Hatalmas érdeklődés övezi a Nikola One színre lépését Amerikában. A vontató bemutatójára mindössze hatszáz vendéget hívtak meg, köztük a média képviselőit, iparági szakértőket, ügyfeleket és kormányzati vezetőket. A különleges járműről korábban már mi is beszámoltunk, ám akkor még elektromos-gázturbinás kamiont terveztek gyártani. A bemutatott jármű végül üzemanyagcellás elektromos hajtásláncot kapott. A hidrogénnel üzemelő Nikola One hatótávolsága egy tankolással eléri az 1300–1900 kilométert, felöltése mindössze negyed órát vesz igénybe. Egyéb adatai is nagyon meggyőzők: teljesítménye 1000 lóerő, ami majdnem duplája az amerikai utakon közlekedő vontatókénak, míg legnagyobb forgatónyomatéka valamivel 2700 newtonméter feletti. Nem véletlen, hogy a gyártó a járműről készült sajtóanyagában külön kihangsúlyozta, hogy a hagyományos dízelüzemű nehézvontatókkal összehasonlítva üzemanyag-hatékonysága kiemelkedően kedvező, miközben teljesítménye is utolérhetetlen, mindez persze nulla helyi károsanyag-kibocsátás mellett.
Különleges forma, kiemelkedően jó légellenállási együttható és hátrébb helyezett tolóajtó adja meg a Nikola One jellegzetes külső jegyeit
Külön érdekesség, hogy a jármű mellé a gyártó szolgáltatások egész sorát kínálja: saját hidrogéntöltő-hálózatot tervez kiépíteni Észak-Amerikában, beleértve Kanadát is, valamint egymillió mérföldre, azaz valamivel több mint 1,6 millió kilométerre elegendő üzemanyagot biztosít ingyen a vontatóhoz az első ötezer megrendelő számára. A nyolcszáz tagból álló szervizhálózat lefedi a tehergépkocsik észak-amerikai működési területét.
Mindkét vontató érintőképernyős infotainment rendszert kapott, amelyen többek között a járműre, az útvonalra, az akkumulátorok állapotára és a töltőállomásokra vonatkozó információkat is megtalál a pilóta, ugyanakkor zenelejátszásra is alkalmas
A Nikola semmit nem bíz a véletlenre, ha a vásárlók meggyőzéséről van szó: egy hosszú listát készítettek, amelyben tételesen felsorolják, milyen területeken és miben jobb a Nikola One a hagyományos dízelüzemű modelleknél. Hatékonyság tekintetében az elektromos hajtású jármű könnyebben és gyorsabban birkózik meg az emelkedőkkel, míg lejtmenet során az energiát visszatáplálja az akkumulátorokba. Különleges kialakításának köszönhetően jobb a légellenállási együtthatója. A vontató kisebb saját tömege révén a szerelvény több rakományt szállíthat, ami növeli a fuvarozók nyereségességét. Az üzemeltetők a jármű hálózatba kapcsolhatóságából adódóan folyamatosan nyomon tudják követni a szerelvényt, és ellenőrizhetik az üzemanyag-fogyasztást. Biztonság tekintetében is kiemelkedik a Nikola One, ugyanis a számtalan kamerának köszönhetően teljesen megszűnnek a jármű körüli holtterek.
Nikola One és a hagyományos dízelüzemű vontatók összehasonlítása | ||
---|---|---|
Teljesítmény | Dízel | Nikola One |
Lőerő | 500 LE | 1000 LE |
Nyomaték | 2237 Nm | 2712 Nm |
Hatótáv | 805–1207 km | 1931 km |
Legnagyobb sebesség emelkedőn (6%) | 32–64 km/h | 105 km/h |
Lejtmenet | Kipufogó- és üzemifék | Visszatáplálás és üzemi fékek kímélése |
Gyorsulás terheléssel (0–96 km/h) | 60 másodperc | 30 másodperc |
Üzemanyag-fogyasztás | 33,6 l/100 km | 15,7–18,1 l/100 km |
Saját tömeg | 8,62–10,43 t | 8,16–9,53 t |
Biztonság | ||
Fékút | 85,34 m | kb. 76,2 m |
Kilátás | Korlátozott | Nagy panorámájú |
Belsőtér | Normál | +30% alapterület |
Tömegközéppont | Magasan a vázkeret felett | A vázkeretnél vagy alacsonyabban |
Kerekenkénti nyomatékelosztás | Nincs | Van |
6×4 hajtás | Nincs | Van |
Nappali fülkével és kicsit más formatervvel a rövidebb fuvarfeladatokra, például helyi áruelosztásra ideális választás a Nikola Two