Mielőtt bárki arra gondolna, hogy ezentúl otthon magának állítja össze a megrendelt többtonnás monstrumot, amelybe még a műszereket is be kell kötnie, eláruljuk, hogy teljesen másról szól ez a különleges koncepció. A lapra szerelt teherautó nem lázálom, hanem létező valóság, és elsődleges piacának Afrika elmaradottabb részeit, valamint a fejlődő világ országait jelölte meg a gyártó.
Ám ne szaladjunk ennyire előre! A lapra szerelt teherautó ötlete öt éve született meg, amikor egy bizonyos Sir Torquil Norman létrehozta a Global Vehicle Trust (GVT) alapítványt, amelynek célja, hogy a fejlődő országokban élők számára költséghatékony szállítási megoldást nyújtson. Ha belegondolunk, Afrika-szerte egyre nagyobb igény mutatkozik a hatékony szállítási módozatokra – akár a mindennapi életet nézzük, akár az esetleges vészhelyzeteket. Kézenfekvőnek tűnhetk a megoldás: olyan tehergépkocsi gyártása, amely megbirkózik a mostoha időjárási- és útviszonyokkal. Az OX névre keresztelt jármű mindezt tudja, sőt ennél is többet! Nincs versenytársa ár és teljesítmény terén. A koncepció teljesen egyedülálló.
Különleges tervezésű jármű különleges felhasználási területre
Az OX megtervezésében nem kisebb jelentőségű személy vett részt, mint a jól ismert autóipari mérnök, Gordon Murray (aki több mint egy évtizeden keresztül a Forumula 1 sorozatban versenyző Brabham csapat főmérnökeként tevékenykedett, emellett a McLaren F1 szupersportkocsi atyja). A tervezés során arra kellett figyelni, hogy minden olyan feltételnek megfeleljen a jármű, ami kritikus lehet Afrikában, így például fontos szempontot jelentett a nagy szabad hasmagasság, a jó terepjáró képesség, ugyanakkor a nagy teherbírás, valamint az egyszerű javíthatóság is. A csavarozott karosszériaelemeknek köszönhetően például a baleseti sérülések is egyszerűen javíthatók, sőt az OX felépítménye teljes egészében korrózióálló. A jármű – annak ellenére, hogy rövidebb, mint egy ma oly divatos szabadidő-autó – nagyjából 1900 kilogramm hasznos teherbírással rendelkezik, hét köbméteres a raktere és 13 személy vagy három szabványos raklap szállítására alkalmas.
Az OX járművekhez köthető két legfontosabb személy: Sir Torquil Norman, a GVT alapítója (bal oldalon) és a tervező, Gordon Murray (jobb oldalon)
Az OX három személyre méretezett fülkéjének különlegességét az adja, hogy a vezető középen ül. Ez a megoldás azért ideális, mert a fejlődő országok némelyikében jobb, máshol bal oldali a közlekedés, és így a jármű univerzálisan használható. Kikerülhetetlen kérdés a terepjáró képessége, hiszen a felhasználási területen valószínűleg nem aszfaltozott utak várják a járművet. A hivatalos sajtóanyag szerint az elsőkerék-hajtású OX legalább olyan jól, vagy talán még jobban teljesít, mint az összkerékhajtású járművek, amelyek esetében kisebb a szabad hasmagasság és nagyobb a gumiabroncsok kopása, illetve a tüzelőanyag-fogyasztás is.
A fülkét a puritánság és a praktikum jellemzi. Az utasok előtt egy-egy nagyméretű tároló található, csakúgy, mint a fülke hátsó részében
A tervezők tényleg minden részletre odafigyeltek. A fülke belmagassága jóval nagyobb a megszokottnál, aminek a lényege, hogy a kátyúkkal teli afrikai úttalan-utakon rázkódó teherautóban senki ne üsse be a fejét a mennyezetbe. Az utasok előtt egy-egy nagyméretű tároló található, sőt még ventilátort is szereltek a fülke szellőztetésére. A plató hátfala is több funkcióval rendelkezik. Ha levesszük és hosszában a jármű végéhez támasztjuk, akkor megkönnyíti az áru berakodását, illetve állatok szállítása esetén egyszerűen csak fel kell rajta terelni a csordát.
A három részre osztott szélvédő üvegfelületei egyforma méretűek, így törés esetén egyszerűen áthelyezhetők egymás helyére
A GVT nem bízza a véletlenre vagy az érdeklődők fantáziájára az OX előnyeinek ismertetését, egy hosszú listát állított össze, amiben saját járművét a versenytársnak számító 4×4-es pickupokhoz és terepjárókhoz hasonlítja. A jármű minden egyes részlete a mostoha afrikai körülményekhez készült. Így például nyomvályús úton a független felfüggesztésnek köszönhetően kényelmesebb az utazás, mint a másik két járműfajtában, valamint a még terhelten is nagy szabad hasmagassága révén jól boldogul. Szintén a nagyon göröngyös utakon előnyösek a hosszú rugóutak. Meredek emelkedő megmászásához az igen nagy első és hátsó terepszöge alkalmasabb a pickupok felépítésénél. Mély homokban a jármű sima hasának köszönhetően mindkét versenytárs járműfajtánál jobb, míg sárban és homokban a kis tömege miatt előnyös. Ráadásul terheletlenül a tömegének 71 százaléka a hajtott tengelyre jut, ezért hajtási tulajdonságai kedvezők, némiképpen ellensúlyozva az összkerékhajtás hiányát. Nagy gázlómélységével mély vizeken is biztonságosan átkel. Poros úton, illetve környezetben mindkét versenytárs járműfajtánál jobb, ugyanis teljes mértékben tömített a tüzelőanyag-betöltő nyílása és a légszűrője. Alacsony tömegközéppontjának köszönhetően a nagy oldaldőlésű utakon is előnyösebb a terepjáróknál és a 4×4-es pickupoknál.
A probléma |
---|
Túlterhelt közlekedési eszközök: megszokott látvány az afrikai kontinensen, hogy a járműveken sokkal többen utaznak, mint amennyi személy szállítására azokat tervezték |
Rossz infrastruktúra: nagyon sok jármű nem tud megbirkózni a fejlődő világ kiszámíthatatlan úthálózatával |
Távoli helyek elérhetősége: a járműveknek képesnek kell lenniük a legeldugottabb falvakba is eljutni |
Azonban az OX különlegességét nem az eddig felsorolt jellemzők adják, hiszen ezeket bármelyik márka produkálhatná. Ám vajon melyik gyártó képes arra, hogy a kishaszonjárművét lapra szerelve szállítsa rendeltetési helyére az ügyfélhez? Ilyen gyártó csak egy létezik, mégpedig a GVT. Szállítás előtt három személy kevesebb mint hat óra alatt állítja össze a csomagba a terméket Angliában. Egy negyvenlábas konténerben hat ilyen becsomagolt teherautó fér el, szemben a teljesen összeállított példányokkal, amelyekből csak kettőt lehetne egy konténerben szállítani. Könnyű kiszámolni, hogy harmadakkora költséggel jár a lapra szerelt csomagolású kisteherautó szállítása. A járművet a címzett országban állítják össze: egy autót három szakképzett személy nagyjából tizenkét óra alatt szerelhet össze. Gordon Murray csapata az összeszereléshez egy nyelvektől függetlenített, színkódokat tartalmazó ábrát készített el, amellyel szinte gyerekjáték az autó felépítése. A helyi összeállítás nagy előnye megmutatkozik a költségekben is: a lokális munkaerő foglalkoztatása jóval kisebb mértékben járul hozzá a gépkocsi árának növekedéséhez, mint az angliai szerelés, valamint a darabokban importált termék vám- és adóvonzata is kisebb, mint a készterméké lenne.
Ilyen csomagban érkezik a jármű a megrendelőhöz
A jármű hajtásláncának szívét egy 2,2 literes Ford dízelmotor adja, hatótávolsága pedig 1200 kilométer, ami az afrikai kontinensen szintén fontos tényező. A technológia fejlődésével a hajtáslánc kicserélhető akkumulátoros villanymotorosra vagy akár hidrogénnel működő üzemanyagcellásra is. Egyelőre azonban a fejlődő világból ez a fajta infrastruktúra hiányzik.
A megoldás |
---|
Egy olyan jármű, amely megfelelő mobilitást biztosít a fejlődő országok rossz infrastrukturális hálózatában |
Könnyű, masszív és tartós, személy- és áruszállításra egyaránt alkalmas |
Rossz terepen és kedvezőtlen körülmények között is működőképes marad |
Kis költség, egyszerű karbantartás és kevés alkatrész |
Egyszerű összeszerelés a megadott útmutató alapján |
Eddig három prototípus készült el, amelyeket szigorú teszteknek vettettek alá. És ha valaki azt gondolná, hogy Lego-jellegű játékautók ezek, akkor az ő számukra egy fontos számadatot is megadott a vállalat: nagyjából hárommillió angol fontot, azaz egymilliárd forintot költöttek a típus fejlesztésére. A GVT abban bízik, hogy a prototípusok után elkezdhetik a sorozatgyártást is, amihez jelenleg befektetőket keresnek. Kíváncsian várjuk, hogy mikor jelennek meg az első OX tehergépkocsik az afrikai szavannákon vagy akár a világ más részein.
Méretek és tömegek | |
---|---|
Hosszúság (mm) | 4681 |
Szélesség (mm) | 2070 |
Magasság (mm) | 2385 |
Nyomtáv (mm) | 1788 |
Tengelytáv (mm) | 2955 |
Saját tömeg (kg) | 1600 |
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg) | 3500 |
Hasznos teherbírás (kg) | 1900 |
Első fékek | 300 mm átmérőjű belső szellőzésű tárcsák |
Hátsó fékek | 280 mm átmérőjű tömör tárcsák |
Kormányzás | Fogasléces |
Szélvédő | Három darabból álló, laminált |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l) | 150 |
Fordulási kör átmérője (m) | 11,9 |
Gumiabroncsok mérete | 205/80 R 16 |
Raktér hossza (mm) | 2865 |
Raktér szélessége (mm) | 1863 |
Raktér térfogata az oldalfal magasságáig (m3) | 3,95 |
Raktér teljes térfogata (m3) | 8,87 |
Kerékdobok közötti távolság (mm) | 1325 |
Szabad hasmagasság (mm) | 250 |
Gázlómélység (mm) | 1300 |
Első terepszög (fok) | 45 |
Hátsó terepszög (fok) | 55 |
Középső terepszög (fok) | 19 |
Legnagyobb oldaldőlés üresen (fok) | 53 |
Legnagyobb oldaldőlés teljes terheléssel (fok) | 48 |
Hajtáslánc | |
Motor típusa | Ford PT22, hengerenként négyszelepes, dízel |
Összlökettérfogat (cm3) | 2198 |
Furat (mm) | 86 |
Löket (mm) | 94,6 |
Sűrítés | 15,5:1 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min) | 74(100)/3500 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min) | 382/1300–2100 |
Sebességváltó | Ötfokozatú, kézi kapcsolású, elsőkerék-hajtás |
Felépítés | |
Vázszerkezet | Hegesztett acél |
Felépítmény | Ragasztott fa alapú kompozit mechanikus rögzítéssel felerősítve |
Első felfüggesztés | független, hidraulikus lengéscsillapító, csavarrugó |
Hátsó felfüggesztés | független, hidraulikus lengéscsillapító, csavarrugó |