Több mint hatvan CNG-, illetve LNG-töltőállomással számol a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület 2019-re.
Hirdetés:

Tavaly év elején útjára indult a PAN-LNG Project, amelynek keretében öt új, közforgalmú LCNG-töltőállomás épül Magyarországon 2017 őszére. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szeptemberi sajtótájékoztatóján újabb fontos fejleményekről értesültünk, többek között egy világújdonságnak számító magyar CNG- és LNG-technológiai innovációról.

Valójában a 17 millió euró költségvetésű PAN-LNG Project nem csak az öt LCNG-töltőállomás létrehozását foglalja magában, amely biztosítja, hogy hazánk területe lefedhetővé váljon az LNG elérhetőségét illetően, valamint három fő európai közlekedési folyosó LNG-üzemű járművekkel való átjárhatóságát is 500-1000 kilométerrel kibővíti.

Az MGKKE projektje egy nagyszabású tanulmány elkészítésével kezdődött, amely során több mint ötven elismert hazai szakértő a világ szakirodalmának, azaz több mint 80 ezer oldalnyi szakmai publikációnak az áttekintése alapján egy több mint 1600 oldalas anyagot állított össze kifejezetten a hazai közlekedésfejlesztésre szabva. Ez alapján dolgozhatja ki a kormány azt az intézkedéstervet, amelyet idén novemberben be kell nyújtani az Európai Uniónak a magyarországi CNG- és LNG-töltőinfrastruktúra fejlesztéséről.

 -

Még a balatoni hajózás is átállítható lenne LNG-üzeműre

Az MGKKE igen alapos tanulmányának egyik sarokköve az a gazdasági számítás, amely szerint az ország költségvetése 2016 és 2036 között évente átlagosan 50 milliárd forint pozitív eredményt könyvelhetne el, ha kellően széles körben elterjedne a földgázüzemű közlekedés. Ehhez egy megfelelő stratégiát is kidolgozott az egyesület Csonka János Terv néven. Ebben négy kategóriát vizsgált az MGKKE, a személyautókat, a kishaszonjárműveket, a buszokat és a nehéz-tehergépkocsikat.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) finanszírozásából 14,5 millió eurót elnyert PAN-LNG Project mellett az MGKKE két újabb projektjavaslattal is előállt, amelyek benyújtásához megkapta a magyar kormány támogatását.

Ezek egyike a PAN-LNG kiterjesztése, amely a dunai hajózás számára tenné lehetővé a hajók LNG-ellátását. Ennek továbbgondolásaként később a balatoni hajózás is átállítható lenne LNG-üzeműre. A másik projekt pedig egy innovatív CNG-töltő megoldás kifejlesztéséről szól, amely révén olyan helyekre is lehetne gáztöltőállomást létesíteni, ahol nem fut a közelben föld alatti gázvezeték vagy más okból nem telepíthető kompresszorállomás. Ezáltal még közelebb lehetne vinni a CNG-t a közlekedőkhöz. Ez egy teljes mértékben magyar és a világon egyedülálló innováció, hazai fejlesztéssel és gyártással. Előnyei, hogy nincs szükség földgázvezetékre, valamint nem igényel nagy áramfelvételt, illetve nincs számottevő zajkibocsátása, így például belvárosi környezetben is lehetővé teszi töltőállomás kialakítását.

 -

Teljes mértékben magyar fejlesztés az az innovatív CNG-töltő megoldás, ami nem igényel külön földgázvezetéket, valamint nagy áramfelvételt

Mindemellett az is elhangzott a sajtótájékoztatón, hogy a következő két évben hazánkban 39 új CNG-, illetve LNG-töltőállomás megnyitása várható. Így 2019-re több mint hatvan, 2020-ra pedig már száz töltőponttal számol az MGKKE. A gázkutak ellátása pedig részben hazai forrásokból is megoldható lenne. Egyrészt Magyarország jelentős kiaknázatlan földgázkészletekkel rendelkezik, mintegy négyszáz gázmezőn soha nem is volt kitermelés. Emellett a hazai biogáztermelésben is jelentős lehetőségek rejlenek. A mezőgazdasági, erdészeti és állattartási biogáz-potenciálunk 77 petajoule, amit a hulladék- és a szennyvízipar további 10 petajoule potenciállal egészít ki. Ehhez képest a teljes közlekedési energiafelhasználásunk 180 petajoule, amelynek jelenleg csupán 0,4 százalékát teszi ki a CNG. Bőven van még hova fejlődni tehát e téren.

 -

A gázkutak ellátása részben hazai forrásokból is megoldható lenne