Immár harmadik generációjánál tart a Renault Trucks gördülő laboratóriuma. Az Optifuel Lab 3 kísérleti szerelvénnyel szenzációs eredményt ért el a gyártó, ugyanis 12,5 százalékkal sikerült csökkentenie az átlagos tüzelőanyag-fogyasztást.
Ismét igen átfogó szemlélettel láttak munkához a francia gyártó szakemberei az Optifuel Lab 3 fejlesztésekor. Ugyanis innovációs tevékenységük mindenre kiterjedt, ami csak befolyásolhatja az energiafogyasztást – az aerodinamikától a kenőanyagokon és a gumiabroncsokon át a vezetéstámogató rendszerekig. A program 18 hónap fejlesztést, hat hónap zárt pályás és közúti tesztelést, ennek során pedig 15,5 ezer tesztkilométert ölelt fel. Lássuk hát, hogy milyen megoldásokat vetettek be!
Először is csökkentették a légellenállást. A fejlesztők már kihasználták a tehergépjárművek méreteire vonatkozó új európai uniós jogszabályok lehetőségeit, vagyis egy jó arasznyival megnyújtották a vontató orrát, ami áramvonalasabb kialakítást tett lehetővé. Ezenkívül a visszapillantó tükröket apró kamerákkal helyettesítették. Továbbá a Michelin kis gördülési ellenállású abroncsaival látták el az egész szerelvényt. A motort, a sebességváltót és a hajtott tengelyt pedig a Total kis viszkozitású olajaival töltötték fel. A tesztek azt is igazolták, hogy ezek a kenőanyagok nem vezetnek idő előtti kopáshoz. A hajtásláncot a Rankine hővisszanyerő rendszerével is felszerelték a még kedvezőbb energiagazdálkodás érdekében, amely a kipufogógáz és a hűtőfolyadék hőjének egy részét is hasznosítja. Emellett a Renault Trucks fejlesztői a BeNomad elektronikus térképadatain alapulva az előrelátó sebességszabályzást is finomhangolták, valamint intelligens igényvezérlési stratégiájú generátort és optimalizált működésű hűtőrendszert alkalmaztak.
Mindezek gyakorlati értékeléséhez egy olyan tesztkört állítottak össze, amely megfelelően reprezentálja az általános európai távolsági felhasználást. Az útvonal így 68 kilométernyi regionális fuvarozást szimuláló és 136 kilométernyi autópályás szakaszt tartalmazott. Az eredmény 12,5 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztás a sorozatgyártású Renault Trucks T 480 nyerges vontatóból és szintén szériakivitelű Fruehauf félpótkocsiból álló referenciaszerelvényhez képest. Ez száz kilométerenként 3,75 liter gázolaj felhasználásának és 9,8 kilogramm szén-dioxid kibocsátásának megtakarítását jelenti! Habár a Renault Trucks Optifuel Lab 3 ebben a formában nem kerül majd piacra, a leghatékonyabb műszaki megoldásai hamarosan megjelenhetnek a sorozatgyártású tehergépkocsikban is.