Bemutatta új, egyszerűen csak Nikola One névre keresztelt üzemanyagcellás vontatóját a Nikola Motor Company. A vállalat csak 2020-ban kezdi meg a gyártást, de már most több milliárd dolláros előrendelést tudhat magáénak.
Hirdetés:

Hatalmas érdeklődés övezi a Nikola One színre lépését Amerikában. A vontató bemutatójára mindössze hatszáz vendéget hívtak meg, köztük a média képviselőit, iparági szakértőket, ügyfeleket és kormányzati vezetőket. A különleges járműről korábban már mi is beszámoltunk, ám akkor még elektromos-gázturbinás kamiont terveztek gyártani. A bemutatott jármű végül üzemanyagcellás elektromos hajtásláncot kapott. A hidrogénnel üzemelő Nikola One hatótávolsága egy tankolással eléri az 1300–1900 kilométert, felöltése mindössze negyed órát vesz igénybe. Egyéb adatai is nagyon meggyőzők: teljesítménye 1000 lóerő, ami majdnem duplája az amerikai utakon közlekedő vontatókénak, míg legnagyobb forgatónyomatéka valamivel 2700 newtonméter feletti. Nem véletlen, hogy a gyártó a járműről készült sajtóanyagában külön kihangsúlyozta, hogy a hagyományos dízelüzemű  nehézvontatókkal összehasonlítva üzemanyag-hatékonysága kiemelkedően kedvező, miközben teljesítménye is utolérhetetlen, mindez persze nulla helyi károsanyag-kibocsátás mellett.

 -

Különleges forma, kiemelkedően jó légellenállási együttható és hátrébb helyezett tolóajtó adja meg a Nikola One jellegzetes külső jegyeit

Külön érdekesség, hogy a jármű mellé a gyártó szolgáltatások egész sorát kínálja: saját hidrogéntöltő-hálózatot tervez kiépíteni Észak-Amerikában, beleértve Kanadát is, valamint egymillió mérföldre, azaz valamivel több mint 1,6 millió kilométerre elegendő üzemanyagot biztosít ingyen a vontatóhoz az első ötezer megrendelő számára. A nyolcszáz tagból álló szervizhálózat lefedi a tehergépkocsik észak-amerikai működési területét.

 -

Mindkét vontató érintőképernyős infotainment rendszert kapott, amelyen többek között a járműre, az útvonalra, az akkumulátorok állapotára és a töltőállomásokra vonatkozó információkat is megtalál a pilóta, ugyanakkor zenelejátszásra is alkalmas

A Nikola semmit nem bíz a véletlenre, ha a vásárlók meggyőzéséről van szó: egy hosszú listát készítettek, amelyben tételesen felsorolják, milyen területeken és miben jobb a Nikola One a hagyományos dízelüzemű modelleknél. Hatékonyság tekintetében az elektromos hajtású jármű könnyebben és gyorsabban birkózik meg az emelkedőkkel, míg lejtmenet során az energiát visszatáplálja az akkumulátorokba. Különleges kialakításának köszönhetően jobb a légellenállási együtthatója. A vontató kisebb saját tömege révén a szerelvény több rakományt szállíthat, ami növeli a fuvarozók nyereségességét. Az üzemeltetők a jármű hálózatba kapcsolhatóságából adódóan folyamatosan nyomon tudják követni a szerelvényt, és ellenőrizhetik az üzemanyag-fogyasztást. Biztonság tekintetében is kiemelkedik a Nikola One, ugyanis a számtalan kamerának köszönhetően teljesen megszűnnek a jármű körüli holtterek.

Nikola One és a hagyományos dízelüzemű vontatók összehasonlítása
TeljesítményDízelNikola One
Lőerő500 LE1000 LE
Nyomaték2237 Nm2712 Nm
Hatótáv805–1207 km1931 km
Legnagyobb sebesség emelkedőn (6%)32–64 km/h105 km/h
LejtmenetKipufogó- és üzemifékVisszatáplálás és üzemi fékek kímélése
Gyorsulás terheléssel (0–96 km/h)60 másodperc30 másodperc
Üzemanyag-fogyasztás33,6 l/100 km15,7–18,1 l/100 km
Saját tömeg8,62–10,43 t8,16–9,53 t
Biztonság  
Fékút85,34 mkb. 76,2 m
KilátásKorlátozottNagy panorámájú
BelsőtérNormál+30% alapterület
TömegközéppontMagasan a vázkeret felettA vázkeretnél vagy alacsonyabban
Kerekenkénti nyomatékelosztásNincsVan
6×4 hajtásNincsVan

 -

Nappali fülkével és kicsit más formatervvel a rövidebb fuvarfeladatokra, például helyi áruelosztásra ideális választás a Nikola Two