege. Kár, hogy számadatokat nem kaptunk ezekről.
A felszereltségi változatok az XL-től a Limited csúcsmodellig terjednek. Ezeket az eltérő hűtőmaszk, fényszóró és lökhárító különbözteti meg. Az igazi tömegautónak számító F-150-et a Lariat sportcsomaggal, illetve a hatféle, 17-22 colos, „egyetlen alumíniumtömbből kimunkált” keréktárcsák valamelyikével lehet némileg egyénivé tenni. A mögöttünk jövőnek a plató hátfala árulja el kialakításával, hogy King Ranch, Platinum vagy Limited verziót választottunk, az utastérben pedig újdonság a Dark Marsala, illetve a Navy Pier kárpitozás, a karbonszálas mintázatú betétek, valamint a Kingsville Appointed ülés.

 -

Amatőr és profi természetjárók kedvelt járműve

Nagyban utaznak

Nagy autóba nagy motor való, és az F-150 nem is okoz csalódást. Ihaj-csuhaj, örökké tart a kőolaj! A standard motor 3,3 literes, V6-os, közvetlen benzinbefecskendezéssel. Ugyanúgy 282 lóerő és 343 newtonméter jön ki a főtengely végén, mint az előző, 3,5 literesből. Kapható a 2,7 literes, hengerenként négyszelepes, szintén közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős EcoBoost is, amelynek csökkentették a belső súrlódását, és erősebbre méretezett alkatrészekkel hosszabbították meg az élettartamát. Teljesítményét szerénykedve elhallgatják, azt viszont nem, hogy a nagyobb motorokhoz hasonlóan a szegmens első tízfokozatú automatikus sebességváltójával működik együtt. Mert igen, van még egy változat, egy tipikus amerikai nagy vas, a 2018-ra részleteiben tökéletesített, és ismeretlen mértékben fokozott nyomatékú, teljesítményű, 5,0 literes V8-as.
Az igazi szenzáció mégis az, hogy a típus hosszú történelme alatt most először jelenik meg dízelmotor a kínálatban, a Ford saját fejlesztése, a 3,0 literes Power Stroke, ugyanúgy a tízfokozatú automatikus váltóval, és persze szintúgy a teljesítményadatok szégyellős elhallgatásával. Persze így is biztosak lehetünk, hogy bivalyerőre hagyatkozhat a jármű vezetője. A minden bizonnyal nem csekély tüzelőanyag-fogyasztást a valamennyi modellbe alapfelszerelésként beépített stop-start automatika mérsékli valamelyest.

 -

Nagy férőhely, sok bőr és gazdag felszerelés – az automatikus sebességváltó tízfokozatú

Fejlett asszisztensek

Ha Európától némiképp elmaradva, azért Amerika is lépked előre a vezetőtámogató elektronika alkalmazásával. Náluk még nagy újdonságnak számít az araszoló forgalomban is működő adaptív sebességtartó automatika, amely radarral és kamerával figyeli a forgalmat, és képes akár megállásig fékezni az autót. Szintén most, opcióként jelenik meg a szegmensben a gyalogosokat is felismerő ütközésmegelőző asszisztens (Pre-Collision Assist).
Kapható továbbá 360 fokos kamera – nemcsak manőverezéskor ér aranyat, hanem az utánfutó felkapcsolásakor is. A listán szerepel még sávtartást segítő és oldalsó holttérfigyelő rendszer, ez utóbbit tízméteres utánfutóhoz optimalizálták. Végül a hátsó lámpákkal egybeépített BLIS radarérzékelők könnyítik meg a tolatást.

 -

Amerikában ekkora egy normál lószállító utánfutó, de nagyobbat is elhúz az F-150

Az utasok szórakoztatásáról és tájékoztatásáról opcióként gondoskodik a 4G LTE modemmel működő Wi-Fi hotspot, amelyhez egyszerre tíz mobilkészüléket lehet csatlakoztatni – utasonként tehát kettőt, csak győzzék kezelni. Ha ez sem lenne elég, ott az új B&O PLAY audiorendszer csúcsminőségű hangszóróiból áradó zene. És persze be lehet hozni az okostelefon világát az autóba, vagy lehet használni az autót az okostelefon részeként, ahogy tetszik – a SYNC és SYNC 3, illetve a FordPass biztosítja az Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilitást, illetve mobil szolgáltatások elérhetőségét.

Csak semmi kicsinyesség, továbbra is nagy autó, nagy teljesítmény, nagy luxus kell az amerikaiaknak. Az új Ford F-150 éppen ezt adja meg nekik, így van esélye a piacvezető pozíció megőrzésére – ha minden a márka reményei szerint alakul, akár további évtizedekig.

 -

Tolatássegítő szenzorok és körpanorámás kamera könnyítik meg a manőverezést. A hátfal kialakítása is elárulja, hogy az F-150 melyik modellváltozatát látjuk

Előző cikkEgy igazi öszvér
Következő cikkDupla vagy semmi
Gyerekkorom óta autórajongónak tartom magam. Járműgépész mérnökként diplomáztam, 13 évig dolgoztam a Közlekedéstudományi Intézetben. Jogosítványom 1963 óta van, sok országban rengeteg élményt szereztem autós újságíróként, mindenféle furgon és kamion kipróbálásával. Ötven éve publikálok.