Kiváló alapot biztosít a NEOPLAN Tourliner az MAN számára ahhoz, hogy a prémiumszegmensben erősíthesse jelenlétét a turistabuszok piacán. Az új autóbusz világpremierjét a 2016-os hannoveri IAA haszonjármű-kiállításra időzítette a gyártó.
Hirdetés:

Napjainkban a turista-autóbuszok piacán számos olyan követelmény jelenik meg, amelyet a gyártóknak szem előtt kell tartaniuk annak érdekében, hogy járműveik versenyképesek legyenek. Ma már nem elég „csak” kényelmes buszokat gyártani, a takarékosság, a biztonság, a kiszámítható és optimalizálható karbantartás, és nem utolsó sorban az egyedi megjelenés mind-mind olyan szempont, amelyet a piac megkövetel. A NEOPLAN Tourliner tervezői mindent megtettek annak érdekében, hogy ezeknek a követelményeknek megfeleljen az új típus. Egy járműnél, méreteinél fogva pedig egy autóbusznál különösen fontos az első benyomás, főleg akkor, hogyha azt a legfelsőbb szintű felhasználói igényeknek megfelelően alakították ki. A Tourliner ebben máris jeleskedik. Messziről felismerhető az a fektetett V alakú, a tető oldalvonaláról lehúzódó díszítés, amely egészen az ablakok alsó vonaláig tart az első ajtó, illetve a vezetőállás mögött. A másik ilyen egyedi elem maga a fényszóróegység. A LED-es nappali menetvilágítás, amúgy sportautókra jellemző módon, gyűrűként öleli körbe a tompított fényszórót, összetéveszthetetlen megjelenést nyújtva.

 -

Az új fényszórótestekben a LED-es nappali menetvilágítás gyűrűként öleli körbe a tompított fényszórót, csakúgy, mint egyes sportautóknál

 

Kiemelt utaskomfort
Egy autóbusz esetében természetesen elsődleges szempont az utasok kényelme és biztonsága, hiszen olykor több ezer kilométeres utakon vesznek részt ezek a járművek. A Tourliner esetében ezért az utastér végig síkpadlós, ugyanis a középső folyosót megemelték. Így kényelmesebb az utasok mozgása a járműben, könnyebben elérhetőek az ülések felett elhelyezett csomagtartók is, amelyek átgondolt kialakítása jobb pakolhatóságot és optikailag is tágabb érzetű utasteret teremt.

 -

Az utasok számára rendelkezésre álló USB-csatlakozók lehetőséget nyújtanak az okoseszközök menet közbeni használatára, folyamatos töltésére

A belső formatervezést nagyban meghatározza az alkalmazott színösszeállítás. A Tourliner tervezői kontrasztos szürke és bézs színeket álmodtak meg, amelyek világosabb, harmonikus kialakítást eredményeznek. A teljesen síkpadlós kialakításnak köszönhetően a belsőtér számos módon variálható, a felhasználó igényei szerint helyezhetők el az ülések, asztalok az autóbuszban. A mozgásukban korlátozottakra gondolva egy opcionális emelőberendezés segítségével kerekesszékes utas is felszállhat az autóbuszra, akinek a helye sínen mozgatható hat ülés összetolásával alakítható ki.
A belső világítást a kornak megfelelően LED-es fényforrások biztosítják. Áttervezték a teljes szellőztető rendszert is, amelynek lényege, hogy a kívánt hőmérsékletű levegő huzatmentesen hűtse-fűtse az utasteret. Szinte minden ülésről elérhetők a telepített USB-csatlakozók, így az utasok akár okostelefonjaikat, egyéb kütyüiket is tölthetik és használhatják az utazás ideje alatt.

 -

Harmonikus belső színvilág és világos utastér jellemzi a Tourlinert. Új a felső csomagtárolók kialakítása is, amely könnyebb hozzáférést eredményez

 

Megújult vezetőállás?
Az autóbuszok esetében is, csakúgy, mint a tehergépjárműveknél, kiemelt szempont a gépkocsivezető munkahelyének kialakítása, az ergonómia itt is elsődleges. Az új Tourlinerben a vezetőállás mellett egy A4-es méretű, valamint egy nagyméretű palack elhelyezésére alkalmas tárolórekeszt alakítottak ki. Új a Multi Media Coach információs és szórakoztató rendszer is, amelyhez alapesetben öt-, de akár hétcolos kijelző is választható. A berendezéshez két okostelefon is csatlakoztatható párhuzamosan. Megmaradt viszont a már jól ismert, hosszú évek óta használt műszerfal és kezelőelemek. Az analóg műszeregység áttekinthetősége egyébként kiváló, de az egyszínű, kisméretű központi kijelző, valamint a kezelőgombok funkciótól független, egymás melletti elhelyezése kevéssé mondható korszerűnek. Egy vadonatúj fejlesztésű, prémiumkategóriásnak szánt autóbusz megérdemelt volna egy új, a kor színvonalát képviselő kialakítást a műszeregységet és a kezelőszerveket, így például a légkondicionálót vezérlő panelt illetően.

 -

A műszerfal és a kezelőelemek kialakítása nem változott a korábbiakhoz képest, beleértve a multifunkciós kormánykereket is. Mai szemmel már kissé ódivatú és ergonómiai szempontból sem korszerű ez a kialakítás

 

Hatékonyabb gépészet
A gazdaságosság terén viszont sokat fejlődött a Tourliner. Új karosszéria-kialakítása a gyártó szerint húsz százalékkal kisebb légellenállást eredményez elődjéhez képest. Ennek egyik alapeleme az áttervezett külső visszapillantó tükör, amely amellett, hogy jobb rálátást biztosít a közlekedési környezetre, jobb aerodinamikai jellemzőkkel is rendelkezik. Emellett átalakult a hajtáslánc is. Az új autóbuszban a szintén Hannoverben bemutatott, megújult D26-os motorcsalád 420 lóerős tagja váltotta fel a korábbi 400 lóerős D20-ast. Az új D26-os erőforrásról egy másik cikkünkben már részletesen olvashattatok. A megnövelt teljesítményű motorral a korábbiakhoz képest tíz százalékos tüzelőanyag-megtakarítás érhető el többek között annak köszönhetően, hogy az erősebb és nyomatékosabb erőforrás alkalmazása a hajtásláncban megengedi a hosszabb végáttétel alkalmazását a korábbiakhoz képest.

 -

A korábbi D20-as erőforrások helyett a továbbfejlesztett, erősebb és nyomatékosabb D26-os motorok biztosítanak kedvezőbb üzemeltetési feltételeket az új Tourlinerben

A szigorú környezetvédelmi normák teljesítése érdekében – az új hathengeresek immár alkalmazkodnak az Euro 6c szabvány károsanyag-kibocsátást mérő kifinomultabb eljárásaihoz – a kipufogórendszert úgy alakították ki, hogy a távozó gázok még részterhelésnél is kellően nagy hőmérsékletűek legyenek. Ezzel együtt csökkentették a motor bemelegedési idejét is annak érdekében, hogy a kipufogógáz-utánkezelő rendszerek minél előbb a maximális hatékonyságon működhessenek. Újítás továbbá a változó szállítási kapacitású hűtőfolyadék-szivattyú, amely, ha nincs szükség a teljes hűtésre, kisebb teljesítménnyel üzemel, csökkentve a tüzelőanyag-fogyasztást.
A Tourlinerben is elérhető a GPS vezérlésű, a domborzathoz előrelátóan igazodó sebességtartó automatika, az MAN EfficientCruise, amely a típus autóbuszaiban elsőként párosul szabadon gurító funkcióval, amelyet a márka MAN EfficientRoll néven illet. Ez a két újítás további tüzelőanyag-megtakarítást eredményez, hiszen maximálisan kihasználja a jármű mozgási energiáját. A busz biztonságos és gazdaságos üzemeltetése érdekében a szervizintervallum-kalkulátor már jó előre jelzi a kopóalkatrészek esetleges cseréjének szükségességét, így tervezhetővé válik a jármű karbantartása, valamint újításként mutatták be az olajszintfigyelő rendszert is, amely abban az esetben segít, ha manuálisan, például a busz hátuljára felszerelt síbox miatt a kenőanyag szintje nem ellenőrizhető.

 -

A szélesebb csomagtérfedél könnyebb pakolhatóságot eredményez, a tetőről induló V díszítőelem egyedi megjelenést nyújt

 

A biztonság elsődleges
A ma már kötelező, a közlekedésbiztonságot szolgáló vezetéstámogató rendszerek mellett a Tourliner újdonsága a vezető fáradtságára figyelmeztető rendszer. Az MAN AttentionGuard együttműködve a sávelhagyásra figyelmeztető berendezéssel folyamatosan elemzi a jármű mozgását, és ha ebben olyan eltérést tapasztal, amely a vezető fáradtságára utal, látható, hallható és fizikailag is érezhető figyelmeztetést ad a gépkocsivezetőnek, de a jármű irányításába nem avatkozik be.
A karosszéria merevsége pedig megfelel a legújabb 2017-es előírásoknak. Az ECE R66.02 szabvány előírja, hogy borulás esetén a fellépő erőhatások 50 százalékát a vázszerkezetnek el kell nyelnie. Ezt a teljesítményt a NEOPLAN a felépítmény „cső a csőben” rendszerű kialakításával és erősített acél B-oszlopok, illetve hátsó borulókeret alkalmazásával érte el.

Egyszerűbb karbantartás
Az olykor elkerülhetetlen külső sérülések javítása is egyszerűbbé vált. A jármű orrának burkolata több darabból áll, így sérülés esetén nem kell a teljes első elemet cserélni. Ezzel együtt könnyebb a fényszórók javítása is azzal, hogy a lámpatest körüli burkolat egyben levehető, így az izzók is könnyebben elérhetők. A kerékjárati ívek szűkebbek az eddiginél, így 18 centiméterrel szélesebb a csomagtér nyílása. A háromtengelyes, 13 méter hosszú kiviteleknél, amelyek 2017 végétől rendelhetők, a keréktakaró elemek is két darabból állnak, így sérülés esetén azokat sem kell egyben cserélni, javításnál is elég csak a megfelelő elemet leszerelni a járműről.

 -

Az új Tourliner orrának karosszériaelemei több darabból állnak, így sérülés esetén könnyebb a javítás, és a fényszórók izzócseréje is egyszerűbb

Összességében elmondható tehát, hogy az új Tourliner tervezői mindent megtettek azért, hogy egy egyedi megjelenésű, az utasok biztonságát és maximális kényelmét biztosító járművet fejlesszenek úgy, hogy annak üzemeltetése is kedvező legyen. 

 -