Aligha képzelhető el aggasztóbb helyzet, mint amikor sikeres kényszerleszállás után ott ül az ember egy nagy utasszállító gép közepe táján, és azt látja, hogy kívül lángtenger csap fel, fekete füst gomolyog az égig. Másodperceken múlik mindenki élete: ha sikerül időben megfékezni a tüzet, megmenekülnek, ha nem, akkor végük. Villámgyorsan kell odaérni a tűzoltóknak a távoli épületükből, és óriási mennyiségű oltóhabbal beteríteni a hatalmas gépmadarat. Közönséges tűzoltóautótól semmit sem remélhetnénk, a Rosenbauer új Panther (Párduc) családja viszont esélyt ad.
A gém mozgási tartománya vízszintesen 250, függőlegesen 70 fok
Nagy, erős és gyors
Egy légikikötőben van hely bőven, ennek megfelelően tekintélyes méretű a Panther 6×6: közel 12 méter hosszú, mint egy jókora autóbusz, három méter széles, akárcsak az országutat szinte kisajátító kombájn, és 3,6 méter magas, a tömege pedig teljesen feltöltve 39 tonna. Ehhez képest fickósan mozog a 750 lóerős Volvo dízelmotorjával és nyolcfokozatú automatikus sebességváltójával, amely persze valamennyi kerekét hajtja, hiszen 29 másodperc alatt gyorsul nulláról nyolcvan kilométer/óra tempóra, és 120 kilométer/óra csúcssebességre képes. Fürgén a helyszínen teremhet, és akkor sem akad el, ha épp havas füvön kell átvágni a beton futópályák között, szóval rendben van az első fontos követelmény, a gyorsaság.
A motor, a mániás „zöldség” jegyében, természetesen Euro 6-os. De mennyit megy egy ilyen jármű az egész élettartama során, a gyakorlatozással együtt? Néhány kilométert. Annyira fontos a csúnyán légszennyező repülőkatasztrófa közepette a motor emissziója, nem inkább egy kicsit nagyobb teljesítményre kellett volna kihegyezni? Persze lehet, hogy a hajtáslánc többi eleme nem bírna el nagyobb nyomatékot. Valamint az is szép, hogy töréstesztben próbálták ki a fülkét, és felszerelték légzsákkal, meg mindennel, de ha olyan eszetlenül száguldanak, hogy ezek kipróbálására egyáltalán sor kerül, akkor kár volt elindulni… Ám ezek már nem műszaki, hanem életfilozófiai kérdések, hagyjuk is ezeket.
90 méteres távolságig képes oltóhabot fecskendezni a Panther
Profi oltótechnika
Nézzük inkább a tűz leküzdésére szolgáló felszerelést. Tartályaiban 12,5 köbméter vizet, 1500 liter habkeltő anyagot és 250 kilogramm oltóport visz a Panther 6×6. Azt, hogy mennyi van a tartályokban, kívülről is látni az oldalfal hasábdiagramjain: a kék a vízé, a sárga a habképző anyagé. Az oltóanyagot kifecskendezni többféleképpen lehet. Elöl, a lökhárító alatt találhatók az avaroltók, amellyel saját maga előtt terítheti be a talajt a Panther. Ezek, akárcsak a szélvédő fölötti fúvókák, a jármű önvédelmét szolgálják. A szélvédő alsó szegélyénél kapott helyet a 80 méter hatékony sugártávolságú orrmonitor (hab-vízágyú), illetve fönt a tetőmonitor, a Rosenbauer saját elnevezése szerint HRET (High Reach Extendible Turret) nagy kinyúlású oltókaron, rajtuk a hab-vízágyú sugaraival. Az oltókar vízszintesen 250 fokos, függőlegesen 70 fokos szögtartományban állítható, sugártávolsága 90 méter. Mindezt a korszerű, szélestörzsű, akár többszintes utasszállító repülőgépek extrém méretei teszik indokolttá. Két szivattyú-nyomásfokozat áll rendelkezésre, az egyik 9000 litert szállít percenként 14 bar nyomás mellett, illetve a 40 bar nyomású ötszázat. Végül az oldalfal redőnye mögött helyezték el az 50 méteres gyorsbeavatkozó tömlődobot, végén a kézi sugárcsővel. További eszközöket a hátsó rekeszekben lehet tartani. Mindez mínusz 32 Celsius-fokig működőképes, nem kell tehát attól félni, hogy télen befagy a víz, meghiúsítva az oltást.
A kézi sugárcső redőnyétől balra látszik a vízszintjelző hasábdiagram
Sajátos ergonómia
A fülkében a kezelőszervek egyszerűek, és messzemenően egyformák. A két első ülés közötti felhajtható konzolból áll ki egy-egy multifunkciós joystick, háttérvilágítású gombokkal a különböző funkciók vezérlésére. A karok mozgatása értelemszerűen mozgatja a monitorokat, mármint a hab-vízágyúkat, a gombokkal például a kereső- és munkalámpákat lehet kapcsolni. Mindezt éjjellátó hőkamera, fénydiódás területvilágítás, magasra kitolható világító árboc és a gémen elhelyezett, madártávlati képet nyújtó kamera segíti.
Az egy plusz négyfős személyzet munkáját gazdag felszerelés teszi könnyebbé és gyorsabbá. A fellépők pneumatikusan nyílnak le, a fülke klimatizált, az oldalablakok is fűtőszálasak, a kezelőkonzol felhajthatósága lehetővé teszi a ki- és beszállást mindkét oldalon. Opcióként építik be az EMEREC DEVS (Driver Enhanced Vision System) rendszert, amely a repülőterek gyakorta bonyolult viszonyai közepette szolgál információkkal a sofőrnek a megközelítési útvonalról.
Felhajtható kezelőkonzol könnyíti meg az átjárást az ötszemélyes fülkében
A kis párduc
A cikk elején azért volt szó családról, mert a Panther készül kisebb, 4×4-es kivitelben is. Ez 10,5 méteres, 26 tonnás, 700 lóerős, 22 másodperc alatt gyorsul nulláról 80 kilométer/óra sebességre és 120 kilométer/órára képes, a tartályai kisebbek, de egyébként képességei és felszerelése hasonlók a nagyobb változatéhoz. Az első prototípusok már szolgálatba is álltak Szingapúr és Katar légikikötőjében. Amióta 1991-ben bemutatták a Panther első nemzedékét, kereken 1400 példányt adtak el a típusból a világ 90 országában, ami képességeik ismeretében megnyugtató tudat lehet a légi utasoknak.
Fénydiódás munka- és keresőlámpák mellett van éjjellátó készülék is