Új zászlóshajót mutatott be a Daimler Trucks North America, műszaki tartalomban és bombasztikus szólamokban egyaránt magasra helyezve a mércét: ez „minden idők” leg-leg Freightliner tehergépkocsija.
Hirdetés:

Más világ az Egyesült Államok, ott minden nagy: az ország, a távolság, a kamion, a tüzelőanyag-fogyasztás és a mellény. „Az észak-amerikai 6-8-as osztály (körülbelül kilenc tonna össztömegtől a legnagyobbakig) nehéz-teherautóinak utolérhetetlen piacvezetője bemutatja új zászlóshajóját, a Cascadiát” – zendít rá a marketingharsonára a sajtóközlemény, majd tudomásunkra hozza, hogy a jármű hatékonysága, biztonsága és hálózatba kapcsolhatósága minden idők legjobbja a márkánál. Nos, ez elvárható minimumkövetelmény egy generációváltáskor, ha nem így lenne, le is húzhatnák a rolót. De nem a frázispufogtatással van a baj, hanem azzal, hogy nem árulnak el tényleges, összehasonlítható adatokat, így körülbelül annyit tudunk meg, mint az egykori viccből: Milyen a szovjet törpe? Óriás!

 -

A Detroit DD15 dízelmotor teljesíti a GHG17 (greenhouse gas – üvegházhatású gáz) szabvány műszaki követelményeit

 

Üzen a név
A névnél álljunk meg egy pillanatra! A Cascadia nem fantáziaszó, hanem biorégió, egyben olyasfajta, önállósulási ábrándot kergető terület, mint Padania (a Po völgye) Észak-Olaszországban. Pontos határai nincsenek kitűzve, de nagyjából az USA Washington és Oregon államára, illetve a kanadai British Columbiára terjed ki, sőt, esetleg tovább is terjeszkedne, mint 15 millió lakosú, hatalmas gazdasági, kulturális és ökológiai egység. A Freightliner Cascadia elnevezés tehát a Nagy Víz túloldalán bizonnyal alkalmat ad olyan áthallásokra, amelyekre mi nem vagyunk annyira fogékonyak.

Ötéves fejlesztés
A Daimler Trucks North America (DTNA) 300 millió dollárt fordított a Freightliner Cascadia új generációjának létrehozására. Öt évig tartott a munka, 800 mérnök dolgozott rajta. Az első Cascadia 2007-es megjelenése óta ez a jármű a NAFTA-régió (North American Free Trade Agreement – Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény) piacvezetője, 43 százalékos részesedéssel, így egyértelmű az új kiadás feladata: folytatni a sikert.
Van azonban itt egy tengerentúli furcsaság, amely mellett nem mehetünk el szó nélkül. Arrafelé továbbra is szokás, hogy a vevő más-más márkától vásárolja meg a járművet, illetve annak motorját. Mintha Európában valaki IVECO Cursor motort rendelne Mercedes-Benz Actrosába… Így aztán a Cascadiák öt százalékában is idegen erőforrás dolgozik, miközben a nagyon sikeres Detroit Diesel – amely persze a Daimler cége – dízeljei szép számmal fordulnak elő különböző gyártmányú tehergépkocsikban. A Daimler Tucks mindenesetre azzal érvel, hogy tessék csak együtt beépíttetni az összehangolt motor-sebességváltó-tengely egységet, lehetőleg a 65 százalékos piaci részesedésű Detroit DT12 automatikus váltóművel.

 -

Nem véletlen, ha ismerős a kormánykerék, a kapcsolók, a műszeregység megjelenése és központi kijelzője, valamint az ergonómia: a Cascadia sok mindent vett át a Mercedes-Benz Actrosból

 

Minden idők leghatékonyabbja
Ezt a „minden időket” persze nem az Ősrobbanástól kell számítani, hiszen a Freightlinert 1942-ben alapították, és 1980-ban vette át a Daimler-Benz. Tudva, hogy a tüzelőanyag-fogyasztás sohasem számított prioritásnak az olcsó gázolaj hazájában, szívesen ismernénk meg adatokat arról, hogy mihez képest csökkent nyolc százalékkal a fogyasztás, de ilyen részletekbe nem avatnak be minket. Csak annyit árulnak el, hogy a Cascadia hatékonyságát új szintre emelte az áramvonalas kialakítás és az integrált hajtáslánc, illetve hogy mérséklődtek az általános üzemköltségek is.
Az előrelépést kormányzati hátszél segíti: röviddel ezelőtt döntöttek úgy, hogy az Egyesült Államok Energetikai Minisztériuma (Department of Energy, DOE) húszmillió dollárral támogatja a DTNA SuperTruck-II programját, amelynek végső célja az amerikai nagyteherautók tüzelőanyag-fogyasztásának megfelezése.

Minden idők legjobban csatlakozója
Az Egyesült Államokban jelenleg körülbelül 180 ezer Freightliner tehergépkocsi kapcsolódik állandóan hálózatba, és az új Cascadia természetesen tovább növeli e számot. Külön ehhez fejlesztettek ki egy elektronikai platformot – az új „Detroit Connect Analytics“ a már bevált „Virtual Technician“ (virtuális szerelő) távdiagnosztikai rendszer elemeit foglalja magában. Amennyiben hibajel fut be, a számítógép motor-állapotjelentést küld a vevőszolgálati központba, így idejekorán felismerhető és elhárítható a probléma. Nem mellékes szempontként szorosabbra fűződik a kapcsolat a flottamenedzsment, a gépkocsivezető és a jármű között. A felhasználó automatizált elemzéseket is lehívhat a gépkocsi tüzelőanyag-hatékonyságáról és biztonságáról. Mindezek által csökkenhet a fogyasztás és meghosszabbodhat a hasznos üzemidő.

 -

Garzonlakás az opcionálisan megmagasított fülke hátsó részében, minikonyhával, LCD-televízióval, felső fekhellyel, sok tárolórekesszel és Elite felszereltséggel

 

Minden idők legbiztonságosabbja
A „csőrös” Cascadia szembeötlően amerikai, de a felszereltsége a motoron túlmenően is közeli rokonságban áll a Mercedes-Benz Actroséval. Megegyezik a műszerpanel, sok kezelőszerv és a kormánykerék, ezenkívül a biztonságtechnika megannyi eleme. A teljesen LED-es fényszórók éjszaka és rossz látási viszonyok között jelentősen megnövelik a látóteret, és kevésbé fárasztják a vezető szemét a hagyományos világításnál. Az opcióként rendelhető Detroit Assurance 4.0 csomag tartalmazza a sebességet és a követési távolságot szabályzó rendszert, a sávtartó asszisztenst és az Active Brake Assist vészfékrásegítőt, amely álló akadály észlelésekor is teljes fékezést vezet be. Hát igen, akármennyire más világ is Amerika, sosem árthat egy kis tudásátvitel az Óvilágból.