Továbbra is azt ünnepeljük, hogy 90 éves a DAF Trucks. Most az eindhoveni DAF múzeum különlegességei közül szemezgetünk képes összeállításunkban.
Hirdetés:

Korábban beszámoltunk a DAF Trucks alapításának körülményeiről és a két alapító fivért is bemutattuk. Történelmi sorozatunk jelen cikkében ellátogatunk a hollandiai Eindhoven városában található DAF múzeumba, és egy rövid időutazás során megnézzük a régmúlt járműveit. Ráadásul virtuális múzeumi túránkon még belépőjegyet sem szedünk!

 -

Pontosan ebből a kis eindhoveni műhelyből indult útjára Hub van Doorne vállalkozása kilencven évvel ezelőtt, amelyből a DAF Trucks kifejlődött. A műhely ma a DAF múzeum látogatható része, tele korabeli szerszámmal és géppel

 

 -

A DAF számos zseniális újításának egyike az 1930-as években a hadsereg számára gyártott sebesültszállító utánfutó, amelyet kerékpár vagy motorkerékpár mögé lehetett akasztani. Közúton legfeljebb húsz, míg terepen négy kilométer/óra sebességgel használhatták. Egy tesztelő nagyon kényelmesnek találta a torziós felfüggesztését

 

 -

Ez a DAF VD 60 P típusú tehergépkocsi-alváz 1950-ben született, 83 lóerős Perkins dízelmotorral. Az alváz hegesztéssel készült a kisebb saját tömeg érdekében. A DAF eleinte csak önjáró alvázakat gyártott, a fülkét különféle karosszériaépítők készítették

 

 -

Ennek a DAF D 50 típusú tehergépkocsinak még csak a 83 lóerős Perkins dízelmotorral felszerelt önjáró alvázát gyártotta a DAF, a fülkéje és a lenyitható oldalfalas felépítménye külső partnereknél készült 1950-ben

 

 -

A DAF tűzoltóautók gyártásában is jeleskedett. Ez az 1953-ban gyártott, 102 lóerős Hercules benzinmotorral hajtott DAF V 50 típus 33 méter magasra kitolható, forgózsámolyos Metz létrát kapott. Az amszterdami tűzoltóságok négy ilyen járművet is használtak

 

 -

Ez az 1,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű DAF A 117 pickup 1955-ben hagyta el a gyártósort 91 lóerős Hercules JXE-3 benzinmotorral. A kiállított példányt két roncs alkatrészeiből állították össze, amelyeket Curacaóban talált a múzeum egyik önkéntese nyaralása során

 

 -

Ez a DAF B 1500 C-533 típusú autóbusz 1956-ban állt munkába, a DAF alvázára a BOVA készítette a karosszériát. A 41 üléses járművet eredetileg egy 102 lóerős Hercules JXC benzinmotor hajtotta, majd egy 135 lóerős DAF BA 475 benzinmotort kapott

 

 -

A DAF 2000 DO típus az 1957-es IAA haszonjármű-kiállításon mutatkozott be nehézsúlyú nemzetközi fuvarozáshoz. Később a fülkét meg kellett növelni az O.650 típusú motor beépítéséhez. Ez az 1962-ben készült DAF AS 2000 DO már a 165 lóerős O.650-es motorral készült

 

 -

Ez az 1962-ben gyártott, DAF A 16 BB típusú, 155 lóerős DAF benzinmotorral hajtott tűzoltóautó forgózsámolyos létrás felépítményt kapott. Létrája 39 méteres munkamagasságot biztosít, amellyel a mai napig az egyik legmagasabbnak számít Hollandiában

 

 -

Az ötvenes években a vezetési időt korlátozó szabályozások bevezetése miatt megnőtt a kereslet a hálóhelyes fülkével ellátott tehergépkocsik iránt, így a DAF 2600-as típus már szériában így jelent meg 1962-ben. Az 1,85 méter hosszú fülkében két fekhely is elfért, az alsót két üléssé lehetett átalakítani. Ez az 1963-as DAF A 2600 DP 220 lóerős Leyland dízelmotort kapott

 

 -

Ez a 204 lóerős Continental R6602 benzinmotorral hajtott DAF YA 616 1967-ben készült a holland hadseregnek. A DAF 1959 és 1968 között közel 1300 példányt gyártott ebből a típusból különféle változatokban. A kiállított járművet a tüzérség használta, ezért daruval is felszerelték

 

 -

Ez az 1968-ban gyártott, 165 lóerős DAF DS 575 turbófeltöltős dízelmotorral hajtott DAF AZ 1900 DS 6×6 tehergépkocsi kezdetben billencsként dolgozott, és rendszeresen 25 tonna földet szállított. Később darus felépítménnyel látták el

 

 -

A DAF kínálatában 1969-ben jelent meg a billenthető fülke, így ez a DAF FAS 1600 DT is ilyennel készült 1971-ben. Szintén újdonságnak számított a töltőnyomás-szabályzó a DT 615 típusú dízelmotoron. A jármű eredetileg háromtengelyesként hagyta el a gyárat, azonban a múzeumban rendelkezésre álló tér szűkössége miatt lerövidítették

 

 -

Nemcsak a kereskedelmi tehergépkocsik katonai változatát, hanem speciális katonai járműveket is gyártott a DAF a holland hadseregnek. A háttérben álló, 153 lóerős, 4×4-es DAF YA 4440 típusú teherautóból pedig több mint hétezret készített a holland gyártó

 

 -

A DAF 33 Pick-Up típusból 1967 és 1975 között több mint 130 ezer példány készült. Ezt az 1970-ben gyártott darabot kéthengeres, 750 köbcentiméteres, levegőhűtésű, 32 lóerős motor hajtja, legnagyobb hasznos teherbírása pedig 330 kilogramm

 

 -

A Variomatic nevű, fokozatmentes automatikus sebességváltóikról híressé vált DAF személygépkocsik alapján kisáruszállítók is készültek. Mint például ez a DAF 33 Bestel, amelyet kéthengeres, 32 lóerős boxermotor hajtott

 

 -

A DAF Pony volt a világ első teljesen automatikus sebességváltóval ellátott városi tehergépkocsija. Az 1967-től 1968-ig összesen hétszáz példányban gyártott típus a DAF 44-es személyautó 40 lóerős, 850 köbcentiméteres, négyütemű, levegőhűtésű, kéthengeres boxermotorját és Variomatic váltóját kapta

 

 -

Íme, egy DAF BATU, azaz Basic Automotive Transport Unit, magyarul áruszállító alapjármű. A projektet 1972-ben az olajválság hívta életre. Az első prototípus 4×2-es kivitelben, 850 köbcentiméteres DAF boxermotorral és Variomatic váltóval készült, ám a második már 6×4-es hajtást és 950 köbcentiméteres motort kapott a jobb terepjáró képesség érdekében

 

 -

Több mint kétmillió kilométer lefutása után került a múzeumba ez az 1984-ben gyártott, 330 lóerős DAF FT 3300 DKX. Szériafelszerelésként megkapta a Visar nevű elektronikus berendezést, amely a pillanatnyi tüzelőanyag-fogyasztást mutatta, illetve jelezte az optimális fokozatválasztást

 

 -

A DAF különleges termékekkel foglalkozó részlege, a DAF Special Products összesen 1100 futóművet gyártott az amerikai F16-os vadászgépekhez. Később ez a részleg látta el az Európában állomásozó amerikai F16-osok futóművének javítási és karbantartási feladatait is

 

 -

Jan de Rooy ezzel a DAF FAV 3300 DKX2 4×4 típusú, egy 420 és egy 340 lóerős DAF motorral hajtott, tíz tonna tömegű, 165 kilométer/óra legnagyobb sebességre képes kamionnal nyerte meg az 1985-ös Párizs-Dakar ralit. A dzsungel keskeny ösvényein több fát is ki kellett döntenie a pilótának, hogy célba érhessen

 

 -

Ez a DAF FAV 3600 DKZ TurboTwin II nyerte meg az 1986-os Párizs-Dakar ralit. A két, egyenként 11,6 literes, 495 lóerős, két turbófeltöltővel ellátott DKZ dízelmotorral hajtott versenykamion nem ritkán a személyautókat is megelőzte

 

 -

Egy 12 literes, két turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel ellátott, 1000 lóerős, 4000 newtonméter legnagyobb nyomatékú DAF dízelmotor repítette ezt a gépet a versenypályákon. Ötfokozatú automatikus sebességváltóját a kormánykerékről lehetett manuálisan kapcsolni

 

 -

A DAF XFC, azaz Xtreme Future Concept tanulmányautó 1:5 méretarányú makettje. A DAF dizájnstúdiója néhány évvel ezelőtt így képzelte el a jövő nyerges vontatóját, amelynek áramvonalas formája mellett az egyik különlegessége, hogy üvegszálas kompozitból készült a teteje

 

Előző cikkÚjabb különlegesség
Következő cikkR típusú találkozás
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. Azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket, közel két évtizeden át főszerkesztőként vezettem a nyomtatott kiadványt.