Hamarosan alapjaiban rendezik át az emberek közlekedéshez való hozzáállását, az egész iparágat érintő hatalmas változások. Ezért kipróbáltuk, mit tudnak ma a GreenGo autómegosztó új kishaszonjárművei.
Jó pár éve, 2016-tól gazdagítja a budapesti látképet a GreenGo autómegosztó szolgáltató elektromos flottája. Akkor 45 autóval indultak, azóta több mint 400 járművük áll szolgálatra készen a nap 24 órájában. Kínálatuk a közelmúltban – természetesen villanymotoros – kishaszonjárművekkel, Renault Kangoo Z.E. modellekkel bővült. Hajtott minket a kíváncsiság, hogyan teljesít a GreenGo Cargo a gyakorlatban, egy életszerű feladat közben. Lakásfelújítás után feleslegessé vált, régi radiátorok MÉH-telepre szállítását választottuk kísérleti projektnek.
Még soha nem használtam eddig autómegosztó szolgáltatást, de egyszerűen tudtam elkészíteni a szükséges regisztrációt. Körülbelül egy órát vett igénybe az első kattintástól kezdve az adatok hitelesítésének befejezéséig. Ne feledjünk, a szolgáltatónak ellenőriznie kell adataink valóságosságát irataink érvényességét. Ezért érdemes mindenképpen előre elvégezni a regisztrációt, ha tudjuk, hogy a közeljövőben használni szeretnénk majd a szolgáltatást. Következő lépésként kerestem egy hozzám közel lévő, feltöltött áruszállítót az alkalmazáson keresztül. Sajnálatos, hogy nem lehet a különböző járműtípusokra szűrni, ezért az ikon eltérő színe alapján kell keresgélni a térképen. A modulegyterűket jelenleg négy extra zónában lehet felvenni, és egy ugyanilyen zónába is kell lerakni használat után. Kifejezetten egyszerű a bérlés elindítása. Az autót körbefotóztam és jelentettem az állapotát: látható-e rajta sérülés, mennyire találtam tisztának. Ez egy igen fontos lépés, mert így tudjuk bizonyítani, hogy milyen állapotban vettük át, ezután indulhatunk is. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a GreenGo járműveinek bérléséhez legalább egyéves jogosítvány szükséges. Nem kell megijedni az elektromos, illetve tengelykapcsoló-pedált nélkülöző autóktól, nyugodtan állíthatom, hogy rendkívül egyszerű a használatuk. Véleményem szerint még a kevésbé rutinos vezetők is gyorsan megszokják a rendkívül egyszerű és komfortos működésüket.
A Kangoo Z.E. remekül szaladt, a rendkívül hatékony fék finom használata igényel egy kis gyakorlást, de ez szintén elektromos sajátosság. Egy korlátozottan belátható járműnél a parkolást segítő rendszer kifejezetten hasznos – főleg, ha a felhasználó kisebb személyautókhoz szokott. Kényelmes, hogy a hátsó ajtókat szélesre lehet tárni, ez megkönnyítette a pakolást. A rakodómagassága is ideális általános felhasználásra. A szűkös belvárosi utcákon jól lehetett manőverezni a GreenGo Cargo bérjárművel. Pont ideális a mérete, se nem túl nagy, se nem túl kicsi. A rakodás idejére a parkoltatás is gördülékenyen ment. Ha éppen nem haladunk az autóval, de a továbbiakban is szeretnénk használni, akkor a parkoltatás funkcióval kedvezőbb percdíjon „foglalhatjuk” tovább a járművet. Arról nem is beszélve, hogy a zöld rendszám miatt nem kell sehol parkolódíjat fizetnünk.
Miután megraktuk 400 kilónyi radiátorral már robogtunk is vele Érdre, a MÉH-telepre. Választhattunk volna közelebbi telepet is, úgy nyilván gyorsabb és ezáltal olcsóbb lett volna. Ám így megfuttattuk a belvárosban, autóúton, autópályán, és mindenhol jól teljesített. Egyértelműen a városban található a természetes élőhelye, ott lehet kihozni a maximumot az elektromos hajtásból. Miután mindennel végeztünk, visszavittük a saját zónájába és kerestünk neki egy alkalmas parkolóhelyet. A bérlés végeztével ismét körbefotóztam az autót. Ez még fontosabb, mint az első fotózás, hiszen ha erről a lépésről megfeledkezünk, kötbért kell fizetnünk. Ráadásul ezzel bizonyítjuk egy esetleges káreset esetén, hogy mi még épségben parkoltuk le! Összesen négy órát használtuk a kocsit és 87 kilométert mentünk vele. Ezalatt 95 százalékos töltöttségről 53 százalékra csökkent az akkumulátor kapacitása. A kétszáz kilométer fölötti hatótávolság elég szép teljesítmény, jól bírta a gyűrődést.
De mennyibe is kerül mindez? Három díjcsomagot kínál a GreenGo, és mindegyik csomagnál akár egész napra is bérelhetjük az autót. Egy órát parkoltunk és három órát vezettünk, így ennél a bérlésnél számunka a Green Premium percalapú díja érte volna meg legjobban. Igaz, az egy havi díjas csomag, tehát rendszeres használat esetén releváns csak az értéke.
Díjcsomagok | Green | Green Plusz | Green Premium |
---|---|---|---|
Bérleti díj percalapon (180 perc vezetés, 60 perc parkolás): | 17 700 (15 300+2400) | 13 620 (11 700+1920) | 9420 (8100+1320) |
Napidíj: | 18 990 | 16 490 | 15 990 |
A táblázatban szereplő bruttó árak forintban értendők. Percalapú bérléskor a napidíj összegének elérésekor napidíjra vált a rendszer, egy napra nem számláz annál többet.
Miért fontos beszélni az autómegosztó szolgáltatásokról? Azért, mert egyértelműen ez a jövő, legalábbis a nagyvárosokban biztosan. A környezetvédelmi intézkedésekkel a városokból egyre inkább próbálják száműzni azokat a járműveket, amelyek nem felelnek meg a károsanyag-kibocsátást szabályozó korlátozásoknak. Így rövidesen az elektromos járművek hatalmas előnyt jelentenek majd benzines vagy dízelmotoros társaikhoz képest. Külföldi példára akár közlekedésterhelési díjat („dugódíj”) is bevezethetnek a fővárosban, amivel a máshogyan is teljesíthető utak számát csökkentenék. Ezért nagyobb szerepet kaphatnak a további közlekedési formák is – az elektromos rollerek és biciklik megosztott hálózatai és a hagyományos közösségi közlekedés is hatalmas ütemben fejlődhetnek. Így remélhetőleg egyre tisztább levegőt lélegezhetünk a nagyvárosokban is.
Saját jármű költségei (Ft) | |
---|---|
Gépjárműadó: | 24000 |
Éves szerviz: | 30000 |
Kerékcsere: | 20000 |
Tisztítás: | 36000 |
Ablakmosó folyadék: | 1500 |
Kötelező biztosítás: | 70000 |
Összesen: | 181500 |
A táblázatban szereplő bruttó árak forintban értendők.
A gazdasági helyzet változásai is valószínűleg ebbe az irányba tolni majd a közlekedési tendenciákat. Mennyibe is kerül fenntartani egy saját autót? Számításom alapját egy 80 kilowatt teljesítményű, ötéves, hétliteres fogyasztású autó képezte, napi 30 kilométeres távokra használva. A táblázatból látszik, mennyi mindenre kell figyelnünk és költenünk, ha saját autót tartunk fent. Arról nem is beszélve, hogy magában az autóban áll a pénzünk, és az napról napra amortizálódik. Illetve egy baleset esetében azonnal dobhatunk ki az ablakon akár több millió forintot is. A táblázatból jól látszik, hogy saját autót fenttartani jelentős költségekkel jár. Évente kifizetünk rá 180 000 forintot úgy, hogy még meg se mozdult a kocsi. Egy GreenGo Premium előfizetés esetén évi 60 000 forintba kerül, hogy rendelkezésünkre áll a szolgáltatás. A folyamatosan növekvő tüzelőanyag-árak szintén egyre inkább életszerűtlenné teszik, hogy napi szinten járjunk autóval. Ha körbenézünk az utakon, azt látjuk, hogy az ötszemélyes autók döntő többségében mindössze egy ember ül. A napi szaladgáláshoz, bevásárláshoz tökéletesen elég egy akkora autó, mint a GreenGo flottájában szolgáló Volkswagen e-up!. Így még inkább értetlenül állunk a jelenség előtt, hogy hatalmas pickupok és szabadidő-autók ezrei állnak a belvárosi dugókban. Tegyük a szívünkre a kezünket és gondoljuk át, valóban szükséges ez? Nem lehetne egyéni közlekedési útjaink jó részét máshogyan is megoldani?!