Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.
Kilencven évvel ezelőtt alapították a Kögel pótkocsigyártót. A még igencsak fiatal Kögel Trailer GmbH gyors fejlődését bizonyítja, hogy 1937-ben már karosszériaépítő munkákat is elvállaltak. A következő nagyobb mérföldkövet a távolsági fuvarozás igényeinek figyelembevételével kifejlesztett komfort- és hálófülkék jelentették 1945-ben. Ezeknél a gyártás terhét is magukra vállalták. Az ötvenes évek második felében, 1958-ban szó szerint nagy feltűnést keltettek Nyugat-Németország legnagyobb hosszú rakományok szállítására kialakított félpótkocsijával. A nyolcvan tonna össztömegű, 36 méteres rakfelülettel büszkélkedő behemót ötven tonna terheléstől sem jött zavarba. Nem úgy az elé kapcsolt nyerges vontató, aminek bizony minden egyes közösen megtett méterért keményen meg kellett dolgoznia. A sok vas megülhette a gyomrukat, hiszen 1961-ben világra hozták a legelső, teljesen műanyag szerkezetű hűtős felépítménnyel felvértezett félpótkocsijukat. Abban is jelentős szerepet vállalt a Kögel, hogy a mélyhűtött árukat szállító pótkocsik legnagyobb megengedett szélességét 2,6 méteresre növelték a törvényhozók. Ezzel nem elhanyagolható gazdasági előnyt kovácsolt a fuvarozóvállalatoknak. Kis kitérővel, 1969-ben megalapították a speciális járműveket gyártó KAMAG Transporttechnik vállalatot. Négy esztendővel később pedig bekebelezték az elsősorban buszok karosszálására specializálódott Fahrzeugfabrik Kannenberg KG (FAKA) járműgyártót.
Flower power
A hetvenes években sem engedték el a hűtős pótkocsik kezét, hiszen 1976-ban egy teljesen önhordó szerkezetű, alváz nélküli félpótkocsival kedveskedtek a hűsítő temperálást igénylő szállítmányokkal szorgoskodó fuvarozók részére. A siker újabb innovációra sarkalta őket, 1982-ben bemutatták a világ addigi legkönnyebb, sorozatgyártású félpótkocsiját. Habár manapság már vannak nála könnyebbek, még mindig lenyűgöző, hogy a 6350 kilogrammos saját tömege ellenére 25 tonnás terheléssel is megbirkózott. A Kögel röviddel a rendszerváltozást követően átvette a teherautó-, autóbusz- és pótkocsigyártó Fahrzeugwerk Werdau GmbH járműgyártót, ami többek között az IFA W50 teherautó fejlesztésével került fel a világtérképre. Ezután vettek egy nagy levegőt és 1996-ban, első európai gyártóként, légrugózással gurították le a futószalagról a csupán alapfelszereltséggel felvértezett pótkocsikat is.
Irány a harmadik évezred!
Nagy hal megeszi a kis halat. Mindenki ismeri a mondást, 2009-óta a Kögel is, hiszen azóta a Humbaur GmbH tulajdonába kerültek. Röviddel ezt megelőzően, 2005-ben bővítették kínálatukat a 14,9 méteres, szerelvényben 17,8 méter hosszú Big-MAXX pótkocsival, ami azóta már a komolyabb hangzású, egyben unalmasabb EuroTrailer névre hallgat. Cserébe változatlan maradt az átlagosnál tíz százalékkal tágasabb, 37 raklapot is könnyedén elrejtő raktér. A 2016-ban napvilágot látott, csupán 4775 kilogramm saját tömegű Kögel Light Plus félpótkocsi is jól példázza, hogy mindig van hová fejlődni. A svábföldiek immár kilencven éve szolgálják innovatív konstrukcióikkal a pótkocsik technológiai fejlődését. Tőlük gördült ki a legelső központi tengelyes billenőplatós pótkocsi és a barna pestis elleni küzdelemben is ők kezelték elsőként kataforetikus merítő felületkezeléssel (KTL) a pótkocsikat, így garantálva számukra hosszú, korróziómentes életet.

Megérkezett Magyarországra a Farizon márka: Farizon a horizonton
Miről beszélünk, amikor azt mondjuk, hogy Farizon? Egy olyan haszongépjármű-márkáról van szó, ami az elejétől kezdve kizárólag az elektromos meghajtásra összpontosít.

Szemben a jogszabályok által generált kihívásokkal
Tökéletesen rávilágított a Toyota magyarországi importőrének évindító sajtótájékoztatója arra, milyen helyzetben vagyunk. Ha a világ legnagyobb autógyártója is az értékesítések visszafogásában látja a megoldást, akkor tényleg jó irányba haladunk?

Scania 45 R A4x2NA teszt: Kiváltható a V8?
Csodás hangú csúcsdízel helyett konnektorhoz láncolt villany-teherautó?! Úgy vélem, itt az ideje, hogy kicsit körbejárjuk, mit jelent az elektromos átállás, és milyen műszaki megoldásokat kínál erre a svéd prémiummárka.

Bluebus 6m IT3 teszt: Francia cukiság a spanyol fővárosban
Színe és neve is kék, lelke pedig tiszta fehér, mert minden porcikájából sugározza, hogy személyszállításra született. Sajnos a francia trikolórt teljessé teszi a messziről jól láthatóan lengetett vörös zászlóval. Ilyen a francia életérzés piciben?

Használt Renault Trucks haszongépjárművek: Egy kamion két élete
Tudtátok, hogy a Renault Trucks használtgépjármű-értékesítési elvei példaértékűek? A felelős nyersanyag-gazdálkodás jegyében mindent megtesznek, hogy teherautóik minél tovább használatban maradjanak – most pedig egy akcióval is támogatják ezt!

Megmutatjuk, milyen egy járműgyár
Láttad már, hogy készülnek a járművek? Van öt perced? Ha az első kérdésre nem, a másodikra viszont igen a válaszod, akkor most figyelj! A KIA szlovákiai gyára szupertitkos, nem készülhet benne, sem fotó, sem videó. Mi viszont szereztünk felvételeket!