A haszonjárműgyártás hajnalán – a személyautókhoz hasonlóan – a teherautók nem sokban különböztek a ló vontatta szekerektől. Vagyis fából készített felépítményük egy alvázon nyugodott. A személyautók döntő többsége mára önhordó szerkezetű, ám a terepjárók és a nehéz terheket cipelő haszonjárművek megtartották az alvázas felépítést. Azonban az évek során rájöttek, fa helyett az időjárás viszontagságainak és a fizikai behatásoknak is jobban ellenálló fémekből érdemes építeni a felépítményt. A Volvo Trucks 1948-ban elsőként kínált sorozatgyártású acélfülkét. Az önhordó szerkezetű fülkét hárompontos felfüggesztés rögzítette az alvázhoz, az újítás jóval biztonságosabbnak számított a korábbi, fából épített fülkéknél.
Alig több mint egy évtizeddel az első acélfülke bemutatása után végezték el az első „házi” törésteszteket. A Volvo saját töréstesztje olyan alaposnak bizonyult, hogy 1960-tól svéd állami szabványnak számított. A Volvo L395 Titan Turbo a világ első teherautója, amely törésteszttel bizonyította fülkéje biztonságos mivoltát, ahogyan ezt a nyitókép is szemlélteti. Az 1954 és 1961 között gyártott típus a turbófeltöltéses motorjával is úttörőnek számított.
Nem szabad elfelejteni, hogy a svédek nagyon korán elkezdték a valós balesetek dokumentálását és kiértékelését, így nagyon pontos képpel rendelkeznek a legjellemzőbb szituációkról és követelményekről. A leggyakoribb haszonjármű-balesetekben a jármű felborul vagy szemből ütközik egy másik közlekedővel, illetve tereptárggyal.
Ezért 1959 óta első lépésként 15 tonnával terhelik a fülke tetejét. Ezután egy három méter magasból elengedett henger alakú, egy tonna tömegű súlyt csapnak a fülke bal első oszlopához. Majd ráadásként a fülke hátulját is megpaskolják ezzel az ingával. Ez a háromlépcsős folyamat jól szimulálja azt a helyzetet, amikor a kamion elhagyja az úttestet és felborul, egy fával ütközik, majd a fülkét hátulról a rakomány is utoléri.
Ahhoz, hogy a fülke megfeleljen a teszten, a szerkezetének e kínzás során nem szabad behatolni a vezető vagy az utasok túlélési terébe. Az ajtóknak csukva kell maradnia, ám egyúttal az is fontos szempont, hogy könnyedén, szerszámok nélkül nyithatóak legyenek. Hiszen a sérültek gyors kimentése kulcsfontosságú lehet egy baleset során. Természetesen a Volvo Trucks szakemberei is kiemelik, a túlélés egyik legfőbb eszköze továbbra is a biztonsági öv. Talán nem véletlen, hogy a hárompontos övet is a svéd gyártó vezette be elsőként több mint negyven évvel ezelőtt…
Bár 2009 áprilisában a svéd állami szabványt egy kevésbé „kegyetlen” EU-s előírás váltotta le, a Volvo a mai napig a fél évszázaddal ezelőtt bevezetett szigorúbb „házi” előírásokat tekinti irányadónak