Hirdetés:

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Kilencven évvel ezelőtt alapították a Kögel pótkocsigyártót. A még igencsak fiatal Kögel Trailer GmbH gyors fejlődését bizonyítja, hogy 1937-ben már karosszériaépítő munkákat is elvállaltak. A következő nagyobb mérföldkövet a távolsági fuvarozás igényeinek figyelembevételével kifejlesztett komfort- és hálófülkék jelentették 1945-ben. Ezeknél a gyártás terhét is magukra vállalták. Az ötvenes évek második felében, 1958-ban szó szerint nagy feltűnést keltettek Nyugat-Németország legnagyobb hosszú rakományok szállítására kialakított félpótkocsijával. A nyolcvan tonna össztömegű, 36 méteres rakfelülettel büszkélkedő behemót ötven tonna terheléstől sem jött zavarba. Nem úgy az elé kapcsolt nyerges vontató, aminek bizony minden egyes közösen megtett méterért keményen meg kellett dolgoznia. A sok vas megülhette a gyomrukat, hiszen 1961-ben világra hozták a legelső, teljesen műanyag szerkezetű hűtős felépítménnyel felvértezett félpótkocsijukat. Abban is jelentős szerepet vállalt a Kögel, hogy a mélyhűtött árukat szállító pótkocsik legnagyobb megengedett szélességét 2,6 méteresre növelték a törvényhozók. Ezzel nem elhanyagolható gazdasági előnyt kovácsolt a fuvarozóvállalatoknak. Kis kitérővel, 1969-ben megalapították a speciális járműveket gyártó KAMAG Transporttechnik vállalatot. Négy esztendővel később pedig bekebelezték az elsősorban buszok karosszálására specializálódott Fahrzeugfabrik Kannenberg KG (FAKA) járműgyártót.

Flower power

A hetvenes években sem engedték el a hűtős pótkocsik kezét, hiszen 1976-ban egy teljesen önhordó szerkezetű, alváz nélküli félpótkocsival kedveskedtek a hűsítő temperálást igénylő szállítmányokkal szorgoskodó fuvarozók részére. A siker újabb innovációra sarkalta őket, 1982-ben bemutatták a világ addigi legkönnyebb, sorozatgyártású félpótkocsiját. Habár manapság már vannak nála könnyebbek, még mindig lenyűgöző, hogy a 6350 kilogrammos saját tömege ellenére 25 tonnás terheléssel is megbirkózott. A Kögel röviddel a rendszerváltozást követően átvette a teherautó-, autóbusz- és pótkocsigyártó Fahrzeugwerk Werdau GmbH járműgyártót, ami többek között az IFA W50 teherautó fejlesztésével került fel a világtérképre. Ezután vettek egy nagy levegőt és 1996-ban, első európai gyártóként, légrugózással gurították le a futószalagról a csupán alapfelszereltséggel felvértezett pótkocsikat is.

Irány a harmadik évezred!

Nagy hal megeszi a kis halat. Mindenki ismeri a mondást, 2009-óta a Kögel is, hiszen azóta a Humbaur GmbH tulajdonába kerültek. Röviddel ezt megelőzően, 2005-ben bővítették kínálatukat a 14,9 méteres, szerelvényben 17,8 méter hosszú Big-MAXX pótkocsival, ami azóta már a komolyabb hangzású, egyben unalmasabb EuroTrailer névre hallgat. Cserébe változatlan maradt az átlagosnál tíz százalékkal tágasabb, 37 raklapot is könnyedén elrejtő raktér. A 2016-ban napvilágot látott, csupán 4775 kilogramm saját tömegű Kögel Light Plus félpótkocsi is jól példázza, hogy mindig van hová fejlődni. A svábföldiek immár kilencven éve szolgálják innovatív konstrukcióikkal a pótkocsik technológiai fejlődését. Tőlük gördült ki a legelső központi tengelyes billenőplatós pótkocsi és a barna pestis elleni küzdelemben is ők kezelték elsőként kataforetikus merítő felületkezeléssel (KTL) a pótkocsikat, így garantálva számukra hosszú, korróziómentes életet.

Felfedhetjük a győztest
Hírek

Felfedhetjük a győztest

Ezért nem tudtál aludni sem te, sem én az elmúlt hónapokban. Mi május óta hordozzuk ezt a titkot, ti azóta várjátok az eredményt. Azonban most már megoszthatjuk veletek is, ezért elmondom, hogy melyik autóbusz érdemelte ki a Bus of the Year 2025 díjat.

MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!
Teszt

MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!

Csodás környezetben, az Alpok kanyargós hegyi útjain próbáltuk ki, mit tudnak ma az MAN és a NEOPLAN autóbuszai. Sajnos nem született mindenki egyenlőnek, nem minden érintett örülhet ugyanolyan nagy horderejű újdonságoknak. Azonban egy kis figyelem mindenkinek jutott! Részletesen mesélünk mai videónkban a gépészet, az elektronikus-elektromos rendszer és a biztonsági arzenál újdonságairól az MAN Lion’s Coach […]

Mit tud ma és holnap az MAN?
Teszt

Mit tud ma és holnap az MAN?

Nem varázsgömb segítségével, hanem konkrét termékeken keresztül néztük meg, mit hoz a jövő az MAN számára. Az alaposan felfrissített kishaszonjárművük mellett kipróbáltuk az elmúlt, az idei és a következő év dízelmotoros újdonságait a nehéz-teherautóik kapcsán. A zöld átállásukkal összefüggésben nemcsak az elektromos vontatókba kóstolhattunk bele, de a hidrogént égető belső égésű variánst is megkergettük egy […]

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják
Bemutató

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják

Persze, persze lefelé is bővítették az ID. Buzz kínálatát, kisebb akkuval, olcsóbban is elérhető, de a legnagyobb feneket ők is az új zászlóshajónak kerítették. Izgalmas műszaki újdonságok várnak ránk, de azért még mindig erős korlátok között.

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda
Technika

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda

Nemhogy kiszámolni, megtippelni is nehéz, hogy a Knorr-Bremse által legyártott féktárcsák vajon hány haszonjárműben dolgoztak az évek során, és ezzel mekkora biztonsági pluszt eredményeztek. Ám a konkrét előnyöket szerencsére könnyebb számszerűsíteni.

Itt elmondhatod a véleményedet!