Hirdetés:

Folytatva a T, a C és a K típus átfogó korszerűsítését a Renault Trucks bemutatta a 11 és a 13 literes motorok Euro VIe minősítésű változatait. Ezek étvágya tíz százalékkal is kisebb lehet, többek között a turbocompound bevezetésének köszönhetően.

Tavaly az év végén piacra lépett a T, a T High, a C és a K típus kívül-belül megújult nemzedéke, amellyel a Renault Trucks termékei elsősorban a járművezetők kényelme terén léptek előre. Az idei év elejére pedig a motorokat fel kellett készíteni az Euro VIe környezetvédelmi norma teljesítésére. A francia gyártó ezt a feladatot sem vette félvállról, így számos újítással bemutatta a 11 literes DE11 és a 13 literes DE13 erőforrást. Persze, ha az alábbi innovációk valakinek a Volvo Trucks motorjai kapcsán már ismerősek, az nem a véletlen műve.

Először is már a DE11 és a DE13 hengereiben is hullámos koronájú dugattyúk járnak fel és le, amelyek úgy terelgetik a lángokat az égéstérben, hogy a rendelkezésre álló oxigén hatékonyabb felhasználásával javítják az égésfolyamat hatásfokát. Emellé új motorvezérlő egység és még pontosabban működő befecskendezők társulnak, továbbá áttervezték a hajtókarokat, a dugattyúkat, a főtengelyt, valamint a kartergáz szabályzását a súrlódási veszteségek csökkentése érdekében. Szintén újdonság a változó szállítási kapacitású olajszivattyú és a kisebb viszkozitású motorolaj alkalmazása, míg az új, golyós csapágyazású turbófeltöltő a gyorsabb reakcióidejével fokozza a hatékonyságot. Továbbá optimalizálták a kipufogógáz-utánkezelő rendszert is.

A Renault Trucks új, Euro VIe minősítésű 11 és 13 literes motorjai akár tíz százalékkal is hatékonyabbak lehetnek közvetlen elődjeiknél – megfelelően képzett vezetővel

Ráadásul a T, a T High és a C típushoz mostantól a DE13 motor turbocompounddal, azaz teljesítmény-visszanyerő turbinával is rendelhető. Ez a berendezés a kipufogórendszerben a turbófeltöltő mögött elhelyezkedve a kiáramló gázok maradék energiájának egy részét mechanikus energiává alakítja át, amelyet egy fogaskerék-áttételen keresztül a főtengelyre továbbít. Ezáltal a motor kisebb fordulatszámtól lényegesen nagyobb nyomatékot fejthet ki. Így például meredekebb emelkedőkön is elkerülhető a visszaváltás, ami hozzájárul a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentéséhez.

Úgy gondolták a Renault Trucks szakemberei, hogy a jelentősen továbbfejlesztett motorok mellé már új sebességváltó is dukál. Az Optidriver legfrissebb generációja új vezérlőelektronikát és szoftvert, valamint új tengelykapcsoló-működtető berendezést kapott a még lágyabb és gyorsabb fokozatváltások érdekében. Az intelligens nyomatékszabályzás pedig igyekszik a lehető legtöbb ideig a legnagyobb hatékonyságot biztosító tartományban tartani a motor fordulatszámát. Emellett a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, vagyis az Optivision működését is továbbfejlesztették.

Kár, hogy teljesítmény- és nyomatékadatokat nem tartalmaz az új motorokról kiadott gyári sajtóközlemény – ugyanis a svédek esetében 300 newtonméterrel növeli meg a csúcsnyomatékot a teljesítmény-visszanyerő turbina

Mindezek eredményeként az új 11 és 13 literes motorok fogyasztása akár tíz százalékkal is kedvezőbb lehet közvetlen elődjeikhez képest. Ám ebbe már az is beleszámít a sajtóközlemény szerint, hogy a Renault Trucks egy teljes körű járművezető-továbbképző programot is kidolgozott a még gazdaságosabb üzemelés elősegítésére.